Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 2/2016 » Knihovníci píší o knihách a knihovnách: Zaměřte se na více smyslů
V minulém článku jsme si ukázali, jak je důležité znát svoji cílovou skupinu. Zavřeli jsme oči a představili jsme si typického čtenáře svého textu. Pokud jste to udělali, tak už víte, jak se vaše cílová skupina chová, jak jedná a co na takové jedince platí. Dnes bych si dovolil vás poprosit, abychom společně oči opět otevřeli a zaměřili se na vizuální stránku vašich textů. I to může být totiž klíčové.
Proč je vizuální stránka článku, ať už je v internetovém prostředí či v tištěné podobě, tolik důležitá, že jsem se jí rozhodl věnovat celý jeden příspěvek? Protože mnohé testy a průzkumy (převážně z prostředí internetových obchodů) nám dokazují, že čtenář velkou spoustu textu vůbec nevnímá, pouze je rychle přejede očima a zastaví se v místě, kde jej něco opravdu upoutá. No a my přeci chceme své čtenáře upoutat, předat jim informaci, pozvat je na událost do knihovny, nebo jim představit nového skvělého autora fantastických detektivních románů.
Zkuste si na chvíli představit, že napíšete brilantní recenzi na knihu. Vložíte ji na knihovní internetové stránky, nebo ji třeba vytisknete a pověsíte na nástěnku v blízkosti příslušného oddělení v knihovně. Ale nepřipojíte jediný obrázek, jediný podnět, který pomůže aktivizovat čtenářovu fantazii a představivost. Nic, co jej během prvních dvou vteřin donutí číst dál. Myslíte si, že taková recenze si najde velké množství čtenářů?
Podívejte se na následující ilustraci. Jedná se o mapu míst, kam se na webových stránkách návštěvníci nejčastěji dívají. Červená barva zobrazuje nejsledovanější místa. Vidíme, že nejvíce lidí se podívá na nadpis, možná lehce na perex a velkou pozornost věnují také ilustracím. Pokud je tyto části nezaujmou, odcházejí jinam. Článek je nezajímá. Pokud ano, začtou se. A pokud se začtou, je pak mnohem více pravděpodobné, že si vámi doporučenou knihu přijdou také vypůjčit, nebo že přijdou na besedu s oblíbeným autorem.
V minulých článcích jsme si také řekli, jaké informace je vhodné umístit do nadpisu a úvodního odstavce psaného textu. Můžeme se inspirovat tiskovou zprávou, nebo i medailonkem a recenzí na knihu. Podstatné informace uvádějme jako první, v nadpisu vždy uveďme i jméno autora recenzované knihy. K tomu všemu bychom mohli dodat: Vždy doplňte svůj článek, pozvánku nebo recenzi o vhodnou obrazovou informaci.
Říká se, že jíme také očima. Krásně naservírovaná ryba položená na špenátovém lůžku ozdobená čerstvými bylinkami v nás zanechá určitě jiný pocit, nežli filé ze školní jídelny. Malé dítě by možná zeleninu z talíře vůbec nesnědlo, kdyby maminka nenaskládala čerstvé ingredience do tvaru smějícího se obličeje. A stejně tak by si čtenář regionálního časopisu možná vůbec nevšiml pozvánky na knihovní akci, kdyby mu přiložený obrázek (třeba plakátek) na první pohled nesdělil, že v knihovně se bude konat nejspíš něco velmi zajímavého.
Nyní se prosím nechte inspirovat některými online nástroji, které vám mohou pomoci. Záměrně jsem vybral jednoduché nástroje s intuitivním ovládáním a zdarma. Pokud tedy nejste zběhlí při práci s grafickými editory, mohou vám následující webové aplikace přijít vhod.
PicMonkey - www.picmonkey.com
Jde o jednoduchý nástroj na úpravu a zpracování fotek. Nabízí velké množství efektů, které mohou vaše pozvánky jedině obohatit. Jednoduše vám umožňuje nahrát si fotku z vašeho počítače, DropBoxu, Facebooku nebo i z OneDrive. Následně si můžete vybrat, jestli použijete nějaký z předdefinovaných formátů, nebo jestli si vytvoříte váš vlastní. PicMonkey také nabízí možnost vytvořit si během pár chvil koláže z vašich obrázků, úvodní fotku na facebookový profil knihovny. Samozřejmostí je ořezání, otočení, změna velikosti obrázku apod.
BeFunky - www.befunky.com
Velmi podobný nástroj. Ovšem nabízí i tvorbu „z bílého plátna”. Pokud budete chtít z fotky vyrobit vlastních plakátek či pozvánku, v tomto nástroji jednoduše přidáte textové pole, zvolíte barvy pozadí atd. Stačí si pár minutek s nástrojem pohrát a sami uvidíte, jak je snadný.
Wordle - www.wordle.net a Wordclouds - www.wordclouds.com
Víte, jak vypadají mraky slov? A víte, jak je vytvořit? Zde vám představuji dva jednoduché nástroje, které si s tím lehce poradí. S nimi vytvoříte velmi jednoduchou vizualizaci. (Podívejte se například zde)
Video
Nechte se inspirovat krásnými video-pozvánkami, kterých je plný Youtube i Stream. Video se mnohdy lépe sdílí na sociálních sítích než například text. Podívejte se na pozvánku na operu Čarokraj do Janáčkova divadla v Brně. Také máte chuť ihned vyrazit?
Infogram - infogr.am
Někdy potřebujete k vyjádření informace i pořádnou dávku čísel, statistických údajů a grafů. Potřebujete s tím poradit? Zkuste infogram. Přímo na webu aplikace je několik tutoriálů, které vám poradí. Každopádně s tímto nástrojem dokážete vytvořit naprosto profesionální infografiku.
Online nástrojů je obrovské množství. Pokud se budete chtít vydat touto cestou a budete chtít ozvláštnit vaše články zajímavými obrázky, doporučuji vám navštívit portál nastroje.knihovna.cz. Jedná se o přehledný katalog dostupných aplikací, ze kterých můžete vybrat právě tu potřebnou.
Nemáte své vlastní fotografie? Hledáte zdlouhavě na internetu obrázky a chcete najít ideálně takové, které mají dobré rozlišení, a nemusíte se strachovat, z jakého webového portálu je stahujete? Zde vám nabízím několik zdrojů databází volně přístupných obrázků a ilustrací. Pixabay, ISO Republic, Picjumbo, Splitshire, Life of Pixs, FreeRange, Pexels, a další.
Myslím, že více rad již nepotřebujete. Teď pouze najít tu správnou inspiraci, vybrat si ten správný nástroj a obohatit svůj článek vhodným obrázkem. A pamatujte na svoji cílovou skupinu. Podle ní neupravujete pouze jazyk, ale také vizuální stránku.
Zdroje:
Černý, Michal; Mazáčová, Pavlína. Tablet ve školní praxi. 1. vyd. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-88123-02-6.
CHALUPNÍK, Radim. Knihovníci píší o knihách a knihovnách: Zaměřte se na více smyslů. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2016, 30(2) [cit. 2024-10-07]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/knihovnici-pisi-o-knihach-knihovnach-zamerte-se-na-vice-smyslu
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|