Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 3/2016 » Knihovník fotografem, knihovník novinářem, knihovník PR pracovníkem
Pravda o tom, že práce ve veřejných knihovnách není jen o půjčování knih, se v posledních letech upevnila ve všech knihovnách bez rozdílu velikosti, tedy i v těch v menších městech a obcích. A fakt, že knihovny o sobě musí neustále dávat vědět směrem ven, k veřejnosti odborné a laické, je třeba brát vážně. Neboť jde také o přežití knihoven, o to vytvořit povědomí, že knihovny jsou zde, a jsou důležité pro všechny lidi. Prostě žádná, ani ta největší ani ta nejmenší knihovna, se neobejde bez propagace. Zaklínadlo public relations straší některé knihovníky; vyžaduje se propagace, musí nás být vidět, ale jak na to?
Pokud má knihovna vlastního PR pracovníka, má vyhráno. Pokud v knihovně není jeden určený pracovník na propagaci, může to být chaos. Každý dělá kousek, podle toho, co umí, nebo co dostane úkolem. To vidí jako minus také redaktoři z Hodonínského Deníku. Podle jejich názoru by si ideálně měla knihovna stanovit PR koncepci. Proto jsme je poprosili, aby si pro knihovníky připravili tematický blok a alespoň částečně navedli knihovníky na to, jaké informace poskytovat novinám, jak je správně načasovat a vypustit do světa, také jakou podobu mají mít informace z hlediska formálního.
Public relations není jen o psaní zpráv do novin, to chápeme všichni. PR má mnoho vrstev, a o tom se zde rozepisovat nebudeme, jistě si najdete vhodnou odbornou literaturu. Spíše bychom zde chtěli vypíchnout dvě složky týkající se propagace, a to obrazovou a tiskovou. Na tyto dvě stránky propagace jsme se totiž zaměřili v Městské knihovně Hodonín v rámci semináře Knihovna v médiích.
Cílem dvoudenního semináře konaného za podpory SKIP ČR bylo účastníkům podat krátký teoretický základ a více prakticky si procvičit, jak medializovat aktivity knihovny. Účastníci z knihoven měli možnost zjistit, jaké výstupy jsou pro média zajímavé. Učili se, jakou formu mají mít tiskové zprávy a reporty z knihoven, aby byly pro média zajímavé a publikovatelné. Zkoušeli, jak fotografovat knihovnu a lidi v knihovně a jak publikovat veřejně výstupy. Každý den vedli aktivity zkušení lektoři z oboru a praktická cvičení se konala v menších skupinách.
MgA. Petr Drábek, profesionální fotograf, si pro účastníky připravil prezentaci s teoretickou částí. Dopolední čas byl věnován osvětlení základních pojmů a foto pravidel. Také se věnoval problematice nastavování konkrétních fotoaparátů. Považuje za důležité, znát dobře vlastní fotoaparát a jeho pokročilejší nastavení, neboť i při fotografování v knihovnách nastávají různé „světelné situace“, kdy je třeba reagovat a umět přístroj nastavit. Proto účastníci ocenili individuální přístup lektora. Samozřejmě i fotografování je o zkušenosti, proto se větší část dne věnovala praktickému fotografování exteriéru a interiéru knihovny a lidí v ní. Vznikly zajímavé snímky, na kterých se projevil i kreativní prvek autorů, zajímavé bylo také odpolední společné promítání pořízených fotografií. Ty lektor konkrétně komentoval a upozorňoval na časté chyby a také radil, jak se tomu vyhnout. To ocenili i účastníci, kteří na seminář přijeli s pocitem, že fotokurz na jeden den nestačí a je třeba velká teoretická průprava.
Doprovodným programem k semináři bylo setkání a beseda s mladým úspěšným slovenským fotografem Branislavem Štěpánkem, který mohl inspirovat svým pohledem na moderní fotografii.
A jak shrnout tedy nejzákladnější rady pro fotografování v knihovně?
Ve středu seminář pokračoval s reaktory Hodonínského Deníku Mgr. Petrem Turkem a Zuzanou Černou. Blok se rozdělil na několik zajímavých částí. První část s obecným úvodem o problematice PR v knihovnách se rozvinula v živou debatu o tom, co po nás chtějí novináři, kde hledají informace o dění v knihovnách a co jim poskytují samy knihovny. Po debatě následovala část s názvem „Jak psát tiskovou zprávu“. Účastníci si v malých skupinách také prakticky pod vedením lektorů napsali tiskovou zprávu dle základních redakčních pravidel a ukončení semináře se konalo přímo v redakci Deníku, kde se všichni dozvěděli, jak se píší noviny. Jako velký přínos zhodnotili přímo sami účastníci to, že se dozvěděli konkrétní návody, jak psát články, jak komunikovat s novináři, jak to udělat, aby se v novinách objevily naše akce.
A jak shrnout tedy nejzákladnější rady pro propagaci v médiích?
Za knihovnu doufáme, že se očekávání účastníků naplnila a seminář přinesl nové poznatky a praktické zkušenosti.
KUZMOVÁ KŘEPINSKÁ, Bohdana. Knihovník fotografem, knihovník novinářem, knihovník PR pracovníkem. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2016, 30(3) [cit. 2024-12-30]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/knihovnik-fotografem-knihovnik-novinarem-knihovnik-pr-pracovnikem
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|