Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 5/2019 » Knihovny potřebují řešit to, co je trápí, aby mohly dobře fungovat pro své uživatele
“Pokud nebudeme řešit věci, které lidi trápí teď, těžko budeme moci rozhodnout o tom, jaká je dlouhodobá vize…”
citát jednoho z účastníků workshopů
V průběhu podzimu 2019 se během několika workshopů v různých regionech ČR sešla celkem více než stovka zaměstnanců knihoven, aby společně diskutovali o poslání českých knihoven.
Jako formát workshopů byla zvolena participativní metoda “wardleyho mapování” doprovázená následnou diskusí nad mapami. Účastníci nejdříve navrhovali, které potřeby uživatelů knihoven bychom měli mapovat, a pak si tyto potřeby podrobně rozmapovávali v malé facilitované skupině do jednotlivých komponent, které jsou zapotřebí k tomu, aby byla tato potřeba rozvíjena. U jednotlivých komponent se následně určovalo, jaká je jejich rozšířenost či rozvinutost. Wardleyho mapy tak v podstatě fungovaly jako procesní audity jednotlivých okruhů služeb, které české knihovnictví nabízí. Konkrétně jsme zmapovali následující potřeby uživatelů knihoven: půjčit si knihu, vzdělávat se, setkávat se, získat informace, kulturní vyžití, individuální sociální kontakt, seberealizace a aktivní sdílení, klidné zázemí, podpora ve vědě, základní fyzické potřeby, “osahat” si (novou) technologii, (za)bavit se (nebo někoho dalšího).
Cílem workshopů bylo, aby byly co nejvíce interaktivní a participativní. Aby jejich forma dokázala zaznamenat názory a zkušenosti zaměstnanců knihoven. Aby tyto názory byly co nejpestřejší a zahrnovaly v sobě různé perspektivy. Aby knihovníci diskutovali a snažili se společně hledat shodu na tom, co je důležité. A také, aby se mohlo vyjádřit co nejvíce lidí z knihoven. Právě proto mohli už předem navrhovat všichni kolegové z oboru v anketě s názvem “Kdo je podle vás knihovnickým tahounem ve vaší lokalitě?”, kdo by se těchto workshopů měl zúčastnit. Přihlásit se mohl také každý dobrovolně sám. Ve výsledku se nám sešlo více než 190 jmen, které jsme následně oslovili s nabídkou termínů a míst, kde se mohou workshopu zúčastnit. Nakonec se workshopů (včetně celostátního za přítomnosti představitelů českého knihovnictví) zúčastnila více než stovka zaměstnanců knihoven.
Účastníci společně vytvořili Wardleyho mapu znázorňující konkrétní uživatelskou potřebu a poté nad mapou společně diskutovali a hledali, co je zapotřebí, aby služby uživatelům knihoven mohly fungovat i v budoucnu a lépe.
Následující věci zaznívaly nejčastěji:
Během mapování účastníci nacházeli také silné stránky knihoven. Tyto silné stránky mohou být opěrným bodem pro další strategickou komunikaci a budování nového brandu. Zaznívalo především, že knihovny jsou skvělým prostorem pro setkávání, seberealizaci a kreativitu. Jejich výhoda spočívá především v inkluzivitě, neelitářství a přístupnosti, jelikož jsou dobře dostupné i pro obyčejné lidi v dané obci. Knihovníci jsou zároveň často přátelští lidé, připravení pomoci svým uživatelům. Nejsou to úředníci ani strážci ticha. Knihovna je místem, kde vznikají nové myšlenky, lidé se učí novým věcem a spolupracují. Knihovny slouží jako centrum soužití obce a zvyšují intelektuálnost jejích obyvatel. Pomáhají také zvyšovat emoční inteligenci a pocit vzájemnosti mezi lidmi. Nejde už tolik jen o knihy, ale o cíleně budovaný společenský prostor.
Podrobnosti o projektu a konkrétněji popsané výstupy najdete zde.
Barbora Buchtová vystudovala magisterský obor Informační studia a knihovnictví v Brně. Po dokončení studia se věnovala různým knihovnickým projektům a také tématu PR a propagace knihoven. V současné době (do konce května 2020) pracuje na KISKu v týmu zabývajícím se Sociálními inovacemi v knihovnách.
BUCHTOVÁ, Barbora. Knihovny potřebují řešit to, co je trápí, aby mohly dobře fungovat pro své uživatele. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2019, 33(5) [cit. 2024-11-21]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/knihovny-potrebuji-resit-co-je-trapi-aby-mohly-dobre-fungovat-pro-sve-uzivatele
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|