Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 1/2018 » Knihovny sociálně-inovativní
Kabinet informačních studií a knihovnictví (KISK) na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity za sebou má již dlouhou projektovou historii. Projekty jako PARTSIP, ERNIE nebo naposledy Libdesign zarezonovaly ať už veřejným, tak akademickým knihovnictvím v České republice. Posledního půl roku na úspěch předchozích navazuje další z nich - Sociální inovace v knihovnách, tříletý projekt financovaný Ministerstvem práce a sociálních věcí.
Česká republika disponuje nejhustší sítí knihoven na světě. Knihovna se často nachází i v nejmenších obcích a stává se tak často vedle hospody nebo radnice jediným místem, kde lze provozovat jakoukoliv veřejnou službu pro obyvatele obce. Sama instituce knihovny je už nějakou dobu i knihovníky a knihovnicemi samotnými vnímána jako místo, jehož účelem není pouze půjčování knih uživatelům, ale i podpora lokální komunity a propojování různých společenských skupin mezi sebou. Právě tuto druhou, sociálně inovativní a komunitní roli se snažíme na KISKu pomocí metodologického rámce designového myšlení podpořit.
V současné době se projekt nachází po fázi tzv. skautingu, v jehož rámci bylo navštíveno více než 20 knihoven po celé republice za účelem zjištění, jaké projekty, akce a služby se sociálním a komunitním charakterem knihovny už dělají, dělaly, nebo plánují dělat. Zaměstnanci knihoven často vnímají své služby jako sociálně inovativní a spousta knihoven např. nabízí kurzy pro dlouhodobě nezaměstnané nebo pořádá akce, kde propojuje seniory, mladé lidi, etnické skupiny a další. V zavádění nových služeb se ale často setkávají s nedostatkem času, personálu nebo prostoru, kde by se konkrétní akce nebo služby mohly uskutečňovat.
Data z výzkumu jsou podkladem pro design jedné z hlavních aktivit projektu, totiž inkubátor, jehož první běh odstartuje na jaře 2018. V rámci inkubátoru si zástupci 10 knihoven projdou celým designovým procesem. Během jednoho měsíce si tak zmapují okolí a kontext, v němž se jejich knihovna nachází, provedou uživatelský výzkum, data z něj analyzují a navrhnou prototyp sociálně inovativní nebo komunitní služby přímo pro jejich knihovnu, který následně opět otestují s uživateli. Měsíc bude rovnoměrně rozdělen čtyřmi setkáními s mentory a ostatními týmy, kde se budou jednotlivé fáze procesu probírat.
Na inkubátor naváže na podzim akcelerátor, do něhož postoupí 5 vybraných knihoven, s nimiž bude služba za pomoci projektového týmu, mentorů a lokálních potenciálních partnerů dotažena až do konce a zavedena. V rámci akcelerátoru si knihovny i ujasní své vize, nabudou znalosti o propagaci, psaní grantů a vyhodnocení dopadů. To celé během intenzivních tří měsíců setkávání s mentory a práce na vlastní službě ve své knihovně na podzim 2018.
Všechny tyto tři fáze - skauting, inkubátor i akcelerátor - proběhnou během tří let dvakrát. Uskutečněny budou i tři konference, z nichž se jedna 5. a 6. února již v Brně odehrála, a to za účasti dánských designérek z knihovny Dokk1 v Aarhusu, které si pro účastníky připravily i workshop designového myšlení. Další workshop byl zaměřen na komunitní mapování podle metodiky nizozemského výzkumníka Alda de Moora. Právě workshopy komunitního mapování budou předcházet samotnému startu inkubátoru. Během nich budou zástupci projektu jezdit postupně do všech krajských knihoven, kde knihovnám, jež budou mít zájem, pomohou zmapovat prostředí jejich instituce a tím jim případně pomoci s přihlášením se do inkubátoru.
Absolvování komunitně-mapovacího workshopu však není podmínkou dostání se do inkubátoru. Pokud jste si vědomi toho, že se ve vašem okolí např. nachází nějaká vyloučená nebo vyloučením ohrožená skupina obyvatel (ať už jsou to Romové, handicapované osoby, senioři, matky samoživitelky a mnohé jiné) nebo chcete jednoduše aktivizovat komunitní život vaší obce, na konci inkubátoru si odnesete otestovaný návrh služby, který budete moci ve vlastní režii dotáhnout. Dále pak i zkušenost s designovým procesem a zapojováním uživatelů do tvorby služby, inspiraci od dalších účastníků inkubátoru a mnohé další. Vyhlášení výzvy a sběr přihlášek začíná v pondělí 19. března. Více informací o projektu naleznete na webu komunitni.knihovna.cz.
Kabinet informačních studií a knihovnictví (KISK) na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity za sebou má již dlouhou projektovou historii. Projekty jako PARTSIP, ERNIE nebo naposledy Libdesign zarezonovaly ať už veřejným, tak akademickým knihovnictvím v České republice. Posledního půl roku na úspěch předchozích navazuje další z nich - Sociální inovace v knihovnách, tříletý projekt financovaný Ministerstvem práce a sociálních věcí.
Česká republika disponuje nejhustší sítí knihoven na světě. Knihovna se často nachází i v nejmenších obcích a stává se tak často vedle hospody nebo radnice jediným místem, kde lze provozovat jakoukoliv veřejnou službu pro obyvatele obce. Sama instituce knihovny je už nějakou dobu i knihovníky a knihovnicemi samotnými vnímána jako místo, jehož účelem není pouze půjčování knih uživatelům, ale i podpora lokální komunity a propojování různých společenských skupin mezi sebou. Právě tuto druhou, sociálně inovativní a komunitní roli se snažíme na KISKu pomocí metodologického rámce designového myšlení podpořit.
V současné době se projekt nachází po fázi tzv. skautingu, v jehož rámci bylo navštíveno více než 20 knihoven po celé republice za účelem zjištění, jaké projekty, akce a služby se sociálním a komunitním charakterem knihovny už dělají, dělaly, nebo plánují dělat. Zaměstnanci knihoven často vnímají své služby jako sociálně inovativní a spousta knihoven např. nabízí kurzy pro dlouhodobě nezaměstnané nebo pořádá akce, kde propojuje seniory, mladé lidi, etnické skupiny a další. V zavádění nových služeb se ale často setkávají s nedostatkem času, personálu nebo prostoru, kde by se konkrétní akce nebo služby mohly uskutečňovat.
Data z výzkumu jsou podkladem pro design jedné z hlavních aktivit projektu, totiž inkubátor, jehož první běh odstartuje na jaře 2018. V rámci inkubátoru si zástupci 10 knihoven projdou celým designovým procesem. Během jednoho měsíce si tak zmapují okolí a kontext, v němž se jejich knihovna nachází, provedou uživatelský výzkum, data z něj analyzují a navrhnou prototyp sociálně inovativní nebo komunitní služby přímo pro jejich knihovnu, který následně opět otestují s uživateli. Měsíc bude rovnoměrně rozdělen čtyřmi setkáními s mentory a ostatními týmy, kde se budou jednotlivé fáze procesu probírat.
Na inkubátor naváže na podzim akcelerátor, do něhož postoupí 5 vybraných knihoven, s nimiž bude služba za pomoci projektového týmu, mentorů a lokálních potenciálních partnerů dotažena až do konce a zavedena. V rámci akcelerátoru si knihovny i ujasní své vize, nabudou znalosti o propagaci, psaní grantů a vyhodnocení dopadů. To celé během intenzivních tří měsíců setkávání s mentory a práce na vlastní službě ve své knihovně na podzim 2018.
Všechny tyto tři fáze - skauting, inkubátor i akcelerátor - proběhnou během tří let dvakrát. Uskutečněny budou i tři konference, z nichž se jedna 5. a 6. února již v Brně odehrála, a to za účasti dánských designérek z knihovny Dokk1 v Aarhusu, které si pro účastníky připravily i workshop designového myšlení. Další workshop byl zaměřen na komunitní mapování podle metodiky nizozemského výzkumníka Alda de Moora. Právě workshopy komunitního mapování budou předcházet samotnému startu inkubátoru. Během nich budou zástupci projektu jezdit postupně do všech krajských knihoven, kde knihovnám, jež budou mít zájem, pomohou zmapovat prostředí jejich instituce a tím jim případně pomoci s přihlášením se do inkubátoru.
Absolvování komunitně-mapovacího workshopu však není podmínkou dostání se do inkubátoru. Pokud jste si vědomi toho, že se ve vašem okolí např. nachází nějaká vyloučená nebo vyloučením ohrožená skupina obyvatel (ať už jsou to Romové, handicapované osoby, senioři, matky samoživitelky a mnohé jiné) nebo chce
Kabinet informačních studií a knihovnictví (KISK) na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity za sebou má již dlouhou projektovou historii. Projekty jako PARTSIP, ERNIE nebo naposledy Libdesign zarezonovaly ať už veřejným, tak akademickým knihovnictvím v České republice. Posledního půl roku na úspěch předchozích navazuje další z nich - Sociální inovace v knihovnách, tříletý projekt financovaný Ministerstvem práce a sociálních věcí.
Česká republika disponuje nejhustší sítí knihoven na světě. Knihovna se často nachází i v nejmenších obcích a stává se tak často vedle hospody nebo radnice jediným místem, kde lze provozovat jakoukoliv veřejnou službu pro obyvatele obce. Sama instituce knihovny je už nějakou dobu i knihovníky a knihovnicemi samotnými vnímána jako místo, jehož účelem není pouze půjčování knih uživatelům, ale i podpora lokální komunity a propojování různých společenských skupin mezi sebou. Právě tuto druhou, sociálně inovativní a komunitní roli se snažíme na KISKu pomocí metodologického rámce designového myšlení podpořit.
V současné době se projekt nachází po fázi tzv. skautingu, v jehož rámci bylo navštíveno více než 20 knihoven po celé republice za účelem zjištění, jaké projekty, akce a služby se sociálním a komunitním charakterem knihovny už dělají, dělaly, nebo plánují dělat. Zaměstnanci knihoven často vnímají své služby jako sociálně inovativní a spousta knihoven např. nabízí kurzy pro dlouhodobě nezaměstnané nebo pořádá akce, kde propojuje seniory, mladé lidi, etnické skupiny a další. V zavádění nových služeb se ale často setkávají s nedostatkem času, personálu nebo prostoru, kde by se konkrétní akce nebo služby mohly uskutečňovat.
Data z výzkumu jsou podkladem pro design jedné z hlavních aktivit projektu, totiž inkubátor, jehož první běh odstartuje na jaře 2018. V rámci inkubátoru si zástupci 10 knihoven projdou celým designovým procesem. Během jednoho měsíce si tak zmapují okolí a kontext, v němž se jejich knihovna nachází, provedou uživatelský výzkum, data z něj analyzují a navrhnou prototyp sociálně inovativní nebo komunitní služby přímo pro jejich knihovnu, který následně opět otestují s uživateli. Měsíc bude rovnoměrně rozdělen čtyřmi setkáními s mentory a ostatními týmy, kde se budou jednotlivé fáze procesu probírat.
Na inkubátor naváže na podzim akcelerátor, do něhož postoupí 5 vybraných knihoven, s nimiž bude služba za pomoci projektového týmu, mentorů a lokálních potenciálních partnerů dotažena až do konce a zavedena. V rámci akcelerátoru si knihovny i ujasní své vize, nabudou znalosti o propagaci, psaní grantů a vyhodnocení dopadů. To celé během intenzivních tří měsíců setkávání s mentory a práce na vlastní službě ve své knihovně na podzim 2018.
Všechny tyto tři fáze - skauting, inkubátor i akcelerátor - proběhnou během tří let dvakrát. Uskutečněny budou i tři konference, z nichž se jedna 5. a 6. února již v Brně odehrála, a to za účasti dánských designérek z knihovny Dokk1 v Aarhusu, které si pro účastníky připravily i workshop designového myšlení. Další workshop byl zaměřen na komunitní mapování podle metodiky nizozemského výzkumníka Alda de Moora. Právě workshopy komunitního mapování budou předcházet samotnému startu inkubátoru. Během nich budou zástupci projektu jezdit postupně do všech krajských knihoven, kde knihovnám, jež budou mít zájem, pomohou zmapovat prostředí jejich instituce a tím jim případně pomoci s přihlášením se do inkubátoru.
Absolvování komunitně-mapovacího workshopu však není podmínkou dostání se do inkubátoru. Pokud jste si vědomi toho, že se ve vašem okolí např. nachází nějaká vyloučená nebo vyloučením ohrožená skupina obyvatel (ať už jsou to Romové, handicapované osoby, senioři, matky samoživitelky a mnohé jiné) nebo chcete jednoduše aktivizovat komunitní život vaší obce, na konci inkubátoru si odnesete otestovaný návrh služby, který budete moci ve vlastní režii dotáhnout. Dále pak i zkušenost s designovým procesem a zapojováním uživatelů do tvorby služby, inspiraci od dalších účastníků inkubátoru a mnohé další. Vyhlášení výzvy a sběr přihlášek začíná v pondělí 19. března. Více informací o projektu naleznete na webu komunitni.knihovna.cz.
Kabinet informačních studií a knihovnictví (KISK) na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity za sebou má již dlouhou projektovou historii. Projekty jako PARTSIP, ERNIE nebo naposledy Libdesign zarezonovaly ať už veřejným, tak akademickým knihovnictvím v České republice. Posledního půl roku na úspěch předchozích navazuje další z nich - Sociální inovace v knihovnách, tříletý projekt financovaný Ministerstvem práce a sociálních věcí.
Česká republika disponuje nejhustší sítí knihoven na světě. Knihovna se často nachází i v nejmenších obcích a stává se tak často vedle hospody nebo radnice jediným místem, kde lze provozovat jakoukoliv veřejnou službu pro obyvatele obce. Sama instituce knihovny je už nějakou dobu i knihovníky a knihovnicemi samotnými vnímána jako místo, jehož účelem není pouze půjčování knih uživatelům, ale i podpora lokální komunity a propojování různých společenských skupin mezi sebou. Právě tuto druhou, sociálně inovativní a komunitní roli se snažíme na KISKu pomocí metodologického rámce designového myšlení podpořit.
V současné době se projekt nachází po fázi tzv. skautingu, v jehož rámci bylo navštíveno více než 20 knihoven po celé republice za účelem zjištění, jaké projekty, akce a služby se sociálním a komunitním charakterem knihovny už dělají, dělaly, nebo plánují dělat. Zaměstnanci knihoven často vnímají své služby jako sociálně inovativní a spousta knihoven např. nabízí kurzy pro dlouhodobě nezaměstnané nebo pořádá akce, kde propojuje seniory, mladé lidi, etnické skupiny a další. V zavádění nových služeb se ale často setkávají s nedostatkem času, personálu nebo prostoru, kde by se konkrétní akce nebo služby mohly uskutečňovat.
Data z výzkumu jsou podkladem pro design jedné z hlavních aktivit projektu, totiž inkubátor, jehož první běh odstartuje na jaře 2018. V rámci inkubátoru si zástupci 10 knihoven projdou celým designovým procesem. Během jednoho měsíce si tak zmapují okolí a kontext, v němž se jejich knihovna nachází, provedou uživatelský výzkum, data z něj analyzují a navrhnou prototyp sociálně inovativní nebo komunitní služby přímo pro jejich knihovnu, který následně opět otestují s uživateli. Měsíc bude rovnoměrně rozdělen čtyřmi setkáními s mentory a ostatními týmy, kde se budou jednotlivé fáze procesu probírat.
Na inkubátor naváže na podzim akcelerátor, do něhož postoupí 5 vybraných knihoven, s nimiž bude služba za pomoci projektového týmu, mentorů a lokálních potenciálních partnerů dotažena až do konce a zavedena. V rámci akcelerátoru si knihovny i ujasní své vize, nabudou znalosti o propagaci, psaní grantů a vyhodnocení dopadů. To celé během intenzivních tří měsíců setkávání s mentory a práce na vlastní službě ve své knihovně na podzim 2018.
Všechny tyto tři fáze - skauting, inkubátor i akcelerátor - proběhnou během tří let dvakrát. Uskutečněny budou i tři konference, z nichž se jedna 5. a 6. února již v Brně odehrála, a to za účasti dánských designérek z knihovny Dokk1 v Aarhusu, které si pro účastníky připravily i workshop designového myšlení. Další workshop byl zaměřen na komunitní mapování podle metodiky nizozemského výzkumníka Alda de Moora. Právě workshopy komunitního mapování budou předcházet samotnému startu inkubátoru. Během nich budou zástupci projektu jezdit postupně do všech krajských knihoven, kde knihovnám, jež budou mít zájem, pomohou zmapovat prostředí jejich instituce a tím jim případně pomoci s přihlášením se do inkubátoru.
Absolvování komunitně-mapovacího workshopu však není podmínkou dostání se do inkubátoru. Pokud jste si vědomi toho, že se ve vašem okolí např. nachází nějaká vyloučená nebo vyloučením ohrožená skupina obyvatel (ať už jsou to Romové, handicapované osoby, senioři, matky samoživitelky a mnohé jiné) nebo chcete jednoduše aktivizovat komunitní život vaší obce, na konci inkubátoru si odnesete otestovaný návrh služby, který budete moci ve vlastní režii dotáhnout. Dále pak i zkušenost s designovým procesem a zapojováním uživatelů do tvorby služby, inspiraci od dalších účastníků inkubátoru a mnohé další. Vyhlášení výzvy a sběr přihlášek začíná v pondělí 19. března. Více informací o projektu naleznete na webu komunitni.knihovna.cz.
te jednoduše aktivizovat komunitní život vaší obce, na konci inkubátoru si odnesete otestovaný návrh služby, který budete moci ve vlastní režii dotáhnout. Dále pak i zkušenost s designovým procesem a zapojováním uživatelů do tvorby služby, inspiraci od dalších účastníků inkubátoru a mnohé další. Vyhlášení výzvy a sběr přihlášek začíná v pondělí 19. března. Více informací o projektu naleznete na webu komunitni.knihovna.cz.
NOVOTNÝ, Roman. Knihovny sociálně-inovativní. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2018, 32(1) [cit. 2025-04-12]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/knihovny-socialne-inovativni
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|