Koncepce celoživotního vzdělávání pracovníků knihoven 2022-2027
Koncepce celoživotního vzdělávání pracovníků knihoven je doporučena pro všechny knihovny evidované na Ministerstvu kultury ČR. Vychází z těchto strategických materiálů: Národní koncepce realizace politiky soudržnosti v ČR po roce 2020, Koncepce rozvoje knihoven v ČR na léta 2021 až 2027 s výhledem do roku 2030, Strategický rámec Česká republika 2030 a Strategie IFLA 2019-2024. Byla vytvořena a schválena Sekcí vzdělávání SKIP a následně 3. 5. 2022 přijata a schválena Ústřední knihovnickou radou.
Kromě koncepce byla také připravena a od 1. 1. 2020 platí novela Katalogu prací pro povolání Knihovník. Katalog prací se tak uvádí do většího souladu s knihovnickými profesními kvalifikacemi Národní soustavy kvalifikací (dále NSK) – podrobněji přehled a náplň profesních kvalifikací najdete zde.
Vzdělávání knihovníků můžeme rozdělit na:
- formální,
- neformální,
- informální.
Nyní vysvětlíme z pohledu Koncepce CŽV jaké jsou vize do roku 2027 v jednotlivých oblastech:
- Formální vzdělávání
- udržet kombinované formy vysokoškolského studia na bakalářské i magisterské úrovni, iniciovat změny oborových kurikulí podle požadavků knihoven.
- Iniciovat vznik inovačních a specializačních kurzů na oborových školách. - Neformální vzdělávání
Dalšímu odbornému vzdělávání má být věnováno minimálně 48 pracovních hodin ročně. Pracovníci z knihoven s rozsahem provozní doby menší než 15 hodin týdně mají absolvovat další odborné vzdělávání v rozsahu nejméně 8 pracovních hodin ročně.
Proto ke splnění těchto podmínek vznikne jednotný vzor knihovnického minima formou e-learningu (určeného primárně pro tzv. neprofesionální pracovníky knihoven). Dále by měl být zpracován systém inovačních a specializačních kurzů pro jednotlivé profesní typové pozice.
Z pohledu rekvalifikace bude připraven jednotný obsah kurzů pro vysokoškolské pozice. Měl by být rozšířen počet autorizovaných osob pro realizace těchto rekvalifikačních knihovnických kurzů a zkoušek dle NSK. V intervalu tří let se bude pravidelně aktualizovat struktura akreditovaných rekvalifikačních kurzů pro jednotlivé knihovnické pozice.
- Informální vzdělávání
Pracovníci knihoven se mají celý život věnovat svému sebevzdělávání. Veřejné knihovny se chtějí do budoucna stát centry neformálního vzdělávání veřejnosti, stát se oporou české vědy. - K těmto cílům dopomůže: pravidelně aktualizovaný web Studijní pomůcky pro knihovníky, který provozuje Knihovnický institut NK ČR: https://studujte.nkp.cz/.
Poslední část Koncepce CŽV se věnuje vnitropodnikovému vzdělávání. To zajišťují provozovatelé knihoven buď jako interní ve vlastním vzdělávacím zařízení nebo jako externí mimo knihovnu. V této souvislosti bude věnována pozornost managementu knihoven a personální práci v knihovnách – např. „Příručka pro personální práci v knihovnách“ či příručka „Jak řídit knihovnu“ – najdete zde.
Nedílnou součástí celoživotního vzdělávání je zajištění kvality. Kvalita se musí týkat vzdělávacích programů, poskytovatelů vzdělávání i vzdělavatelů. Úlohu výstupního standardu formálního vzdělávání by měly plnit standardy NSK. Také je nezbytně nutné, aby fungoval efektivní poradenský a informační systém o komplexní nabídce vzdělávání. V této oblasti jde o spolupráci oborových škol, neformálních vzdělavatelů a knihoven. Plné znění zmíněné Koncepce celoživotního vzdělávání pracovníků knihoven 2022 – 2027 najdete zde.
DILHOFOVÁ, Adéla . Koncepce celoživotního vzdělávání pracovníků knihoven 2022-2027. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 36(3) [cit. 2025-11-03]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: https://duha.mzk.cz/clanky/koncepce-celozivotniho-vzdelavani-pracovniku-knihoven-2022-2027
- 1 zobrazení