Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 3/2022 » Koncepce celoživotního vzdělávání pracovníků knihoven 2022-2027
Koncepce celoživotního vzdělávání pracovníků knihoven je doporučena pro všechny knihovny evidované na Ministerstvu kultury ČR. Vychází z těchto strategických materiálů: Národní koncepce realizace politiky soudržnosti v ČR po roce 2020, Koncepce rozvoje knihoven v ČR na léta 2021 až 2027 s výhledem do roku 2030, Strategický rámec Česká republika 2030 a Strategie IFLA 2019-2024. Byla vytvořena a schválena Sekcí vzdělávání SKIP a následně 3. 5. 2022 přijata a schválena Ústřední knihovnickou radou.
Kromě koncepce byla také připravena a od 1. 1. 2020 platí novela Katalogu prací pro povolání Knihovník. Katalog prací se tak uvádí do většího souladu s knihovnickými profesními kvalifikacemi Národní soustavy kvalifikací (dále NSK) – podrobněji přehled a náplň profesních kvalifikací najdete zde.
Vzdělávání knihovníků můžeme rozdělit na:
Nyní vysvětlíme z pohledu Koncepce CŽV jaké jsou vize do roku 2027 v jednotlivých oblastech:
Proto ke splnění těchto podmínek vznikne jednotný vzor knihovnického minima formou e-learningu (určeného primárně pro tzv. neprofesionální pracovníky knihoven). Dále by měl být zpracován systém inovačních a specializačních kurzů pro jednotlivé profesní typové pozice.
Z pohledu rekvalifikace bude připraven jednotný obsah kurzů pro vysokoškolské pozice. Měl by být rozšířen počet autorizovaných osob pro realizace těchto rekvalifikačních knihovnických kurzů a zkoušek dle NSK. V intervalu tří let se bude pravidelně aktualizovat struktura akreditovaných rekvalifikačních kurzů pro jednotlivé knihovnické pozice.
Poslední část Koncepce CŽV se věnuje vnitropodnikovému vzdělávání. To zajišťují provozovatelé knihoven buď jako interní ve vlastním vzdělávacím zařízení nebo jako externí mimo knihovnu. V této souvislosti bude věnována pozornost managementu knihoven a personální práci v knihovnách – např. „Příručka pro personální práci v knihovnách“ či příručka „Jak řídit knihovnu“ – najdete zde.
Nedílnou součástí celoživotního vzdělávání je zajištění kvality. Kvalita se musí týkat vzdělávacích programů, poskytovatelů vzdělávání i vzdělavatelů. Úlohu výstupního standardu formálního vzdělávání by měly plnit standardy NSK. Také je nezbytně nutné, aby fungoval efektivní poradenský a informační systém o komplexní nabídce vzdělávání. V této oblasti jde o spolupráci oborových škol, neformálních vzdělavatelů a knihoven. Plné znění zmíněné Koncepce celoživotního vzdělávání pracovníků knihoven 2022 – 2027 najdete zde.
DILHOFOVÁ, Adéla. Koncepce celoživotního vzdělávání pracovníků knihoven 2022-2027. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2022, 36(3) [cit. 2024-10-05]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/koncepce-celozivotniho-vzdelavani-pracovniku-knihoven-2022-2027
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|