Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 2/2011 » Královské zrcadlení Hodonín – Holíč 2011
Městská knihovna Hodonín se v současné době spolupodílí na dvou projektech finančně podpořených z fondů Evropské unie. Jeden projekt je dlouhodobého rázu a trvá od roku 2010 do roku 2012, jde o projekt Společný návrat do 18. století prostřednictvím F. Š. Lotrinského, pána Hodonína a Holíče. Druhý projekt, který bych chtěla představit, nese název Královské zrcadlení Hodonín – Holíč 2011.
Projekt je spolufinancován z Evropského fondu regionálního rozvoje, operačního programu přeshraniční spolupráce Slovenská republika – Česká republika 2007–2013, oblast podpory: 1.6 Fond mikroprojektů spravovaný Regionem Bílé Karpaty. Přeshraničním partnerem je slovenské Mesto Holíč. Městská knihovna se v rámci tohoto mikroprojektu zaměřila na uspořádání akcí se vzájemnou výměnou dětí a mládeže z Hodonína a z Holíče.
Aktivity probíhají, nebo proběhnou na straně české a také na straně slovenského partnera. Cílem mikroprojektu je poskytnout dětem a mládeži smysluplné volnočasové aktivity, rozšířit nabídku lekcí pro školy o nové lekce zaměřené na české a slovenské příhraničí, vytvořit nové kontakty a vzájemně propagovat partnerská města.
V měsících květnu a červnu jsme základním školám nabídli dva typy nových lekcí. Pro žáky 2.–4. tříd ZŠ lekci s názvem „Pohádky na mostě" a pro žáky 5.–6. tříd ZŠ „Zeměpisné putování pohraničím".
V Městské knihovně v Hodoníně se mladší děti seznamují s pohádkami a pověstmi Hodonínska a slovenského Záhoří. Lekce je věnovaná čtenářským dovednostem, děti poslouchají četbu v jazyce sousedů a porovnávají si znalosti ohledně tradičních pohádkových postav.
Jelikož se knihovna snaží nacházet nová netypická místa pro dětskou četbu (můžeme uvést například čtení dětí hodonínským seniorům v S-centru Písky, nebo Čtení na věži v rámci maratonu čtení v měsíci březnu), i v rámci tohoto mikroprojektu se uskutečnilo netradiční pohádkové klání.
Bezmála 120 žáků prvního stupně ze základních škol z Hodonína z Holíče se sešlo 23. 5. 2011 na lodi Konstancie v přístavišti v Hodoníně a vydalo se na dvě plavby pohádkovou říší jeden a půl hodiny dlouhé. V průběhu plavby byly děti provázeny královnou Konstancií, loď byla přepadena piráty a děti byly celou dobu tázány ohledně znalostí českých i slovenských pohádkových postav. A jelikož je řeka Morava hraniční řekou, setkaly se také na lodi děti ze Slovenska a Česka a byly tázány ohledně znalostí reálií v okolí řeky na české i slovenské straně.
Starší děti poznávají v rámci lekce Zeměpisné putování pohraničím zajímavosti z historie a geografie pohraniční oblasti Hodonína a Holíče, porovnávají historické a aktuální mapy a staré fotografie míst se současností. Tyto aktivity probíhají v dětském oddělení Městské knihovny Hodonín a na pobočce Brandlova. Knihovna se podílí na aktivitách jak organizačně, tak personálně, zajišťuje vlastní prostory a techniku. Jedná se o novou aktivitu s tématikou přiblížení míst, kde žijeme – kolem řeky Moravy, pohraničí Hodonína a Holíče. Lekce jsou nabízeny základním školám v Hodoníně a Holíči, učitelé si dle tematických plánů domlouvají v hodonínské knihovně lekci podle věku dětí a lekcí se zúčastní vždy celé třídy. Minimální jazyková bariéra a malá vzdálenost přeshraničních měst jsou pro žáky ZŠ Hodonína a Holíče velkou výhodou.
Těchto aktivit se účastní dvě holíčské základní školy a pět hodonínských základních škol.
Mikroprojekt umožňuje také rozšíření volnočasových aktivit pro děti a mládež. Tentokrát jsme se zaměřili na oblast, která dosud v naší knihovně nebyla systematicky rozvíjena a to práci s fotografií jako médiem. Částečně jsme navázali na fotografickou soutěž „Mazlíček“, která byla v knihovně úspěšně vyhlášena v roce 2010 a setkala se s podporou médií a hojnou účastí žáků a studentů a připravili dvě Fotodílny na velké prázdniny:
Fotodílna I. „Řeka Morava – zrcadlo historie": pro žáky 2. stupně ZŠ – pro mladé čtenáře z Hodonína a Holíče
Náplní této aktivity – 1. části dílny bude putování v Hodoníně (zámeček, bývalý vodní
hrad) kolem řeky Moravy a jejich přilehlých ramen. Dalším cílem putování bude holíčský zámek a okolí Holíče. Během putování budou děti fotografovat a seznamovat se tak zároveň s přírodou v pohraničí, okolo řeky a s historií. Děti získají základní znalosti techniky fotografování krajiny, vody, architektury za přítomnosti odborného konzultanta – fotografa. Budou mít k dispozici 3 fotoaparáty. Jedná se o novou aktivitu mikroprojektu, aktivita Fotodílna navazuje na fotografickou soutěž pro mladé návštěvníky hodonínské knihovny v rámci Pátků pro talenty, kdy mladí autoři navrhovali možnost rozvíjet pod odborným vedením práci s fotoaparátem a zejména zpracování digitální fotografie. Aktivita Fotodílna I. bude realizována pro deset zájemců (technické zázemí, instruktáž). Čeští a slovenští účastníci budou zastoupeni ve stejném poměru. Účastníky budou návštěvníci z naší knihovny a ze slovenské knihovny nebo ZŠ.
Fotodílna II. – „Řeka Morava – zrcadlo historie": pro žáky 2. stupně ZŠ – pro mladé čtenáře z Hodonína a Holíče
Tato část dílny se uskuteční v Městské knihovně Hodonín. Průběh a lektorování této aktivity zajišťují Hodonínští fotografové, členové občanských sdružení. V rámci této aktivity půjde o opakující se cykly vedení fotografické dílny, ve které si účastníci osvojí dovednosti potřebné pro práci s digitální fotografií. V několika krocích se účastníci seznámí s následujícími dovednostmi:
Den 1.
Přenos fotografií do PC
Archivace fotografií a uložení na média
Den 2.
Odeslání fotografií elektronickou cestou
Zveřejňování fotografií ve vybrané internetové foto-galerii
Den 3.
Zpracování fotografií – práce s fotografickým editorem – grafické úpravy a korekce fotografií
Den 4.
Příprava fotografií pro tisk
Den 5.
Příprava fotografií k výstavním účelům – výběr, adjustace, prostory, instalace
Propagace výstavy – příprava pozvánek, plakátů
V tomto týdenním cyklu si účastníci osvojí výše uvedené schopnosti praktickými ukázkami a samostatnou prací na PC pod vedením lektora. Týdenní cyklus je minimální potřebný čas pro získání dovedností, které nejsou běžně součástí školní výuky a přispějí k rozvoji digitální a informační gramotnosti mládeže. Účastníci se budou po týdnech měnit. Celý proces je naplánován na 20 dní, v posledních třech pracovních dnech budou děti připravovat a instalovat putovní fotografickou výstavu. Každé z dětí bude pracovat samostatně pod odborným dohledem lektora – fotografa. Plánovaný počet účastníků je 10 na turnus a je potřeba, aby děti k osvojení digitálních technik vedla samostatná práce na počítači, proto je požadován pronájem devíti notebooků.
Lektor bude vyučovat na počítači s přímým promítáním učených kroků na plátno přes dataprojektor. Ve výuce je potřeba klást důraz na individuální samostatnou práci a praktické procvičování kroků k upevnění nově získaných dovedností.
Výsledkem předcházejících aktivit bude putovní výstava fotografií, která představí práce dětí široké veřejnosti. Konat se bude v Městské knihovně v Hodoníně, v Holíči a Regionálním centru v Hodoníně.
Jelikož je partnerů mikroprojektu více, i aktivit bude více. Zmínila jsem zde ty, které přímo realizuje nebo bude realizovat Městská knihovna Hodonín ve spolupráci se slovenským partnerem.
Dům kultury Hodonín, Město Hodonín a Město Holíč připravují v rámci mikroprojektu také červnovou slavnost Vodního království. Knihovna se bude podílet i na této aktivitě věnované dětským hrám, zábavným workshopů a to tím, že v rámci rušného dne vytvoří klidovou zónu se čtením krátkých pohádek.
Pokud se knihovny chtějí inspirovat a přemýšlí o žádosti o grant na obdobné projekty, je potřeba zvážit několik okolností, se kterými se i my v knihovně musíme vypořádávat v průběhu projektu, v podstatě za pochodu. Městská knihovna Hodonín nedisponuje projektovým pracovníkem, jako je to ve větších knihovnách a práce na projektu zaberou velkou část času od přípravy žádosti, komunikaci s partnery, zajištění spolupracovníků (např. lektorů) až po samotnou přípravu konkrétní aktivity, její propagaci a realizaci včetně dodržení pravidel publicity dané smlouvou. A ani realizací akce vše nekončí, je potřeba kontrolovat objednávky, faktury, smlouvy, napsat zprávy z akcí a doložit dokumentaci. Na realizaci projektu se proto podílí více pracovníků knihovny. Pro získání zkušeností k projektům bych doporučila absolvování Kurzu projektového managementu, který organizuje FF MU, viz http://kurzy.knihovna.cz/.
Další věcí u podobného projektu je to, že knihovna musí zvážit, zda disponuje technikou a vybavením, potřebným pro realizaci projektu a plánovaných aktivit. U tohoto typu projektu nebylo možné využít finanční prostředky na investice, nákup vybavení a techniky, ale spíše na odborné spolupracovníky, vystoupení, služby, publicitu a propagaci, odměny. Při realizaci Fotodílny proto musíme disponovat fotoaparáty i pro účastníky, počítači vybavenými odpovídajícím fotoeditorem, barevnou tiskárnou a projektorem, aby bylo možné vést interaktivní výuku.
Díky projektu pokračuje spolupráce se základními školami ze slovenského Holíče, seznámili jsme se a navázali kontakt s knihovnicemi z Holíče. Hodonínské základní školy, které akce naší knihovny využívají pravidelně, uvítaly možnost setkávání se slovenskými dětmi. A Fotodílny I. a II. jsou otevřeny mladým zájemcům z řad návštěvníků knihovny i široké veřejnosti z Česka i Slovenska.
KŘEPINSKÁ, Bohdana. Královské zrcadlení Hodonín – Holíč 2011. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2011, 25(2) [cit. 2024-10-14]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/kralovske-zrcadleni-hodonin-holic-2011
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|