Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 2/2017 » Marketingový tip #2: Začněte používat Google Analytics
Definovali jste si po minulém článku cíle, kterých by měla vaše knihovna dosáhnout? Pokud ano, budete nyní potřebovat nástroje, které vám pomůžou měřit, jak průběžně jednotlivých cílů dosahujete. (A pokud ne, čtěte minulý článek v časopise Duha.) V tomto článku se dozvíte něco málo o nástroji Google Analytics, který vaše knihovna může využívat zdarma a díky kterému můžete měřit, jak se postupně zvyšuje návštěvnost vašich stránek, jak stále více lidí objednává vaše knížky online nebo kolik lidí googluje vaše akce.
Google Analytics je bezplatná služba od Google, která vám pomůže s analýzou vašich webových stránek a ukáže, jak se vaši uživatelé na vašich stránkách chovají. Díky Google Analytics zjistíte například, na jaké stránky se vaši uživatelé dívají, kde stráví nejvíce času, odkud (z jakých jiných webových stránek) tito uživatelé přišli, kolik procent je uživatelů nových a kolik se jich vrací.
Google Analytics funguje na základě tzv. souborů cookie. Cookies jsou krátké textové soubory, které navštívené webové stránky odesílají do prohlížeče. Umožňuje webu zaznamenat informace o vaší návštěvě, například preferovaný jazyk či vaše nastavení bezpečného vyhledávání, slouží k výběru relevantních reklam, ke sledování počtu návštěvníků na stránce, k usnadnění registrace nových služeb a k ochraně vašich dat. V okamžiku, když nějaký uživatel přijde na váš web, spustí se tento prográmek v jeho prohlížeči a zaznamená kroky tohoto uživatele.
K přihlášení do Google Analytics budete potřebovat účet na Google. Ten si můžete snadno vytvořit na této stránce. Následně se přihlaste do služby Analytics a v záložce správce (ozubené kolečko) zvolte možnost “Vytvořit nový účet”. Systém po vás bude chtít název účtu, URL webu a další údaje, jakmile údaje vyplníte, systém vám přidělí unikátní číslo pro sledování. Následně si vygenerujete měřicí kód, který pak váš administrátor webu na web přidá (přímo do kódu stránek).
Zobrazení stránek - když si někdo na vašem webu zobrazí 1 stránku, připočte se 1 zobrazení. Znovunačtení se pak počítá jako další zobrazení.
Uživatelé - 1 uživatel = 1 cookie ve vašem prohlížeči. Pokud jeden člověk kouká na váš web jednou z tabletu, jednou z mobilu a potřetí z desktopu, zobrazuje se to jako 3 různí uživatelé. Stejně tak, pokud používá různé webové prohlížeče (prohlížeč = například Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari atd.).
Návštěva - nová návštěva se započte vždy, když uživatel vstoupí na vaše stránky, nebo pokud uživatel stráví na vašem webu alespoň 30 minut, aniž by se proklikl na další stránku - a po 30 minutách “nečinnosti” na webu pokračuje s nějakými aktivitami (proklikávání na další stránky). Nová návštěva se načte také, pokud člověk odejde a přijde z jiného zdroje (nejdříve např. přes Google, podruhé přes Facebook nebo Seznam apod.) a také, pokud člověk navštěvuje vaše webové stránky v době, kdy Google Analytics zaznamená půlnoc - úderem půlnoci se prohlížení webu započítává jako návštěva nová.
Míra okamžitého opuštění (tzv. Bounce rate) - Okamžité opuštění je jakákoli návštěva, která má jen jedno zobrazení stránky a pak uživatel odchází. Pokud máte vysoký Bounce rate, nemusí to ale nutně znamenat tragédii - pokud na vašem webu máte např. dlouhé video, může to znamenat, že se prostě po půl hodině ukončila návštěva (a načetlo se nové “okamžité opuštění”) a pokud po zhlédnutí videa člověk pokračoval dál, započetlo se to už jako návštěva nová. Zároveň to někdy může znamenat, že někdo třeba jen googlil pojem jako “knihovna adresa” a Google mu nabídl přímo stránku s adresou vaší knihovny, on si ji zapsal, zavřel vaše stránky a rovnou do vaší knihovny odešel (a to je přesně to, co po vašich uživatelích chcete).
Konverze - jedná se o velmi důležitou metriku protože právě tato metrika vám ukáže, jestli vaši návštěvníci webu splnili některý z cílů, nebo ne. Konverze znamená vždy nějakou akci, kterou vaši uživatelé na webu učinili (objednání, registrace, přečtení, ohodnocení...). Tyto cíle se nastavují ve správci. Klikněte na “Správce” - “Cíle” - tlačítko “Nový cíl”.
Následně cíl pojmenujete v kolonce “Popis cíle” - “Název” a zvolíte “Typ” cíle. Nejčastěji to bývá cílová URL stránka - po kliknutí na nějaké políčko (např. “Objednat”), se totiž většinou objevíme na nějaké stránce, kterou můžeme nazvat cílovou. Často je tam napsáno něco jako “Vaše objednávka knihy proběhla v pořádku”. Zamyslete se, jaké stránky na vašem webu můžete označit jako cílové/konverzní (tzn. tam, kam chceme uživatele dostat) a nastavte všechny tyto stránky jako cílové (můžete využít buď nastavení “Cíl - Je rovno” - viz níže - nebo “Cíl - začíná řetězcem” - pokud se koncovka URL stránky vždy mění pro každého nového uživatele).
Nyní můžete sledovat jednotlivé konverze i to, jak uživatelé vaším webem procházejí, kde se zastavují, odkud přišli nebo zda došli až na konverzní stránku. Pár tipů na to, co sledovat:
1) Odkud chodí vaši uživatelé
Klikněte na tlačítko “Akvizice” - “Přehled” - zobrazí se vám základní přehled toho, odkud vaši uživatelé chodí:
2) Jsou vaši uživatelé noví, nebo se vracejí?
Poklikněte na tlačítko “Publikum” - “Přehled” a zobrazí se vám přehledy k vašim uživatelům. Můžete se také dozvědět, kolik procent uživatelů je nových a kolik z nich se na vaše stránky vrací. Pokud byste jako knihovna měli převážné množství nových uživatelů, pak s vaším webem pravděpodobně není něco v pořádku. V sekci “Publikum” - “Chování” se pak můžete dozvědět, kolikrát se na váš web jednotlivé skupiny návštěvníků vracejí.
3) Na jaké stránky chodí nejčastěji?
Klikněte na záložku “Chování” - “Přehled” a zjistíte, jaké stránky jsou u vás na webu navštěvovány nejčastěji - s těmito stránkami je pak dobré více pracovat - jednak by měly být více uživatelsky přívětivé a také je můžete využít např. pro zviditelnění dalších stránek či projektů, které třeba tolik navštěvované nejsou, a vy chcete, aby byly.
4) Odkud chodí lidé, kteří provedou “konverzi”/splnění cíle?
Klikněte na tlačítko “Konverze” - “Cíle” - “Přehled”. Při vybrání záložky “Zdroje/médium” se vám ukáže přehled nejvíce konverzních kanálů. Tyto kanály je dobré udržovat a různými způsoby posilovat, aby se na vaše cílové stránky dostávalo více a více lidí.
Toto jsou jen opravdové základy Google Analytics. Nástroj vám ve skutečnosti může pomoci objevit mnohem více. Nejdůležitější je předem si říci:
Vřele doporučuji přečíst si jednak oficiální návod na stránkách Google Analytics a pak také zhlédnout nějaká YouTubová videa či vyzkoušet nějaký online kurz. Odkazy najdete níže.
Odkazy
Centrum nápovědy Google Analytics: https://support.google.com/analytics/?hl=cs#topic=3544906
Google Partners Online Analytics Academy: https://www.youtube.com/watch?v=AwSfYlbhSAI&list=PLWYcuNyl5UXA37P3_LEK4UQ2k4N91OF3K
Úvod do webové analytiky - kurz na Seduo.cz (placený kurz, 24 lekcí): https://www.seduo.cz/uvod-do-webove-analytiky
BUCHTOVÁ, Barbora. Marketingový tip #2: Začněte používat Google Analytics. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2017, 31(2) [cit. 2024-10-04]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/marketingovy-tip-2-zacnete-pouzivat-google-analytics
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|