Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 4/2017 » Marketingový tip #4 Spojte se s těmi, kteří to vidí stejně
“Došlo mi, že chcete-li v životě dosáhnout svých cílů, nezáleží tolik na tom, jak jste chytří, kolik vám bylo dáno do vínku talentu, či dokonce, a to mi nejvíc otevřelo oči, odkud pocházíte a kolik jste toho měli na začátku. Samozřejmě tohle všechno je důležité, ale znamená to jen velmi málo, nepochopíte-li jednu věc: nedokážete to sami. Vlastně sami nic moc nedokážete.” píše Keith Ferrazzi v úvodu svého světově známého bestselleru “Nikdy nejez sám”[1] a já bych dodala, že to platí na veškeré cíle, ne jen ty osobní.
Od malička jsme vychováváni k soutěživosti – ve sportu, ve známkování, v tom, kdo bude oblíbenější. Konkurence a soupeřivost nejsou samy o sobě špatné. Někdy nás opravdu mohou vybičovat k větším výkonům. Synergie způsobená spoluprací více organizací však může přinést ještě mnohem více. Z fyziky možná víte, že když působíte dvěma silami proti sobě, zmenšujete sílu obou, zatímco když více sil působí jedním směrem, jejich velikost se sčítá. Tak to funguje i v reálném životě – pokud se spojíte s těmi, kdo mají stejný cíl, můžete si práci rozdělit a cíle dosáhnout rychleji. Proto má cenu se spojovat s ostatními a vytvářet sítě, které jsou daleko stabilnější a mocnější než jakékoli jiné struktury.
Slovo networking či počeštěné „síťování“ se v posledních desetiletích stalo důležitou součástí marketingu a byznysového světa. Mnozí tvrdí, že networking funguje lépe než klasická reklama. Vytváření a udržování profesionálních vazeb nemusí probíhat náhodně, ale můžete ho koordinovat. V tomto článku se dozvíte jak na to.
Nejste patrně jediní, kdo svět vidí podobně jako vy, a kdo se pokouší dosáhnout toho samého. Znovu si shrňte své cíle (přečtěte si Marketingový tip #1, který vám cíle pomůže stanovit) a zkuste si říct: “Kdo usiluje o něco podobného jako my”.
Postupovat můžete následujícím způsobem:
I to by se mělo odvíjet od vašich cílů - od toho, čeho chcete dosáhnout. Možná se to však děje i přirozenou cestou, bez velkého zkoumání a plánování. Díky všeobecné známosti knihoven je zde velká pravděpodobnost, že vás instituce či projekty, které se pokouší řešit něco podobného jako vaše knihovna, samy osloví.
Kromě lidí a institucí s podobnými cíli je také zajímavé pro knihovny potkat ty lidi a instituce, kteří kolem sebe shlukují další lidi. Ti mohou být právě tzv. “influencery”, díky kterým se budou informace o knihovně šířit rapidněji. Keith Ferrazi ve své knize vyjmenovává sedmero profesí, nejvíce přitahovaných lidmi, jež mají tendenci na sebe navazovat nejvíce kontaktů. Jsou to:
Znát lidi těchto profesí může být samozřejmě zajímavé i pro knihovny a knihovníky. Minimálně známosti mezi novináři a politiky mohou být výhodné.
Vzhledem k funkcím knihoven by si však knihovníci měli udělat poctivou rešerši následujícího:
Pokud se rozhodnete vydat cestou síťování, nestačí jen spoléhat na to, že si knihovnu každý najde, jděte jim naproti vy. Můžete vyjet třeba jednou pro změnu na nějakou „neknihovnickou“ konferenci a zjistit, co se řeší v oboru, do kterého chcete natáhnout své sítě. Zjistěte, jaké spolky či jiné neziskovky ve vaší obci působí a sjednejte si s nimi schůzky, na kterých zjistíte, co potřebují a jak by naopak ony mohly pomoci vám. Nabídněte svůj prostor vzdělávacím institucím a umožněte jim uspořádat nějakou akci ve spolupráci s vámi.
Chcete-li k networkingu přistupovat systematicky, měli byste si vytvořit databázi, kde budete shromažďovat kontakty a informace na jednotlivé spřízněné osoby. Může to být klidně jen tabulka v Excelu rozdělená podle jednotlivých cílových skupin – novináři, vzdělávací instituce, spolky, firmy, umělci, atd. Důležité je ale uchovávat si o nich informace na jednom místě a systematicky s nimi pracovat.
Ferrazi ve své knize „Nikdy nejez sám“ rovněž zmiňuje průzkum, který poukázal na to, že v komunitách, kde lidé mají kontakty, fungují lépe školy, je nižší zločinnost a vyšší hospodářský růst. Lidé jsou tam také zdravější a žijí déle. I vy jako knihovna můžete pomáhat tvořit komunity a sítě kolem vás a zlepšovat tak společnost.
[1] FERRAZZI, Keith a Tahl RAZ. Nikdy nejez sám: umění networkingu - jak budovat a rozvíjet pracovní vztahy. V Brně: Jan Melvil, 2010. Žádná velká věda. ISBN 978-80-87270-06-6.
[2] Nikdy nejez sám
[3] https://www.nytimes.com/2016/07/22/world/what-in-the-world/why-libraries...
BUCHTOVÁ, Barbora. Marketingový tip #4 Spojte se s těmi, kteří to vidí stejně. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2017, 31(4) [cit. 2024-10-07]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/marketingovy-tip-4-spojte-se-s-temi-kteri-vidi-stejne
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|