Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 4/2022 » Mediální vzdělávání v tišnovské knihovně – Kyberšikana
Když jsem se před osmi lety rozmýšlela, kam by se měly lekce v knihovně pod mým vedením ubírat, mediální gramotnost pro mě byla jasná volba. Téma je aktuální, živé a, dle mého názoru, často opomíjené. Mediální gramotnost pro mě představuje neustále se vyvíjející „živý organismus", co platí dnes, zítra již nemusí. A protože já sama nemám ráda stagnaci, více jsem se nerozmýšlela. Samotné lekce jsou také „živé," upravuji je tak, aby byly stále aktuální.
Nicméně, než jsem se dopracovala k současné podobě, chvíli to trvalo. Vyzkoušela jsem a vyměnila několik témat i forem. Například lekce na 45 minut a jít s ní do školy – nejhorší nápad co jsem mohla mít. Během 45 minut jsem s žáky neobsáhla všechna témata, která jsem chtěla v lekci mít. Navíc děti byly ve svém prostředí a bylo to znát. Začátky rozhodně nebyly jednoduché. Další roky, po absolvování několika seminářů, jsem zkusila formu lekce v knihovně na 1,5 hod metodou E-U-R a už jen upravovala témata. A tak vnikl cyklus „Na internetu bezpečně“ který se skládá ze tří na sebe navazujících lekcí pro žáky od 5. ročníku po 7. ročník ZŠ.
S žáky v 5. ročníku se bavíme všeobecně o sdílení na internetu, o osobních a citlivých údajích a co se s nimi děje v prostředí internetu. Cílem je, aby si žáci uvědomovali možné důsledky jejich často neuváženého sdílení informací, aby si nepřidávali do přátel a sledujících každého, kdo o to požádá. V 6. ročníku se bavíme o virtuální komunikaci s cizími lidmi, zde mi velmi pomáhá dokument V síti. A v 7. ročníku se s žáky bavíme o kyberšikaně. A tuto lekci bych vám ráda přiblížila.
Jak jsem již zmínila výše, lekce jsou založené na metodě E-U-R tedy Evokace – Uvědomění si – Reflexe. Pokusím se popsat jednotlivé fáze, jak postupuji a co dělám. Celá lekce je založená na prožitcích a reálných případech, které jsou často drsné, surové a bez úprav a cenzury. Při přivítání dětí v knihovně, je požádám, aby si při odkládání bot a svršků, udělali dvojice a podle dvojic si i posedali na zem v našem malém sále (dětem poskytujeme podsedáky na sednutí/lehnutí). Ideálně tak, abych mezi nimi mohla chodit.
V úvodu lekce se vždy představím a navazuji kontakt první otázkou „proč jsme se sešli“ (proč za mnou přišli). Většinou padají odpovědi „kvůli bezpečnosti na internetu“, „kyberšikana“ apod. Jednotlivé odpovědi více rozvádím, doptávám se a zjišťuji, jaké povědomí o nich žáci mají. Často zjišťuji, že přesně nevědí a jen obtížně mi sdělují svoji představu. Ale to mi nevadí, od toho tu přeci jsem.
Než se pustíme do jednotlivých úkolů, ještě si s žáky zkusíme rychlý brainstorming na téma „Co se dá dělat na internetu." Brainstormingem uvedu následující část a zároveň si i já mohu udělat představu o jejich činnosti v kyberprostoru, co je jim blízké. Když jsme spokojeni s výsledkem, pokračuji otázkou „Co z toho se dá využít ke kyberšikaně“. Jejich odpovědi zaškrtávám. Žáci jsou často překvapeni, že vlastně všechno. A rychle zjistí, že největším „rájem“ pro kyberšikanu jsou sociální sítě.
Následuje úkol číslo dvě – skupinová práce ve dvojicích. Rozdám „pracovní list“ T-Graf – výhody (+) a nevýhody (-) sociálních sítí. Úkolem žáků je vymyslet a napsat minimálně 3 výhody a 3 nevýhody soc. sítí. V čem jsou podle nich přínosné a všem dokážou uškodit. Výsledky si čteme nahlas, bez ohledu na to, zda se opakují, a já je zapisuji na tabuli do T-Grafu. Takto pojmenované výhody a nevýhody často vytvoří žákům „aha efekt," kdy najednou všichni společně vidíme, jak snadné je ublížit.
Začínám definicí, co to vlastně Kyberšikana je. Zde je velmi důležité si uvědomit, že útoky musejí být opakované a úmyslné. Když mi někdo napíše jeden hate pod video na YouTube, nejedná se o kyberšikanu. Ale pokud to ta daná osoba bude dělat opakovaně a cíleně na mě – tohle už kyberšikana je. Dále ukazuji další konkrétní příklady, kde a jak se kyberšikana může dít a hlavně proč. Zde ukazuji seznam 7 nejčastějších důvodů proč, se kyberšikana děje (pomsta, skupinový tlak, nuda, žert, dělá to každý tak já taky, oběť si to zaslouží, jsem anonymní, nikdo mě nechytí). Žáky nechám hádat, který důvod je podle nich nejčastější. Všechny velmi překvapí, že to je „nuda“. Smutné… K názorné ukázce mi slouží video (KYBER)ŠIKANA - "Nejzazší hranice je blíž, než si myslíš[1]" Kdy se nadále bavíme o tom, co se ve videu dělo, jak se asi mohla cítit oběť, co mohli udělat jinak a proč se stalo to, co se stalo.
Po tomto videu zůstáváme u oběti a dále si rozebíráme, co oběť prožívá, jak to může být náročné. Zde bych ráda zmínila, že každý máme jinou „hranici snesitelnosti." To, co je pro jednoho v pořádku, pro jiného může být zcela za hranou. Nevím, kde ji mají žáci, oni naopak neví, kde ji mám já. Často totiž narážím na „výkřiky“ dětí, „že to je ale přeci jenom sranda, tak co nadělá jako…“ Jenže co je pro jednoho „jenom sranda“ pro druhého může být velký problém. Když s žáky probereme, jak se cítí a co prožívá oběť, je třeba se také pobavit o útočníkovi. Kdo může být útočníkem a jaké důsledky jeho počínání může mít. Kyberšikana jako taková není trestný čin, ale její projevy ano. V prezentaci mám vypsané nejčastější trestné činy, které s kyberšikanou souvisí a bavíme se o nich. Opět, aby si děti uvědomili důsledky svého jednání. Že už to vážně není sranda. Blok uzavírám informacemi k obraně proti kyberšikaně. Co mají a mohou dělat, když se jim nebo někomu v okolí, bude dít něco špatného. Dávám jim v podstatě návod, jak tyto problémy řešit.
Velmi často zde narážíme na téma žalování versus obrana. Děti si občas myslí, že pokud se svěří někomu dospělému, budou za „žalobníčky“. Snažím se jim důrazně vysvětlit, že nechat si ubližovat není v pořádku a často pouze dospělý může pomoci. Útočník hraje na psychiku už tak zlomené oběti a vyhrožuje, že pokud se dítě někomu svěří, stane se ještě něco mnohem horšího. A oběť se útočníka tak bojí, že nečinně nechá stupňovat útočníkovu agresi. Nicméně díky tomu, že oběť překoná svůj strach a svěří se, může tento řetěz násilí a ubližování přetrhnout a zastavit. A nejednou se nám to díky lekcím už v Tišnově povedlo.
Aby si děti vše dokázaly spojit, na závěr mám přichystány tři reálné příběhy kyberšikany. Tyto případy jsem vybrala záměrně, protože každý je ve vývoji problematiky nějak důležitý. Jedná se o skutečné případy dětí: Ghyslan Raza případ Star wars kid, příběh Megan Meyer a Anny Halman.
Příběh Ghyslana prezentuji videi, u kterých se žáci často smějí (nemotorný obtloustlý chlapec se snaží napodobit bojovníky Jedi). Jedná se o první potvrzený případ kyberšikany. Tento ještě dopadl „dobře“, nervovým zhroucením oběti. Nicméně další dva příběhy už „šťastný konec“ nemají. Megan Meyerové ubližovala matka její bývalé kamarádky, která se vydávala za fiktivní postavu. Tímto způsobem se Megan chtěla pomstít, že se přestala kamarádit s její dcerou. Megan nátlak a urážky neunesla a zabila se. Díky tomuto případu je v USA kyberšikana jako celek zakotvena v zákoníku. Anně Halmanové dlouhodobě fyzicky i psychicky ubližovali spolužáci, mezi kterými byl i Anny bratranec. Vše vyvrcholilo tím, že si s ní „hráli“ na znásilnění. Své jednání natáčeli a zveřejnili na internetu. Pro Annu to byla ona pomyslná „poslední kapka“. Po příchodu ze školy domů se oběsila. Vedení školy tehdy nijak nezasáhlo, i když věděli co se děje. Na těchto příbězích si opět ukazujeme, co prožívá oběť, jak je to náročné, jak je důležité svěřit se a situaci řešit.
Velmi často se při své práci setkávám s konkrétními příběhy samotných dětí, že si něčím podobným prošli, nebo vědí o někom, kdo to zažil. Jednou jsme s pedagogy řešili konkrétní problém ve třídě, který zrovna probíhal. Po nějaké době jsem se dozvěděla, že se problém povedlo zdárně vyřešit. Z čehož jsem měla velkou radost. Jak jsem již zmínila v úvodu textu. Téma kyberšikany je stále živé a je třeba si udržovat přehled o aktuálním dění ve společnosti. Přikládám seznam svých oblíbených zdrojů k tématu a nabízím i pomoc a konzultace. Neváhejte se na mě obrátit s jakýmkoliv dotazem, velmi ráda budu nápomocna a pevně věřím, že se nám povede šířit osvětu dál.
Zdroje:
Video
Online zdroje
Metodické materiály, výzkumné zprávy
Knihy
ČERNÁ, Alena et al. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 150 s. Psyché. ISBN 978-80-210-6374-7.
ROGERS, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 97 s. ISBN 978-80-7367-984-2.
KOŽÍŠEK, Martin a PÍSECKÝ, Václav. Bezpečně n@ internetu: průvodce chováním ve světě online. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2016. 175 stran. ISBN 978-80-247-5595-3.
MCCARTHY, Linda, ed. a WELDON-SIVIY, Denise, ed. Buď pánem svého prostoru: jak chránit sebe a své věci, když jste online. Praha: CZ.NIC, [2013]. 316 s. ISBN 978-80-904248-6-9. Dostupné také z: http://search.mlp.cz/searchMKP.jsp?action=sTitul&key=4024314.
DOČEKAL, Daniel a kol. Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. První vydání. Praha: Mladá fronta, 2019. 207 stran. Flowee. ISBN 978-80-204-5145-3.
ECKERTOVÁ, Lenka a DOČEKAL, Daniel. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013. 224 s. ISBN 978-80-251-3804-5.
[1] KYBERŠIKANA - Minutový a především vítězný videoklip vytvořený v rámci 4. ročníku soutěže "Bezpečně v kyberprostoru", za jehož tvorbou stojí filmař Miroslav Šálek. https://www.youtube.com/watch?v=7pdz_7Ochos&t=11s
HEČOVÁ, Edita. Mediální vzdělávání v tišnovské knihovně – Kyberšikana. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2022, 36(4) [cit. 2024-10-05]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/medialni-vzdelavani-v-tisnovske-knihovne-kybersikana
Příloha | Velikost |
---|---|
BEZPECNOST_NA_INTERNETU_navrh_lekci.pdf | 263.21 KB |
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|