Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 2/2023 » Mozkohrátky
Časová dotace: 90 minut, ale může být i 180 minut (projektové dopoledne v knihovně)
Pomůcky: počítač s připojením k internetu na případné puštění videa, pracovní listy pro každého účastníka, tužky, propisky, pastelky, papír
Cíl lekce: cílem lekce je ukázat, že paměť se dá cvičit v každém věku a také, jaké možnosti naše paměť má. Dalším cílem lekce je seznámit žáky s různými technikami učení.
Na začátku setkání se zeptáme žáků, co ví o paměti a jestli má smysl ji cvičit. Můžeme využít metody:
Poté s žáky projdeme několik úkolů na cvičení paměti. Jsou dvě varianty.
Varianta A:
Můžeme použít některé video s úkoly z Youtube, např. Test mozku, TOP 5 cviků, které otestují vaši paměť (v tomhle videu je i trocha teorie – nutné si video pustit předem a posoudit, zda ho pustíme celé, nebo jen úkoly) nebo cokoliv jiného.
Varianta B:
Přichystáme pro žáky úkoly – bludiště, hledání rozdílů, logické spojovačky, přesmyčky, doplnění názvu knih, přísloví (možností jsou i kreslená přísloví), hádanky apod. Na internetu je toho spousta. Můžeme použít i různé sešity s úkoly pro děti. Ani starším žákům nevadí tyhle úkoly plnit, naopak se u toho dobře baví.
Něco mezi evokací a uvědoměním
Před tím, než přestoupíme k další části, rozdáme žákům pracovní list, kde je 20 věcí (napsáno, nakresleno), např. brýle, myš, deštník, mobil, židle – prostě cokoliv nás napadne. Žáci mají za úkol pozorovat pracovní list 2 minuty, poté pracovní list obrátit, aby neviděli, co na něm je a napsat, co všechno si zapamatovali. Následně pokračujeme v lekci, ale stopneme 15 minut a po 15 minutách vyzveme žáky, aby znovu napsali všechno, co si pamatují z pracovního listu.
Ve fázi uvědomění nejprve žákům představíme v krátkosti mozek a jeho zákoutí. Vysvětlujeme, co je to paměť, jaké druhy paměti jsou, jaké fáze, co jsou to hemisféry, v čem je která dominantní. S žáky se bavíme o tom, jak se kdo z nich učí, co k učení potřebuje, co mu pomáhá. Pro zpestření můžeme použít ukázku z filmu Marečku, podejte mi pero – scénu ze zkoušení o parním stroji. Můžeme si vytvořit krátkou prezentaci, ale dá se to zvládnout i bez ní.
30 – 45 minut Mnemotechnické pomůcky
V další části uvědomění seznámíme žáky s různými mnemotechnickými pomůckami. Můžeme si vybrat jednu, dvě a s těmi žáky seznámit více nebo ve zkratce představit více mnemotechnických pomůcek. Více můžeme představit:
Metoda Loci neboli Palác paměti
Metoda založená na dobré znalosti konkrétního místa. S žáky si můžeme zkusit projít jejich známá místa a zapamatovat si např. prezidenty, jak jdou po sobě, české krále atd. Možností je taky zaměřit se na konkrétní učivo, které v daném ročníku probírají.
Metoda Neana – Neučit se a nastudovat
Tato metoda znamená, že se na chvíli staneme učiteli a budeme připravovat test pro své spolužáky. Opět máme připravený nějaký text – může to být zajímavý životopis nějaké spisovatele a žáci mají za úkol připravit si např. 5 otázek.
Myšlenkové mapy
S žáky si vyzkoušíme vytvořit jednoduchou myšlenkovou mapu, např. můj den, moje koníčky, moje knihovna. V první fázi jim vysvětlíme, co to myšlenková mapa je a jak vypadá, co obsahuje. Ukážeme jim nějakou myšlenkovou mapu na internetu nebo myšlenkovou mapu, kterou jsme vytvořili třeba jako přípravu na tuto lekci. V případě, že máme možnost s žáky strávit celé dopoledne, tak se myšlenkovým mapám můžeme věnovat více a vysvětlit je podrobněji.
Jak podpořit paměť
Několik tipů na podporu paměti – pohyb, spánek, hraní společenských her, čtení. V závěrečné fázi žáci vytvoří pětilístek na téma paměť. Pětilístek je metoda kritického myšlení, kterou nejprve žákům krátce vysvětlíme.
Název ________________
Jaká je _________________ __________________
Co dělá _____________________ ________________ ________________
Věta ____________ _____________ ________________ _______________
Synonymum ______________________
Zdroje:
BUZAN, Tony, HARRISON, James, ed. Používejte hlavu: jak uvolnit energii své mysli. Brno: BizBooks, 2013. ISBN 978-80-2650069-8.
BUZAN, Tony a Jennifer GODDARD. Trénink mozku pro děti: testováno dětmi i učiteli!. Přeložil Helena HARAŠTOVÁ. V Brně: BizBooks, 2017. ISBN 978-80-265-0654-6.
BUZAN, Tony, BOUČKOVÁ, Pavlína, ed. Trénink paměti: jak si zapamatovat vše, co chcete. Brno: BizBooks, 2013. ISBN 978-80-265-0057-5.
ČERNÝ, Michal. Trénink mozku: (pro 2. stupeň ZŠ). Ilustroval Olga TESAŘOVÁ. V Brně: BizBooks, 2018. ISBN 978-80-265-0787-1.
JIRUŠKOVÁ, Miluše. Procvičujme paměť zábavnou formou: čtení, pozornost, slovní zásoba, orientace v prostoru, postřeh, znalosti, logika, motorika, paměť. V Brně: Edika, 2022. ISBN 978-80-266-1724-2.
VEJSADOVÁ, Jana. Mozkohrátky: trénink paměti nejen pro děti. Brno: BizBooks, 2019. ISBN 978-80-265-0854-0.
Marečku podejte mi pero - století páry. In: Youtube [online]. 2010 [cit. 2023-05-12].
Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=KHS1X0OrRM4
TopTrendingCZ. Test Mozku: TOP 5 Cviků, které otestují rychlost vašeho mozku. In: Youtube [online]. 2017 [cit. 2023-05-12]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=Hb5mjESvYek
HOLBÍKOVÁ, Ludmila. Mozkohrátky. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2023, 37(2) [cit. 2024-11-21]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/mozkohratky
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|