Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 1/2025 » O Koblížkovi a lišce
Cílová skupina: dětské skupiny 2-3 roky, děti z MŠ, 1. třída ZŠ
Časová dotace: 45 - 60 minut
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Vzdělávací oblast: dítě a společnost, dítě a jeho psychika, dítě a jeho tělo
Cíle:
Knihy:
Pomůcky: triangl a bubínek, na formátu A3 nalepené obrázky pohádky O Koblížkovi a ze zadní strany text pohádky, divadélko Komishibai (může být, ale nemusí), motouz + nalepíme na něj oči a nos bambulku, míček, plyšová zvířátka z pohádky – kočka, pes, medvěd, myška a lišku, motorický padák / pro 1. třídu textilní písmena
Povídání o knihovně, proč chodíme do knihovny. Připomínáme dětem důležitost knih a čtení. Evokace a uvědomění prostředí, které navštívily, a proč tu jsou.
Ahoj děti, vítám vás v knihovně. Zeptám se vás. Proč se chodí do knihovny? – obvyklé odpovědi dětí, abychom se naučily číst. Ale to se spíše učíte ve škole. Proč ještě? Protože je tu hodně knížek. Správně a v těch knížkách je spousty krásných pohádek a příběhů. A ty knížky si jen tak můžete odnést domů? Půjčují se v knihovně knížky, nebo kupují? Správně půjčují, proto se ke knížkám musíme chovat pěkně – netrhat je, nemalovat do nich, aby si je mohli přečíst i ostatní kamarádi. A protože jsme v knihovně, tak si jednu krásnou pohádku povíme. Co říkáte?
Přivoláme společně pohádku? Pomůžete mi?
Přivoláme básničkou s pohybem. Kouzelnými vrátky – děti udělají stříšku,
pospěš s námi do pohádky – děti na místě utíkají,
všichni se nás ptají – ukazujeme prsty na sebe,
tak už pojď, ať nečekají – sedneme si.
Vezmu triangl a 3x cinknu. Pohádka O Koblížkovi a lišce právě začíná.
Dětem ukazuju 7 obrázků zvětšených z knížky a čtu s dramatizací (změna intonace, různé hlasy podle typu zvířátek, používám koblížka a plyšová zvířátka, zpívám písničku: Já koblížek, koblížek, po sýpce metený, po truhle škrábaný, smetanou mísený, na másle smažený, na okénku chlazený, utekl jsem… Společně s dětmi ukazuju na prstech a vyjmenováváme, komu už koblížek utekl.
Děti v celém průběhu pohádky zapojujeme do textu, abychom udrželi jejich pozornost a zábavnou formou je přiměli vnímat a pochopit text.
Příklady:
„Když to babička udělala, měla mouky tak akorát na jeden koblížek.“ Děti, ukažte mi na prstech, kolik je jeden?
„Vůně koblížku přilákala“: ukážu na obrázek. Koho, děti? Správně, kočičku a jak dělá kočička? Děti napodobují zvuk kočky. Postupně se tak v průběhu pohádky ptám i na pejska a medvěda. Ukazuju je na obrázku + zapojuju plyšáky.
„Koblížek si spokojeně vykračoval. Tu se koulel po cestě, tu po trávě, kousek po poli, kousek po louce a vůbec nic mu nechybělo.“ Mám v ruce koblížka a ukazuju, jak se koulí. Dětem se klubko motouzu s nosem a očima líbí.
Konec pohádky: „Liška otevřela tlamu á chlamst!“ Bouchnu do bubínku, pauza, a koblížka snědla. Některé děti jsou překvapené z konce pohádky, že nedopadla dobře. Proto je potřeba vysvětlit. Proč si děti myslíte, že koblížka liška snědla? Já si myslím, že se moc vychloubal a nedával na sebe pozor. Musíte na sebe dávat pozor, děti, aby se vám nic zlého nestalo. A zazvonil triangl – zazvoním na triangl a pohádky je konec.
Závěr pohybová aktivita s nasloucháním rýmovaného textu – další varianta textu pohádky O Koblížkovi a lišce.
Zůstáváme v kruhu a stoupneme si. Zapojím paní učitelku a poprosím jí, jestli by nám nepřečetla básničku od Františka Hrubína Dědečkův koblížek z knihy Dvakrát sedm pohádek. Paní učitelka čte a my se s dětmi držíme za ruce a točíme do kruhu, pokaždé když v básničce uslyšíme slovo hop, vyskočíme s dětmi do výšky. Děti poslouchají rýmovaný text – další variantu pohádky O koblížkovi + pohybová aktivita.
Chrastíme rumba koulí a říkáme: Kutálí se koblížek kulatý, když zastavím chrastění rumba koule, řeknu: Prohodí se pod padákem děti, které drží např. červenou barvu. Sluchové vnímání, fixování barev. Na závěr děti pochválíme za to, že byly šikovné, a půjdeme si vymalovat omalovánku z knihy Čteme s obrázky: české pohádky. Na konci každé besedy necháváme dostatečný prostor, aby si děti v klidu prohlédly knihy a seznámily se s prostředím knihovny.
LIŠIFKOVÁ, Klára. O Koblížkovi a lišce. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 39(1) [cit. 2025-04-07]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/o-koblizkovi-lisce
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|