Přejít k hlavnímu obsahu

O Koblížkovi a lišce

Cílová skupina: dětské skupiny 2-3 roky, děti z MŠ, 1. třída ZŠ 
Časová dotace: 45 - 60 minut 
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní 
Vzdělávací oblast: dítě a společnost, dítě a jeho psychika, dítě a jeho tělo

Cíle:

  • Dítě se seznamuje s klasickou pohádkou O Koblížkovi a lišce.
  • Dítě pojmenuje a počítá zvířátka, která se v pohádce objevila. Zařadí je podle časové posloupnosti v pohádce.
  • Dítě si procvičuje zábavnou formou správnou výslovnost hlásky L, pomocí jednoduchých říkadel z pohádky. Logopedická cvičení, koordinace jemné motoriky a mluvidel.

Knihy:

  • PLICKOVÁ, E., Čteme s obrázky: české pohádky. 1. vydání. V Praze: Logos, 2023. 63 stran. ISBN 978-80-906707-7-8.
  • HRUBÍN, F., Dvakrát sedm pohádek. 1. vyd. v SNDK. Praha: SNDK, 1958. 53 s. bez ISBN

Pomůcky: triangl a bubínek, na formátu A3 nalepené obrázky pohádky O Koblížkovi a ze zadní strany text pohádky, divadélko Komishibai (může být, ale nemusí), motouz + nalepíme na něj oči a nos bambulku, míček, plyšová zvířátka z pohádky – kočka, pes, medvěd, myška a lišku, motorický padák / pro 1. třídu textilní písmena

Přivítání – úvod

Povídání o knihovně, proč chodíme do knihovny. Připomínáme dětem důležitost knih a čtení. Evokace a uvědomění prostředí, které navštívily, a proč tu jsou.

Ahoj děti, vítám vás v knihovně. Zeptám se vás. Proč se chodí do knihovny? – obvyklé odpovědi dětí, abychom se naučily číst. Ale to se spíše učíte ve škole. Proč ještě? Protože je tu hodně knížek. Správně a v těch knížkách je spousty krásných pohádek a příběhů. A ty knížky si jen tak můžete odnést domů? Půjčují se v knihovně knížky, nebo kupují? Správně půjčují, proto se ke knížkám musíme chovat pěkně – netrhat je, nemalovat do nich, aby si je mohli přečíst i ostatní kamarádi. A protože jsme v knihovně, tak si jednu krásnou pohádku povíme. Co říkáte?

Přivoláme společně pohádku? Pomůžete mi?

Přivoláme básničkou s pohybem. Kouzelnými vrátky – děti udělají stříšku,

                                                      pospěš s námi do pohádky – děti na místě utíkají,

                                                      všichni se nás ptají – ukazujeme prsty na sebe,

                                                      tak už pojď, ať nečekají – sedneme si.

Scénické čtení pohádky

Vezmu triangl a 3x cinknu. Pohádka O Koblížkovi a lišce právě začíná.

Dětem ukazuju 7 obrázků zvětšených z knížky a čtu s dramatizací (změna intonace, různé hlasy podle typu zvířátek, používám koblížka a plyšová zvířátka, zpívám písničku: Já koblížek, koblížek, po sýpce metený, po truhle škrábaný, smetanou mísený, na másle smažený, na okénku chlazený, utekl jsem… Společně s dětmi ukazuju na prstech a vyjmenováváme, komu už koblížek utekl.

Děti v celém průběhu pohádky zapojujeme do textu, abychom udrželi jejich pozornost a zábavnou formou je přiměli vnímat a pochopit text.

Příklady:

Když to babička udělala, měla mouky tak akorát na jeden koblížek.“ Děti, ukažte mi na prstech, kolik je jeden?

„Vůně koblížku přilákala“: ukážu na obrázek. Koho, děti? Správně, kočičku a jak dělá kočička? Děti napodobují zvuk kočky. Postupně se tak v průběhu pohádky ptám i na pejska a medvěda. Ukazuju je na obrázku + zapojuju plyšáky.

„Koblížek si spokojeně vykračoval. Tu se koulel po cestě, tu po trávě, kousek po poli, kousek po louce a vůbec nic mu nechybělo.“ Mám v ruce koblížka a ukazuju, jak se koulí. Dětem se klubko motouzu s nosem a očima líbí.

Konec pohádky: „Liška otevřela tlamu á chlamst!“ Bouchnu do bubínku, pauza, a koblížka snědla. Některé děti jsou překvapené z konce pohádky, že nedopadla dobře. Proto je potřeba vysvětlit. Proč si děti myslíte, že koblížka liška snědla? Já si myslím, že se moc vychloubal a nedával na sebe pozor. Musíte na sebe dávat pozor, děti, aby se vám nic zlého nestalo. A zazvonil triangl – zazvoním na triangl a pohádky je konec.

Zábavné doprovodné aktivity k textu

  • Co si z pohádky pamatujeme: Děti, pamatujete si, jaká zvířátka v pohádce byla? Ukazujeme si plyšová zvířátka. A pamatujete si, jak šla v pohádce za sebou? První byla… Jednotlivě děti přichází, vyberou zvířátko a stoupnou si s plyšákem v ruce do řady, jak šla zvířátka za sebou.
  • Počítání: A kolik vůbec zvířátek bylo? Spočítáme spolu?
  • Pochvala: Byli jste moc šikovní, zatleskáme si. Po každé aktivitě pochválíme děti za snahu a zatleskáme si. Děti mají radost z pochvaly a tleskání je baví.
  • Varianta pro starší děti 1. třídy: Máme látková písmenka. Úkol. V pohádce se nám pomíchalo slovo, zkusíme ho správně poskládat. Volám jednotlivě děti, aby našly písmenko K-O-B-L-Í-Ž-E-K. Děti stojí s písmenky v řadě. Na závěr slovo přečteme. Zkusíme si ho vytleskat. Vytleskáváme po slabikách. Ptám se na počet slabik. Dále můžeme vytleskávat podle počtu slabik zvířátka z pohádky.
  • Logopedická cvičení + jemná motorika: 
    Posadíme se do kroužku. Mám v ruce míček. Děti, to je koblížek a on se kutálí. Posíláme si míček a říkáme:„Kutálí se koblížek kulatý k…  jméno kamaráda ke komu míček posíláme. Vyslovujeme zřetelně hlásku l. 
    Děti sedí stále v kroužku: A teď si zahrajeme na lišáka. Ukažte mi packy!“ Děti ukazují ruce. Dáme si je k obličeji a otevíráme a zavíráme dlaně do pěstí a říkáme: Lišák láká, lišák lže!“ Těžší varianta střídání pěstí – jedna otevřená a druhá zavřená + logopedická říkanka.

Závěr pohybová aktivita s nasloucháním rýmovaného textu – další varianta textu pohádky O Koblížkovi a lišce.

Zůstáváme v kruhu a stoupneme si. Zapojím paní učitelku a poprosím jí, jestli by nám nepřečetla básničku od Františka Hrubína Dědečkův koblížek z knihy Dvakrát sedm pohádek. Paní učitelka čte a my se s dětmi držíme za ruce a točíme do kruhu, pokaždé když v básničce uslyšíme slovo hop, vyskočíme s dětmi do výšky. Děti poslouchají rýmovaný text – další variantu pohádky O koblížkovi + pohybová aktivita.

Varianta pro starší děti s motorickým padákem

Chrastíme rumba koulí a říkáme: Kutálí se koblížek kulatý, když zastavím chrastění rumba koule, řeknu: Prohodí se pod padákem děti, které drží např. červenou barvu. Sluchové vnímání, fixování barev. Na závěr děti pochválíme za to, že byly šikovné, a půjdeme si vymalovat omalovánku z knihy. Čteme s obrázky: české pohádky. Na konci každé besedy necháváme dostatečný prostor, aby si děti v klidu prohlédly knihy a seznámily se s prostředím knihovny.

LIŠIFKOVÁ, Klára . O Koblížkovi a lišce. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 39(1) [cit. 2025-09-25]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: https://duha.mzk.cz/clanky/o-koblizkovi-lisce

Vaše hodnocení:
Nikdo zatím nehodnotil.