Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 4/2022 » Oči Brna přiblíží Jakuba Dvorského
Od 1. listopadu do 22. prosince 2022 si budou návštěvníci Moravské zemské knihovny moci prohlédnout prezentaci další osobnosti v rámci multimediálního cyklu Oči Brna. Tentokrát představíme Jakuba Dvorského (narozen v roce 1978 v Brně), českého výtvarníka, kreslíře a tvůrce počítačových her.
Na vývoji her se poprvé podílel už v letech 1994–1995 jako grafik u hry Dračí Historie, kterou vytvořila vývojářská skupina NoSense. Poté se podílel i na dalších projektech této skupiny, na hrách Katapult a Asmodeus: Tajemný kraj Ruthaniolu. Tým se rozpadl v roce 1997. V letech 1997–2003 studoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze v ateliéru Filmové a televizní grafiky u prof. Jiřího Barty, kde absolvoval svou první hrou Samorost. Po absolvování školy založil studio Amanita Design, které se specializuje na tvorbu počítačových her. Ty vznikají v programu Flash a daly by se charakterizovat jako logické 2D adventury s ploškovými animacemi. Do Amanita Design také odešla část již zmíněného týmu NoSense. Jeho nejznámější hry jsou Samorost 1, 2 a 3, Pilgrims a Machinarium.
Jakub Dvorský je výtvarníkem filmu a knihy Jana Svěráka Kuky se vrací, za což byl nominován na Českého lva. Debutovou hru Samorost lze vnímat jako emblém celého studia – název hry odkazuje nejen na nezvyklou „přírodní“ vizualitu, ale také na jeho postavení na trhu – tedy někoho, kdo si razí svou vlastní cestu. Nejen v tuzemsku je totiž úspěch striktně nezávislého vývojářského týmu neobvyklý. Díky úspěchům hry Samorost mohl Dvorský po studiu zůstat na volné noze. Hned po absolutoriu dostal zakázku od firmy Nike na interaktivní reklamu Rocketman, následoval herní videoklip pro americkou skupinu The Polyphonic Spree – The Quest for the Rest.
Druhý díl Samorosta získal ocenění Nejlepší webové hry roku 2007. Stejně jako jedničku si ho lidé mohli zahrát na internetu, ovšem jen první polovinu, poslední tři úrovně hry už si museli fanoušci koupit. Dalším z významných počinů je také loutkový film pro děti, Kuky se vrací, Jana Svěráka. Lesní potvory a další loutky snímku pocházejí právě z Dvorského dílny. Jedna z významných spoluprací přišla v roce 2008, kdy Dvorského studio vytvořilo hru pro BBC. Questionaut je krátká vzdělávací hra, která je určena hlavně anglicky hovořícím dětem školního věku, kterým má sloužit k procvičení jejich znalosti z angličtiny, matematiky a přírodních věd. Ve Velké Británii se dokonce používá jako pomůcka ve školách a byla nominovaná na cenu britské akademie BAFTA.
Hra Machinarium (2009) je grafickým stylem zaměřena na kompletní ruční kresbu. Ve hře se téměř nevyužívá verbální komunikace, ta komunikace, která ve hře je, probíhá přes komiksové obrázky v „bublinách“. Hra získala na festivalu IGF cenu Excellence in Visual Art Award a byla velmi dobře přijato kritickými servery. Dalšími významnými výtvory studia Amanita Design jsou hry Botanicula (2012), Samorost 3 (2016), Chuchel (2018), Pilgrims (2019) nebo Creaks (2020).
V rámci cyklu Oči Brna budou v Moravské zemské knihovně k vidění jak informace k J. Dvorskému a Studiu Amanita design, tak také artefakty či postavičky z konkrétních oceněných her, ale i vybrané knihy k tématu. Rádi bychom vás touto cestou pozvali na doprovodnou akci těchto Očí Brna, kterou bude beseda s Jakubem Dvorským zaměřená na Game design a tvorbu virtuálních světů a která proběhne 22. 11. 2022 od 18:00 v Konferenčním sále v přízemí MZK. Těšíme se na vás.
KOMŮRKOVÁ, Zuzana. Oči Brna přiblíží Jakuba Dvorského. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2022, 36(4) [cit. 2024-10-05]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/oci-brna-priblizi-jakuba-dvorskeho
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|