Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 2/2023 » Olympiáda prověřuje mediální gramotnost studentů
Jednou z klíčových oblastí, kterým se v Oddělení edukace a metodické podpory Moravskoslezské vědecké knihovny v Ostravě věnujeme, je mediální a informační gramotnost (MIG). Zaměřujeme se na různé uživatelské skupiny, ale nejčastěji školíme pro střední školy a učiliště. V lekcích pro studenty kombinujeme teorii s praktickými aktivitami, pedagogům nabízíme vzdělávání, konzultace i praktické materiály do výuky. Snaha přitáhnout k MIG větší pozornost nás přivedla na nápad zorganizovat Mediální olympiádu. Nechali jsme se inspirovat jinými vědomostními soutěžemi a připravili první ročník pro studentské týmy z Moravskoslezského kraje.
Olympiádu jsme zrealizovali jako dvoukolovou soutěž, kde první kolo bylo zaměřeno spíše vědomostně a teoreticky, zatímco druhé kolo kladlo větší důraz na kreativitu a schopnost aplikovat vědomosti do praxe. První ročník jsme pojali jako pilotní – to nám dalo možnost prověřit formát soutěže v praxi a vyzkoušet si organizaci v menším měřítku. Podařilo se nám uspořádat moc fajn akci, která měla výbornou odezvu u studentů i učitelů, takže příští ročník už chceme otevřít týmům z celé ČR.
Příprava olympiády zaměstnala vzdělávací tým na několik měsíců. V první fázi jsme vymýšleli hlavně formát soutěže, tak aby fungoval a abychom jej bez problémů organizačně a personálně zvládli. Úspěšnou realizaci podpořila skvělá spolupráce s partnery z univerzit a dalších institucí i řada sponzorů. Jsme potěšeni, že akci zaštítila paní Helena Langšádlová, ministryně pro vědu, výzkum a inovace, a pan Luděk Niedermayer, poslanec Evropského parlamentu. Odborným garantem soutěže se stal dr. Ondřej Filipec z Katedry politologie a společenských věd PF Univerzity Palackého v Olomouci, díky dr. Tomáši Javorčíkovi jsme navázali úzkou spolupráci s Katedrou informačních a komunikačních technologií Ostravské univerzity. Spolupráce a podpory si velmi ceníme!
Nezanedbali jsme ani marketing. Ve spolupráci s profesionálem jsme olympiádě vytvořili originální grafiku a svépomocí s využitím grafického editoru Canva i mikro web. Stanovili jsme také pravidla a tzv. vědomostní rámec soutěže – tedy seznam knížek a odkazů k základním problematikám a tématům mediální gramotnosti. Seznam budeme pro příští ročník soutěže upravovat, ale základ zůstane stejný. S ohledem na jarní prázdniny a další akce bylo trochu zapeklité vybrat vhodné termíny pro jednotlivá kola soutěže. Nakonec jsme pro online kolo zvolili konec ledna a pro finále konec března.
Pro druhé kolo jsme sestavili hodnotící komisi z odborníků, kteří se tématu mediální gramotnosti dlouhodobě věnují a mají o něm přehled. Předsedou se stal odborný garant olympiády dr. Filipec, členy byli dr. Javorčík z OU, ředitelka Akademie ČTK paní Martina Vašíčková, pan Pavel Bednařík z Wikimedia.cz a za knihovnu vedoucí oddělení edukace a metodické podpory Pavlína Tassanyi. K propagaci jsme využili placenou reklamu na FB a Instagramu, e-mailem jsme obeslali všechny střední školy. Předpokládali jsme, že soutěžící nalákají atraktivní odměny, kdy se nám pro vítězný tým podařilo zajistit zájezd do Evropského parlamentu.
Po počáteční nejistotě jsme byli vcelku překvapení zájmem ze strany studentů i učitelů. Z prvního online kola se do finále probojovalo 5 nejlepších týmů, všechny z gymnázií. Jejich úkolem bylo natočit krátké edukační nebo popularizační video na téma řetězové maily a to před hodnotící komisí prezentovat a odpovědět na případné dotazy. Prezentaci videí jsme streamovali online pro zúčastněné školy, sponzory a partnery. Druhou disciplínou byla práce s textem, ve kterém studenti hledali argumentační fauly, manipulace a dezinformace.
Výběr otázek ze soutěžního testu jsme zpřístupnili a můžete si tak sami vyzkoušet, jak na tom s mediální gramotností jste, nebo test použít při mediálním vzdělávání. Můžete se podívat také na soutěžní videa a zhodnotit, jak si týmy s úkolem poradily. Hodnotící komise brala v úvahu řadu parametrů – dodržení formálních kritérií, úroveň technického zpracování, kvalitu informací, přiměřenost cílové skupině nebo třeba originalitu. A hodnocení vůbec nebylo jednoduché. Kompletní informace a aktuality najdete na webových stránkách medialniolympiada.cz. Pilně připravujeme ročník 2024! Nový formát celostátní soutěže představíme v rámci programu pro školy 5. června na 63. mezinárodním filmovém festivalu pro děti a mládež ve Zlíně a 16. srpna na Festivalu mediálního vzdělávání v Praze.
V roce 2024 bude olympiáda otevřená týmům z celé ČR. Časový harmonogram bude obdobný jako v roce letošním, přesné termíny a informace k přihlašování budeme postupně zveřejňovat na webových stránkách soutěže. 1. kolo bude školní a uskuteční se online na konci ledna (počet týmů, které se mohou za školu zúčastnit, nebudeme omezovat). Z každého kraje pak postoupí nejlepší tým do finále, které budeme pořádat na konci března v nových prostorách City Campusu v Ostravě. Těšíme se, že při organizaci zúročíme dosavadní zkušenosti a navíc získáme nějaké nové. Budeme moc rádi za propagaci a sdílení do středních škol a učilišť!
Pokud máte otázky nebo připomínky k Mediální olympiádě a dalším aktivitám (nejen) v oblasti mediálního vzdělávání, kontaktujte nás na e-mailu medialniolympiada@msvk.cz nebo studentcentrum@msvk.cz
TASSANYI, Pavlína; PLISKOVÁ, Kamila; MARTINÍKOVÁ, Nikol. Olympiáda prověřuje mediální gramotnost studentů. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2023, 37(2) [cit. 2024-11-21]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/olympiada-proveruje-medialni-gramotnost-studentu
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|