Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 2/2024 » Online nástroje pro aktivizaci účastníků
Když se účastníci lekcí, přednášek a besed aktivně zapojují, nese to s sebou hned několik nesporných benefitů: Zvýšení pozornosti a zájmu, lepší zapamatování a pochopení tématu u všech věkových kategorií. Technik a způsobů, jak toho dosáhnout, je mnoho, v tomto textu se zaměříme na online nástroje pro aktivizaci účastníků.
Mentimeter je online nástroj pro vytváření prezentací s aktivním zapojením publika, který umožňuje lektorům a prezentujícím snadno vytvářet poutavé a interaktivní prezentace. Platforma nabízí širokou škálu funkcí, které usnadňují kladení otázek, sběr zpětné vazby a zapojování publika v reálném čase. Prezentaci v Mentimeteru lze vytvořit od začátku podle vlastní představy nebo využít některou z předpřipravených šablon. Lze přidat různé typy otázek, včetně vícenásobného výběru, otevřených odpovědí, určování na škále, wordcloudů (publikum zadává slova, která se jim vybaví v souvislosti s daným tématem, a čím častěji se slovo objeví, tím větší je obrázku), kvizů atd.
Odpovědi publika se v reálném čase shromažďují a lze je zobrazit např. na obrazovce či projektoru. Prezentující tak může okamžitě sledovat reakce, komentáře či připomínky. Prezentaci lze sdílet s publikem online pomocí odkazu nebo QR kódu. Publikum se k prezentaci může připojit ze svých zařízení (mobil, tablet, NTB atd.) a interaktivně se zapojovat. Mentimeter nabízí bezplatnou verzi s omezenými funkcemi. Placené verze s více funkcemi jsou dostupné za měsíční nebo roční předplatné. Ceny se liší v závislosti na počtu uživatelů a požadovaných funkcích, pro vzdělávací potřeby je určena zlevněná verze EDU.
Kahoot! je online platforma pro vytváření interaktivních kvízů a her. Nástroj nabízí širokou škálu funkcí a nástrojů, které usnadňují tvorbu kvízů s otázkami s více možnostmi výběru, pravdivými/nepravdivými otázkami, otevřenými otázkami. Kvízy Kahoot! lze hrát individuálně nebo ve skupinách a výsledky se zobrazují v reálném čase na výsledkové tabuli, která podporuje zdravou soutěživost a motivuje účastníky k aktivitě.
U Kahoot platí to stejné, co u Mentimetru, tedy že si uživatelé mohou vytvořit vlastní kvíz od nuly nebo si vybrat z předpřipravených šablon na různá témata, případně se inspirovat již hotovými kvízy, které jsou k dispozici k vyzkoušení. Kvízy lze upravovat tak, aby odpovídaly aktuálním potřebám, s možností přidávání obrázků, videí a GIFů. Vytvořené kvízy lze sdílet s publikem online pomocí odkazu nebo QR kódu. Účastníci se připojí ze svých zařízení a přihlásí se jménem nebo přezdívkou. Během hraní kvízu se na obrazovce zobrazují otázky a možnosti odpovědí. Účastníci vyberou svou odpověď (hlasovací tlačítka se zobrazují na jejich zařízení) a výsledky všichni vidí v reálném čase na výsledkové tabuli. Tabulka zobrazuje jména účastníků a jejich bodové skóre. Kahoot! nabízí bezplatnou verzi s omezenými funkcemi. Placené verze s více funkcemi jsou dostupné za měsíční nebo roční předplatné.
Sli.do je online platforma pro interaktivní Q&A (otázky a odpovědi) a ankety, která umožňuje hostitelům akcí a prezentujícím snadno zapojovat své publikum a sbírat zpětnou vazbu. Platforma umožňuje kladení otázek, pořádání anket, zobrazování výsledků hlasování a moderování diskuzí. Sli.do je dostupné z webových prohlížečů i mobilních aplikací, takže se k němu mohou připojit účastníci z jakéhokoli zařízení.
Jak Sli.do funguje? Organizátoři akcí nebo lektoři vytvoří událost v Sli.do a zadají základní informace, jako je název události, datum a čas. Mohou také nastavit heslo pro ochranu události. Odkaz na událost lze sdílet e-mailem, na sociálních sítích nebo QR kódem. Lektoři nebo moderátoři pak mohou otázky filtrovat, vybírat, které otázky zodpovědět, a zobrazovat výsledky anket v reálném čase. Můžou také odpovídat na otázky ústně nebo písemně. Sli.do nabízí bezplatnou verzi s omezenými funkcemi, která umožňuje uspořádat až 100 událostí s maximálně 50 účastníky. Placené verze s více funkcemi, včetně možnosti uspořádat neomezený počet událostí s více účastníky, analytických nástrojů, jsou dostupné za měsíční nebo roční předplatné.
MRÁZOVÁ, Michaela. Online nástroje pro aktivizaci účastníků. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2024, 38(2) [cit. 2024-10-07]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/online-nastroje-pro-aktivizaci-ucastniku
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|