Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 2/2011 » Podpora čtení a čtenářské gramotnosti na základní škole
Základní škola v Ostravě-Hrabůvce seznamuje se svými ne zcela běžnými aktivitami. Jedná se o školu s titulem Mezinárodní ekoškola, která byla v letech 2008-2010 zapojena do projektu Škola 21. století – škola informací. Školní informační centrum je multimediální učebnou plně zapojenou do výukového programu školy. Současně širokým spektrem aktivit podporuje čtení a čtenářství žáků a plní funkci komunitního prostoru pro žáky i učitele.
Základní škola Ostrava-Hrabůvka, Provaznická 64, příspěvková organizace, pyšnící se titulem MEZINÁRODNÍ EKOŠKOLA je součástí obvodu Ostrava-Jih v Moravskoslezském kraji. V letošním školním roce oslaví 50. výročí svého založení. Škola se zaměřuje na environmentální výchovu, projektovou výuku, vzdělávání mimořádně nadaných žáků a žáků se specifickými poruchami učení. Ke škole patří Školní informační centrum, Poradenské pracoviště, při kterém působí výchovný poradce, metodik prevence a speciální pedagog. Dále pak velká školní zahrada s naučnou stezkou, Centrum environmentální výchovy s ekologickou učebnou, skleníkem a učebnou v přírodě, školní jídelna a družina. Žáci mají k dispozici moderně vybavené učebny, příjemné a podnětné prostředí, výuku anglického jazyka a informatiky od 1. ročníku. Do akcí, které škola pořádá se mohou zapojit nejen děti, ale i jejich rodiče.
V letech 2008 až 2010 byl na této škole realizován grantový projekt Škola 21. století – škola informací, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost v oblasti podpory Zvyšování kvality ve vzdělávání. Cílem tohoto projektu bylo zvýšení kvality a efektivity vzdělávání na 1. a 2. stupni ZŠ a vybudování Školního informačního centra jako kvalitního zázemí pro vzdělávání a práci s informačními zdroji. Díky tomuto projektu byl aktualizován fond školní knihovny, zaveden automatizovaný knihovní systém Clavius, který usnadňuje knihovníkovi práci a vnáší systém do evidence fondu a uživatelů.
Školní informační centrum (dále jen „ŠIC“) je multimediálně vybavenou učebnou s variabilním nábytkem. Náklady na jeho vybavení činily 1 049 000 Kč. Jeho správu zabezpečuje profesionální knihovník na celý úvazek, což umožňuje uživatelům využívat služby, knihovní fond a Internet po celý den. Od října loňského roku je ŠIC registrováno v evidenci knihoven Ministerstva kultury České republiky a je institucionálním členem Klubu školních knihoven Svazu knihovníků a informačních pracovníků České republiky.
V dopoledních hodinách je učebna využívána pro výuku, v odpoledních hodinách je zázemím pro zájmové kroužky, studovnou, čítárnou a „klubem školní knihovny“. Tři dny v týdnu odpoledne je přístupna široké veřejnosti. Zázemí tu nacházejí také žáci ze sociálně slabších rodin, kteří nemají možnost, většinou kvůli nezájmu ze strany rodičů navštěvovat knihovnu veřejnou. Veškeré služby jsou poskytovány bezplatně, k dispozici je 12 počítačů s přístupem na Internet, kopírka, tiskárna a scanner.
Součástí ŠIC je žákovská a učitelská knihovna, ve které je zastoupen knihovní fond pro všechny věkové kategorie. Fond čítá 2 625 titulů knih, 14 titulů předplacených periodik a 151 titulů AV – médií. Je doplňován v souladu se vzdělávacím programem školy formou nákupu z rozpočtu školy, grantů a také sponzorských darů. Žáci mohou vypůjčené dokumenty využívat pouze v prostorách ŠIC nebo školy.
Pořádají se zde akce na podporu čtenářské gramotnosti, které je věnována pozornost už od první třídy. Prvňáčkům a jejich rodičům je určen tříměsíční projekt „Škola naruby“, který podporuje hlavní myšlenku celostátní kampaně Celé Česko čte dětem: Čtěme dětem 20 minut denně. Každý den! Projekt byl na naší škole zahájen v lednu 2011 „třídní schůzkou naruby“. Prostřednictvím prezentace se rodiče seznámili s cílem tohoto projektu, obdrželi čtenářské deníčky a letáček s čtenářským desaterem. Projekt nese název Škola naruby proto, že rodič je dítětem hodnocen za své hlasité čtení. Děti v roli učitele mohou svým rodičům kromě známek udělovat také pochvaly či pokárání a malovat zážitky z četby, pro které je v deníčku vyhrazeno místo. Slavnostní vyhodnocení projektu proběhlo v dubnu 2011 zábavným programem pražského nakladatelství Thovt, s.r.o. spojeným s prodejní výstavou knih a předáním odměn účastníkům. Dále jsou každoročně zapojováni do celostátního projektu Už jsem čtenář – Knížka pro prvňáčka, který podporuje rozvoj četby hned od prvních měsíců školní docházky dětí, vytvoření základů návyku pravidelného čtení a potřeby využívat pro získávání vědomostí veřejné nebo školní knihovny i ostatní kulturní instituce v místě bydliště. Žáci prvních tříd pravidelně navštěvují školní knihovnu, kde jsou pro ně připraveny besedy a akce. Za čtenářské pokroky pak na konci školního roku dostávají jako odměnu Knížku pro prvňáčka, kterou píše každý rok jiný český autor a není dostupná v síti knihkupectví. Malí čtenáři tak mají pocit, že vlastní knihu, kterou nikdo jiný než právě oni nemá, nemůže si ji ani koupit a jsou na to právem pyšní.
Samozřejmostí jsou tematické besedy, prostřednictvím kterých se žáci zábavnou formou seznamují s literárními žánry a autory. Jednou z nejoblíbenějších je beseda Povídejme si, děti, protože se při besedě nejen čte, ale navíc se peče dort podle receptu pejska a kočičky a porovnává čtená pohádka s její filmovou podobou. Žáci absolvují také knihovnické lekce z řady V knihovně jsem jako doma, které jsou rovněž uzpůsobeny svým obsahem věku posluchačů a učí je orientovat se ve fondu, on-line katalogu a ve všech dostupných zdrojích informací. Teoretická část lekce je doplněna o praktickou, kdy si žáci vyzkouší vyhledávat knihy přímo na regálech, ale také v on-line katalogu knihovny, který je dostupný na webových stránkách školy.
Škola je zapojována do celostátních projektů jakými jsou například „Záložka do knihy spojuje školy“, Noc s Andersenem, Den bezpečnějšího internetu aj. Prostřednictvím mezinárodního projektu Záložka do knihy spojuje školy byla ve školním roce 2009/2010 navázána spolupráce se Základnou školou pri zdravotníckom zariadení v Banské Bystrici. Jelikož jsou jejich žáci zároveň pacienty a prostředí této školy je vysoce sterilní, můžeme spolupracovat pouze na dálku. Dalšími společnými akcemi byla výměna vlastnoručně vyrobených společenských her ke Dni dětí a ozdob na vánoční stromeček.
Vznikla zde řada zajímavých projektů. Jedním z nich, který finančně podpořilo Statutární město Ostrava ze svého rozpočtu je Kniha je můj kamarád. Každoročně jej realizujeme v měsíci březnu a má za cíl přesvědčit ty, kteří s knihou nekamarádí, že čtení může být zábavou. Hlavní odměnou pro účastníky je nocování ve školní knihovně. Každý týden se plní zábavné úkoly spojené s četbou vybrané knihy. K projektu jsou vypracovány pracovní listy. Výborně nám posloužila kniha autora Roalda Dahla, Matylda a Pipi Dlouhá punčocha Astrid Lindgrenové. V rámci projektu si děti vyzkouší tvůrčí psaní, čtení s porozuměním, dramatizaci textu a převést příběh z psané do obrázkové podoby. Doplňkovými aktivitami může být výroba záložek do knihy, luštění křížovky, která prověří, kolik si toho z četby pamatují a malování hlavních postav příběhu. Díky tomuto projektu každoročně dovybavíme školní knihovnu o nové tituly z beletrie.
Další projekt má název Ostrava + Já = Místo, kde žiji!!! věnovaný rodnému městu Ostrava. V rámci něho proběhla výstava zvětšené verze leporela Tajemná Ostrava. Jedná se o první dětskou knihu s prostorovými obrázky, která se věnuje historii Ostravy od pravěku až po 20. století. Panely o výšce dva metry patnáct a délka deseti a půl metru celého leporela umožní návštěvníkům výstavy vstoupit „přímo“ do knihy a procházet se jednotlivými historickými úseky. Kromě soutěží byla připravena literární beseda doplněná o pracovní listy, které „nabádaly“ k přečtení místních pověstí, aby byli žáci schopni zjistit odpovědi. Prvňáčci společně s třídní učitelkou a asistentkou pedagoga vytvořili „obrazovou mapu města Ostravy“.
Každoročně se zapojujeme do celostátní akce na podporu čtenářství Noc s Andersenem. Pro spáče je připraven pestrý program zahrnující čtení, soutěže, hry, promítání, tvůrčí dílnu a diskotéku. Na počest každé noci bývá pomyslně zasazen a patřičně ozdoben strom „Pohádkovník obecný“. Všichni se ale asi nejvíce z celé noci těší na půlnoční stezku odvahy po setmělé škole.
ŠIC přihlásilo školu do programu Klub škol, které čtou obecně prospěšné společnosti Celé Česko čte dětem. „Škola může a měla by doplňovat domácí čtení. Dětem, kterým doma nikdo nečte, může navíc poskytnout příležitost ke každodennímu kontaktu se čteným slovem.“ Žáci třetích tříd tak tráví jednou týdně hodinu čtení s knihovnicí, která jim předčítá.
V rámci předškolní spolupráce navštěvují ŠIC každý měsíc třídy předškoláků místních mateřských škol, pro které je připraven zábavný program. Děti si tak nenásilnou formou zvykají na školní prostředí a přechod z mateřské na základní školu pak zvládají snadnější.
Každý měsíc si žáci mohou zasoutěžit. Oblíbené a hojně navštěvované jsou tvůrčí dílny, které sice přímo se čtenářstvím nesouvisí, ale důležité je, že se odehrávají v knihovně, kde je knize už jen malý krůček.
V informačním centru proběhla řada výstav, odborných seminářů pro laickou i odbornou veřejnost. Na podzim roku 2010 se uskutečnil seminář Školní knihovna jako informační centrum školy ve spolupráci s Moravskoslezskou vědeckou knihovnou v Ostravě. Seminář byl určen pracovníkům školních knihoven Moravskoslezského kraje. Věnoval se možnostem vzdělávání školních knihovníků, metodické podpoře, práci s knihou aj. Zveme do školy zajímavé osobnosti, které mají něco společného s knihou a čtením.
U příležitosti oslav Měsíce školních knihoven proběhlo v informačním centru zábavné dopoledne s pražským nakladatelstvím Thovt, s.r.o., které přijelo představit svou knižní produkci. Na chvíli se z žáků 4. tříd stali piráti, kteří se plavili po moři za pokladem kapitána Černovouse. Na konci této napínavé cesty na ně čekala truhla s pokladem. Žáci 5. tříd se vypravili do starověku. Navštívili Egypt, Řím, Řecko a měli za úkol získat historické artefakty. I oni se mohli nakonec těšit z pokladu. Lektorka je navnadila na četbu knih, které nám nakladatelství zapůjčilo na prodejní výstavu, o čemž svědčí to, že žáci hned příští den začali s nákupem knih, za které utratili bezmála 20 000 Kč a pak, že děti nečtou.
Po více než roce provozu můžeme říct, že se ŠIC stalo nedílnou součástí naší školy, prokazatelně se díky němu mění postoj žáků ke čtenářství, trávení přestávek a jejich volného času v odpoledních hodinách. Podle výsledků statistiky průměrně navštíví ŠIC 600 osob za měsíc. Do budoucna bychom ještě rádi vybudovali čtenářský koutek a klub pro –náctileté, která se nerada zapojuje do organizovaných aktivit. Tímto by jim bylo umožněno vymýšlet si pro sebe vhodné aktivity sami, scházet se se svými vrstevníky a trávit čas smysluplně a přitom pod „dohledem“.
CICHÁ, Romana. Podpora čtení a čtenářské gramotnosti na základní škole. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2011, 25(2) [cit. 2024-10-05]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/podpora-cteni-ctenarske-gramotnosti-na-zakladni-skole
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|