Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 4/2011 » Pracovní jednání sekce SDRUK IVU
Sekce Informačního vzdělávání IVU, odborná sekce SDRUK, byla založena v roce 2009 (tištěná Duha 2/2010, s. 2-7; elektronická verze). Od té doby řeší intenzívně otázky spojené s inovací, možná lépe řečeno, se základními změnami v zajišťování informačního vzdělávání uživatelů veřejných knihoven. Každý rok se konají dvě pracovní setkání (dvoudenní) a odborný seminář. V těchto letech (2009 – 2011) se IVU zaměřila především na malé a mladé uživatele, tedy děti od mateřských škol, žáky základních škol a studenty středních škol. Výhledově je ambicí sekce zajištění moderního, efektivního a kvalitního informačního vzdělávání i uživatelů střední a starší generace ve veřejných knihovnách. Jistě ale uznáte, že prioritou jsou mladí čtenáři. Záleží na tom, jak naučíme děti číst, vnímat obsah textů a mít schopnosti a dovednosti najít informace. Tento informační cyklus pokračuje schopností dětí, žáků a studentů, spojit si to, co už poznali, s informací novou, kvalitativně vyšší a vytvořit tak pro sebe další přínosné a potřebné znalosti, rozšiřovat a zkvalitňovat úroveň svého vzdělání, svých intelektuálních schopností. Je to zcela nezastupitelné pro další vzdělávání, studium, ale pro celý život.
K tomu měl pomoci dotazník, s jehož vyhodnocením jste se mohli seznámit v odborném tisku (tištěná Duha 2/2010, s. 11 – 13, elektronická verze). V rámci vyhodnocení dotazníku již pokračují další kroky a směřování sekce. Jde především o vzdělávání knihovníků, umožnění výměny zkušeností a dobrých výsledků knihoven v rámci krajů, dále i na úrovni celostátní. Psali jsme o zkušenostech z Jihočeské vědecké knihovny v Českých Budějovicích, kde se konají jednodenní semináře zprostředkující knihovnám ukázky a prezentace práce některých vybraných knihoven. Podrobný seminář se konal v roce 2010 i v Moravské zemské knihovně, kde prezentovaly zkušenosti pracovnice z oddělení pro děti v Knihovně Jiřího Mahena, v Městské knihovně v Hodoníně i v Krajské knihovně Františka Bartoše ve Zlíně.
V prvním pololetí se konal ve dnech 12. a 13. dubna 2011 odborný seminář ve Studijní a vědecké knihovně v Hradci Králové (tištěná Duha 1-2/2011, s. 36-37; elektronická verze).
Ve druhém pololetí 2. a 3. listopadu 2011 dvoudenní pracovní jednání sekce v krajské knihovně Františka Bartoše ve Zlíně. O tomto jednání vám přinášíme podrobnější zprávu a informaci o tom, co vlastně členové IVU konkrétně v této době dělají a jaké mají plány.
Začneme od začátku. Jednání bylo zahájeno exkurzí do moderní, velmi zajímavé a atraktivní knihovny Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Už jméno architektky Ludmily Jiřičné, která budovu knihovny projektovala, říká téměř vše. Prosklená, prostorná, vzdušná a na první pohled přívětivá budova pro uživatele, kteří se v ní pohybují zcela uvolněně a samozřejmě. Stěny z příjemných luxferů, výstava fotografií, prostředí vhodné pro studium, ale i pro získání kulturního zážitku, krátké zamyšlení nebo posezení se známým. Prioritní je samozřejmě naplň těchto prostor, knihovnické a informační služby knihovny. To bylo to podstatné, s čím se účastníci exkurze seznamovali a co jim vysvětlovala vedoucí služeb Irena Sovadinová. Ukázala například i individuální studovny, v rámci služeb seznámila i s možnostmi elektronického dodávání dokumentů prostřednictvím databáze Ingenta Connect, upozornila na databáze, které lze najít na stránkách portálu XERXES. Členové IVU, zaměření na informační vzdělávání, měli dotazy na portál informační výchovy na UTB ve Zlíně IVA, na který se lze podívat na adrese http://iva.k.utb.cz. Jsou zde návody, kurzy, tutoriály.
A následně začalo v příjemném prostředí Krajské knihovny Františka Bartoše, v sálku hudebního oddělení, vlastní jednání. Na zahájení přišla přivítat přítomné ředitelka Zdena Friedlová, která nabídla také exkurzi na jednotlivá pracoviště. Vlastní jednání vedla předsedkyně IVU Veronika Peslerová. V prvním bloku se shrnulo vše, co sekce za uplynulé období vykonala a zajistila. Přistoupilo se ke kritickému hodnocení, probírání jednotlivých seminářů, co bylo dobré, co je třeba změnit. Byly zde předloženy ještě k prohlédnutí postery, které IVU v samostatném bloku uvedla na konferenci Knihovny současnosti v Českých Budějovicích. Členové si v diskusi ujasnili, pro koho sekce pracuje, pro jaké uživatele. Shodli se na důležitosti zkvalitnit informační vzdělávání a podporu informační gramotnosti jednotlivých věkových skupin až do úrovně studentů středních škol. O vysokoškolské studenty se systematicky starají vysokoškolské knihovny a dlouhodobě pracuje na upřesňování standardů a vymezení konkrétních požadavků na informační dovednosti, znalosti a schopnosti studentů vysokých škol odborná sekce AKVŠ IVIG.
Informovali jsme již dříve, že sekce IVU ustavila tři pracovní skupiny. Tyto skupiny řeší moduly informačního vzdělávání, které sekce na počátku své činnosti vymezila. Jedná se o moduly 1. Čtenářství (čtenářská gramotnost) dětí a 1. stupně základních škol, 2. Knihovna – zdroj informací. Modul informačního vzdělávání pro základní školy. 3. Informační zdroje – tištěné, elektronické, audiovizuální. Tato sekce se zabývá požadavky a potřebami studentů středních škol, podporou jejich schopností vyhledávat informace v jiných než tištěných zdrojích, schopností využívat webové stránky knihoven. Jednotlivé moduly odpovídají požadavkům výukových programů, rámcových vzdělávacích programů (a konkrétních programů jednotlivých škol ŠVP). Tzn., že se IVU snaží propojit činnost a zaměření informačního vzdělávání ve veřejných knihovnách s potřebami škol a jejich výukových programů. Tak, aby byly knihovny schopné dobré profesionální spolupráce a knihovníci se stali platnými a vyhledávanými partnery a pomocníky škol a podíleli se na podpoře výuky.
Jednotlivé skupiny, vedoucí těchto skupin – Bc. Helena Selucká, dr. Zuzana Hájková a Mgr. Jana Leparová, prezentovaly na pracovním setkání zpracované úkoly a na tomto základě bylo dohodnuto další pokračování a zpracování výstupů v konkrétním tvaru tak, aby je bylo možné předložit plénu na připravovaném semináři v roce 2012.
Odborný seminář se bude konat ve dnech 25. a 26. dubna 2012 v Městské knihovně v Praze. Byl připraven rámec programu, kratší blok teoreticky zaměřených příspěvků, prezentace pracovních skupin, diskuse účastníků a druhý den praktické pracovní workshopy.
Pro další období byla zdůrazněna potřeba vzdělávání knihovníků. Tedy zejména krajské knihovny by v rámci vzdělávání pracovníků knihoven ve svých regionech měly klást důraz na informování o současných náročných požadavcích na informační vzdělávání, a třeba formou zmíněných seminářů zprostředkovávat praktické ukázky a zkušenosti, návody „jak na to“. Důraz byl také položen na vzdělávání a informování metodiků krajských knihoven (těm bude věnována pozornost i na odborném semináři v dubnu). Informovat o připravovaných kvalitativních změnách v přístupu k informačnímu vzdělávání a zapojit do jejich realizace v knihovnách regionů pracovníky regionálních oddělení krajských i pověřených knihoven je zcela nezbytné. Bez této pomoci by nemohla sekce IVU tyto změny implikovat do práce knihoven.
Sekce IVU bude rozšiřovat spolupráci s Klubem dětských knihoven SKIP, s odbornou sekcí IVIG a s projektem NAKLIV (Národní klastr informačního vzdělávání).
Informace o sekci IVU lze najít na http://www.sdruk.cz. Nově také na portálu NAKLIV.
Na následném jednání ředitelů SDRUK bylo rozhodnuto, že sekce IVU, tedy téma informační vzdělávání uživatelů knihoven, bude mít i v roce 2012 na konferenci Knihovny současnosti svou samostatnou sekci (12. září 2012). Sekce IVU, tak jak jsme v současné době již zvyklí, potřebuje mít své logo. Návrhy připraví studenti KISK MU Brno.
Materiály, zápisy, informace o sekci jsou dostupné. Je tedy možná i zpětná vazba z vaší strany, od knihovníků z různých knihoven. Členové sekce rádi přijmou návrhy, náměty, zkušenosti z praxe.
NEJEZCHLEBOVÁ, Jana; LEPAROVÁ, Jana. Pracovní jednání sekce SDRUK IVU. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2011, 25(4) [cit. 2024-10-06]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/pracovni-jednani-sekce-sdruk-ivu
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|