Pracovní semináře pro podporu lektorů informační gramotnosti
Jak pracovní semináře komise IVIG vznikly
Komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost (dále jen IVIG), která pracuje v rámci Asociace knihoven vysokých škol ČR, založila v roce 2009 nový typ aktivity [1]. Začala pořádat pracovní semináře prakticky zaměřené na činnosti, nástroje a technologie využívané v informačním vzdělávání. Původní představa o pracovních seminářích z konce roku 2008 předpokládala vzdělávání samotných členů komise IVIG a přednášejícími měli být studenti pracující na tématech svých diplomových nebo disertačních prací souvisejících s informační gramotností. To by ale byly spíš přednášky k teorii a ukázalo se, že se požaduje především sdílení dobrých zkušeností z praxe v informačním vzdělávání. Došlo i k přehodnocení názoru na cílovou skupinu a pracovní semináře byly otevřeny celé odborné veřejnosti.
Cíle a cílové skupiny pracovních seminářů
Myšlenka pořádání pracovních seminářů vzešla ze zpětné vazby, kterou komise IVIG sleduje a uplatňuje ve svých aktivitách. Jednak jsou to požadavky účastníků seminářů IVIG získané z anket hodnotících seminář, jednak návrhy respondentů získané při průzkumech informačního vzdělávání na vysokých školách v ČR. Účelem je naplňování některých z těchto návrhů a přání: pořádání pracovních seminářů na úzce vymezené téma, praktické zaměření akcí, výměna zkušeností, jednodenní semináře k novým trendům v informačním vzdělávání, příprava lektorských materiálů pro výuku, práce s jednotlivými nástroji.
Cíle seminářů jsou tedy dva:
- splnit jeden z požadavků odborné veřejnosti zabývající se informační gramotností a informačním vzděláváním, a to organizovat akce se zaměřením na praxi a sdílení zkušeností,
- přispět k rozvíjení dovedností účastníků v práci s novými informačními technologiemi a nástroji využitelnými v informačním vzdělávání.
Cílovou skupinou jsou všichni, kdo se věnují informačnímu vzdělávání a podpoře informační gramotnosti, a to nejen na vysokých školách.
Jak se volí témata pro pracovní semináře
Témata pracovních seminářů se vybírají dvojím způsobem. Odvíjejí se ze zaměření výročních seminářů IVIG a stávají se tak jejich doplňky posunujícími obsah seminářů do praktické roviny a současně poskytují příležitost pro sdílení zkušeností, nebo jsou navrhována členy komise IVIG podle aktuální potřeby, zájmů a trendů.
Jak jsou semináře koncipovány a organizovány
Semináře jsou založeny na aktivní práci účastníků vedené lektorem. Jsou vždy jednodenní, takže je vždy čas na diskuse a dotazy nejen v průběhu práce, ale i o přestávkách. Na úvod se někdy (záleží na tématu) zařazuje souhrnná přednáška, na niž pak navazuje práce účastníků, obvykle u počítačů. Spolupořadateli seminářů jsou vždy knihovny z vysokých škol (fakult), kde pracují členové komise IVIG. Ti zajistí počítačovou učebnu, přístup do učebny i sítě a občerstvení. Finančně jsou semináře podpořeny Asociací knihoven vysokých škol, někdy i spolupořádající knihovnou, i když náklady jsou obvykle velmi nízké.
Lektory seminářů hledáme v řadách členů komise IVIG, ale i mezi odborníky na vysokých školách – záleží na tématu.
Které semináře už proběhly
Pracovní semináře probíhají od roku 2009. Následuje jejich přehled a charakteristika:
- Infogram – cesta správným směrem? – první z pracovních seminářů se konal v roce 2009 na Vysoké škole ekonomické v Praze a byl věnován diskusi o nově založeném portálu Infogram [2]. Infogram nebyl výsledkem práce komise, ale jeho myšlenka na půdě komise vznikla a členové komise se přihlásili k podpoře jeho dalšího rozvoje. Účastníci semináře diskutovali o obsahu i struktuře, odhalovali slabá místa a navrhovali úpravy, doplňky a nová řešení. Výsledky zpracovali členové komise, jejichž knihovny se na vzniku portálu podílely, a probrali možná řešení na schůzce řešitelů projektu. Navrženým úpravám se věnovali ještě v roce 2010. Zprávy o semináři byly publikovány v elektronických časopisech: Ikaros [3] a Inflow [4]. Výsledky semináře a jeho vliv na změny v Infogramu jsou popsány v článku v časopisu Knihovna Plus [5].
- Nebojme se e-learningu – další pracovní seminář navazoval na téma semináře IVIG 2009 (E-learning v informačním vzdělávání) a konal se na Vysokém učení technickém v Brně. Seminář byl zahájen přednáškou shrnující teorii a organizaci e-learningových kurzů a pokračoval sdílením zkušeností z kurzů podporujících informační gramotnost na Masarykově univerzitě a diskusí s přednášejícími. Pak se účastníci učili pracovat v prostředí Moodlu na testovací verzi. Vyzkoušeli si prakticky základní operace při vytváření kurzu: plán a organizaci kurzu, vkládání studijních materiálů a zakládání diskusí. Zpráva o semináři byla publikována v časopisu Inflow [6].
- Práce s nástroji pro tvorbu multimediálních výukových materiálů – to byl obsah pracovního semináře konaného začátkem roku 2011 na České zemědělské univerzitě v Praze. Na programu byla práce s komerčním nástrojem Captivate (softwarem k tvorbě materiálů pro e-learning) a volně přístupným nástrojem Wink (freewarem pro tvorbu prezentací a tutoriálů). Jsou to nástroje využitelné nejen pro e-learning – umožňují vytvářet prezentace a testy, které se dají použít i v jiném prostředí.
Závěry ze seminářů
Na každý z pracovních seminářů se přihlašuje více než 20 účastníků, dohromady prošlo dosavadními 3 semináři 69 lidí. Počet účastníků je omezen velikostí počítačových učeben, kde se většinou seminář odehrává. Potěšitelné je, že mezi účastníky se objevují kolegyně a kolegové všech věkových kategorií různých typů institucí, i když převážně z vysokých škol. Ankety k hodnocení semináře jeho účastníky nám umožňují odhalit slabá místa, ale i potvrdit správný směr.
Co se plánuje
Na rok 2011 má komise IVIG připraven další pracovní seminář Sdílení dobré praxe ve výuce citační etiky a práce s citačními manažery. Bude se konat během prvního pololetí roku 2011na Univerzitě Pardubice. Jestliže máte nějaké zajímavé náměty, napište. Rádi pro vás, kdo podporujete informační gramotnost na školách, uspořádáme seminář „na míru“.
Seznam odkazů v textu:
1. Činnost komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost (IVIG) v roce 2009 [online]. 8.1.2011. [cit. 21.2.2011]. Dostupný na WWW: <http://www.ivig.cz/cinnost2009.pdf>.
2. Infogram: portál pro podporu informační gramotnosti [online]. 2008. [cit. 21.2.2011]. Dostupný na WWW: <http://www.infogram.cz/>
3. JANKOVSKÁ, Blanka. Infogram – cesta správným směrem?. Ikaros [online]. 2009, roč. 13, č. 7 [cit. 21.02.2011]. Dostupný na World Wide Web: <http://www.ikaros.cz/node/5594>. ISSN 1212-5075.
4. JANKOVSKÁ, Blanka. Infogram – cesta správným směrem?. Inflow: information journal [online]. 2009, roč. 2, č. 7 [cit. 2011-02-21]. Dostupný z WWW: <http://www.inflow.cz/infogram-cesta-spravnym-smerem>. ISSN 1802-9736.
5. TICHÁ, Ludmila; LANDOVÁ, Hana; BĚLOHOUBKOVÁ, Lenka. Infogram na cestě správným směrem. Knihovna plus [online]. 2010, č. 2 [cit. 2011-02-21]. Dostupný z WWW: <http://knihovna.nkp.cz/knihovnaplus102/ticha.htm>. ISSN 1801-5948.
6. JANKOVSKÁ Blanka. Nebojme se e-learningu. Inflow: information journal [online]. 2010, roč. 3, č. 1 [cit. 2011-02-21]. Dostupný z WWW: <http://www.inflow.cz/zprava-ze-seminare-nebojme-se-elearningu>. ISSN 1802-9736.
TICHÁ, Ludmila . Pracovní semináře pro podporu lektorů informační gramotnosti. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 25(1) [cit. 2025-09-10]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: https://duha.mzk.cz/clanky/pracovni-seminare-pro-podporu-lektoru-informacni-gramotnosti