Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 1/2011 » Pracovní semináře pro podporu lektorů informační gramotnosti
Komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost (dále jen IVIG), která pracuje v rámci Asociace knihoven vysokých škol ČR, založila v roce 2009 nový typ aktivity [1]. Začala pořádat pracovní semináře prakticky zaměřené na činnosti, nástroje a technologie využívané v informačním vzdělávání. Původní představa o pracovních seminářích z konce roku 2008 předpokládala vzdělávání samotných členů komise IVIG a přednášejícími měli být studenti pracující na tématech svých diplomových nebo disertačních prací souvisejících s informační gramotností. To by ale byly spíš přednášky k teorii a ukázalo se, že se požaduje především sdílení dobrých zkušeností z praxe v informačním vzdělávání. Došlo i k přehodnocení názoru na cílovou skupinu a pracovní semináře byly otevřeny celé odborné veřejnosti.
Myšlenka pořádání pracovních seminářů vzešla ze zpětné vazby, kterou komise IVIG sleduje a uplatňuje ve svých aktivitách. Jednak jsou to požadavky účastníků seminářů IVIG získané z anket hodnotících seminář, jednak návrhy respondentů získané při průzkumech informačního vzdělávání na vysokých školách v ČR. Účelem je naplňování některých z těchto návrhů a přání: pořádání pracovních seminářů na úzce vymezené téma, praktické zaměření akcí, výměna zkušeností, jednodenní semináře k novým trendům v informačním vzdělávání, příprava lektorských materiálů pro výuku, práce s jednotlivými nástroji.
Cíle seminářů jsou tedy dva:
Cílovou skupinou jsou všichni, kdo se věnují informačnímu vzdělávání a podpoře informační gramotnosti, a to nejen na vysokých školách.
Témata pracovních seminářů se vybírají dvojím způsobem. Odvíjejí se ze zaměření výročních seminářů IVIG a stávají se tak jejich doplňky posunujícími obsah seminářů do praktické roviny a současně poskytují příležitost pro sdílení zkušeností, nebo jsou navrhována členy komise IVIG podle aktuální potřeby, zájmů a trendů.
Semináře jsou založeny na aktivní práci účastníků vedené lektorem. Jsou vždy jednodenní, takže je vždy čas na diskuse a dotazy nejen v průběhu práce, ale i o přestávkách. Na úvod se někdy (záleží na tématu) zařazuje souhrnná přednáška, na niž pak navazuje práce účastníků, obvykle u počítačů. Spolupořadateli seminářů jsou vždy knihovny z vysokých škol (fakult), kde pracují členové komise IVIG. Ti zajistí počítačovou učebnu, přístup do učebny i sítě a občerstvení. Finančně jsou semináře podpořeny Asociací knihoven vysokých škol, někdy i spolupořádající knihovnou, i když náklady jsou obvykle velmi nízké.
Lektory seminářů hledáme v řadách členů komise IVIG, ale i mezi odborníky na vysokých školách – záleží na tématu.
Pracovní semináře probíhají od roku 2009. Následuje jejich přehled a charakteristika:
Na každý z pracovních seminářů se přihlašuje více než 20 účastníků, dohromady prošlo dosavadními 3 semináři 69 lidí. Počet účastníků je omezen velikostí počítačových učeben, kde se většinou seminář odehrává. Potěšitelné je, že mezi účastníky se objevují kolegyně a kolegové všech věkových kategorií různých typů institucí, i když převážně z vysokých škol. Ankety k hodnocení semináře jeho účastníky nám umožňují odhalit slabá místa, ale i potvrdit správný směr.
Na rok 2011 má komise IVIG připraven další pracovní seminář Sdílení dobré praxe ve výuce citační etiky a práce s citačními manažery. Bude se konat během prvního pololetí roku 2011na Univerzitě Pardubice. Jestliže máte nějaké zajímavé náměty, napište. Rádi pro vás, kdo podporujete informační gramotnost na školách, uspořádáme seminář „na míru“.
Seznam odkazů v textu:
1. Činnost komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost (IVIG) v roce 2009 [online]. 8.1.2011. [cit. 21.2.2011]. Dostupný na WWW: <http://www.ivig.cz/cinnost2009.pdf>.
2. Infogram: portál pro podporu informační gramotnosti [online]. 2008. [cit. 21.2.2011]. Dostupný na WWW: <http://www.infogram.cz/>
3. JANKOVSKÁ, Blanka. Infogram – cesta správným směrem?. Ikaros [online]. 2009, roč. 13, č. 7 [cit. 21.02.2011]. Dostupný na World Wide Web: <http://www.ikaros.cz/node/5594>. ISSN 1212-5075.
4. JANKOVSKÁ, Blanka. Infogram – cesta správným směrem?. Inflow: information journal [online]. 2009, roč. 2, č. 7 [cit. 2011-02-21]. Dostupný z WWW: <http://www.inflow.cz/infogram-cesta-spravnym-smerem>. ISSN 1802-9736.
5. TICHÁ, Ludmila; LANDOVÁ, Hana; BĚLOHOUBKOVÁ, Lenka. Infogram na cestě správným směrem. Knihovna plus [online]. 2010, č. 2 [cit. 2011-02-21]. Dostupný z WWW: <http://knihovna.nkp.cz/knihovnaplus102/ticha.htm>. ISSN 1801-5948.
6. JANKOVSKÁ Blanka. Nebojme se e-learningu. Inflow: information journal [online]. 2010, roč. 3, č. 1 [cit. 2011-02-21]. Dostupný z WWW: <http://www.inflow.cz/zprava-ze-seminare-nebojme-se-elearningu>. ISSN 1802-9736.
TICHÁ, Ludmila. Pracovní semináře pro podporu lektorů informační gramotnosti. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2011, 25(1) [cit. 2024-10-14]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/pracovni-seminare-pro-podporu-lektoru-informacni-gramotnosti
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|