Příprava vzdělávacích lekcí s pomocí AI
Zveřejnění několika nástrojů AI (artificial intelligence) k běžnému užití způsobilo v posledních měsících rozruch, nadšení, ale také obavy v některých profesích, které se dosud automatizace neobávaly. V tomto textu se podělíme o dostupné metodické materiály i vlastní zkušenosti s využitím nástroje ChatGPT jako pomůcky pro tvorbu výukových lekcí (nejen) k tématu mediální gramotnosti. Doporučíme, jak dostat z AI co nejefektivnější podklady, ale také na co si dát pozor.
Generativní umělá inteligence
Generativní umělá inteligence je druh umělé inteligence, který je schopen vytvářet nový obsah, jako je text, obrázky nebo zvuk, na základě vzorů a dat, které se naučila. To znamená, že může vytvářet něco nového a kreativního podle toho, co se naučila ze stávajících informací, aniž by byla explicitně programována k určitému výstupu.
Mezi aktuálně nejznámější a nejpoužívanější patří:
- ChatGPT je nástroj založený na modelu GPT-3.5 vyvinutém společností OpenAI. Slouží k interakci s uživateli a generuje textové odpovědi na různé dotazy.
- Bard AI je technologie založená na umělé inteligenci, která se používá k vytváření textu, zejména pro psaní článků, zpráv a obsahu na webu.
- Bing AI je součástí vyhledávacího stroje Bing od společnosti Microsoft. Využívá umělou inteligenci k vylepšení vyhledávacích výsledků.
- DALL·E je model umělé inteligence vyvinutý společností OpenAI. Je schopen generovat vizuální obsah (obrázky) na základě textových popisů.
- Midjourney je umělá inteligence s důrazem na funkci převodu textu na obrázky. Tuto technologii využívá k tvorbě vizuálního obsahu na základě popisů textu, což umožňuje vytvářet obrázky na základě slovního popisu.
- Beautiful AI je nástroj pro tvorbu prezentací a dokumentů, který využívá umělou inteligenci k vytváření vizuálně atraktivního obsahu a pomáhá uživatelům vytvářet prezentace.
Jak zadávat prompt?
Prompt je návod, zadání či vstupní text, který se zadává modelu (např. GPT), aby generoval odpovídající výstup. Abychom dostali z generativní umělé inteligence výstup, který se blíží našim představám, nabízíme několik tipů, jak zadávat prompt:
- Jasný a konkrétní dotaz: místo „řekni mi něco o vesmíru“ můžete použít „vysvětli základní principy Velkého třesku a teorie o vzniku vesmíru“. Model se neumí doptávat a vyžadovat si zpřesnění dotazu.
- Rozdělení dotazu na kroky/fáze: stejně jako při rešeršní činnosti i při zadávání promptů lze využít tzv. strategii stavebních kamenů tak, že si dotaz rozložíte na dílčí části.
- Očekávaný formát odpovědi: můžete začít prompt „co je …“ nebo „vysvětli“, což může modelu naznačit, že by měl poskytnout definici nebo vysvětlení.
- Styl odpovědi: v promptu můžete specifikovat, zda má být odpověď vtipná, neformální, vědecká, …
- Dejte modelu roli: pokud začnete prompt udělením role, odpověď se tomu přizpůsobí, např. „jsi projektový manažer a připravuješ závěrečnou zprávu z projektu…“
ChatGPT
Nyní si jeden z nástrojů generativní umělé inteligence rozebereme – představíme, co ChatGPT umí dobře, kde nevyniká, jaká jsou rizika a negativa využívání.
V čem je ChatGPT dobrý? Jednou z jeho největších předností je schopnost (pře)formulovat text, např. napsat anotaci, formulovat zadání, přizpůsobit text cílové skupině či změnit styl. Také umí navrhnout členění či plán výuky (včetně časového plánu jednotlivých aktivit), rozvrhnout témata nebo vymyslet zadání úkolů. Může vám pomoci s přípravou textu na zadané téma a poskytnout úvod do nějakého tématu (pokud je to něco, co zná).
V čem je ChatGPT slabší, je kreativita, postrádá „přemýšlení“ – nechápe dobře souvislosti, neopraví a nedoplní chybně formulované či neúplné zadání. Neumí dobře zhodnotit relevanci a vztah jednotlivých jevů, i když je v textu dokáže jednotlivě identifikovat. Nové věci tvoří mechanicky skládáním, ale nedokáže posoudit, jestli k sobě jednotlivé složky ladí.
Mezi rizika a negativa tohoto nástroje určitě patří to, že nemá všechny znalosti, přestože se tak navenek tváří. A co neví, to si zkrátka vymyslí. Stále častěji sice v případě neznalosti upozorňuje na svá omezení, ale nechá se také snadno zmanipulovat, aby překročil své bariéry znalostní i etické.
Jak využít ChatGPT (nejen) při přípravě lekcí?
Zrychlení práce. ChatGPT nebude přemýšlet za vás, ale dokáže nahazovat nápady a psát texty mnohem rychleji než člověk. Formuluje snadno pochopitelné texty.
Návrh a rozvržení lekce. Nechte si vytvořit plán a strukturu lekce, ale vždy zhodnoťte, co dává smysl, co využijete a co ne. Využijte ChatGPT pro generování různých nápadů a podnětů.
Naučte se psát efektivní prompty. Nemusíte se spokojit s prvním výstupem, ale doptávejte se na detaily, žádejte opravy či upřesnění a rozvedení textu.
Změna stylu/formulací. Připravte různé formy a stylizace stejného sdělení, v mediální gramotnosti např. seriózní noviny, bulvár, odborný text, příspěvek na soc. sítě.
Vytažení klíčových informací z textu nebo identifikace argumentačních faulů a klamů. Ale pozor, i v textu, kde žádné takové jevy nejsou, se bude snažit něco najít a bude si vymýšlet!
Kde čerpat další informace?
- AI dětem je nezisková organizace složená z pedagogů a expertů z oblasti AI, kteří chtějí šířit užitečné znalosti a dovednosti v oboru umělé inteligence. Jejich záběr je vskutku široký, ve vzdělávacích materiálech na jejich webu najdete např. Průvodce ChatGPT pro učitele, Obecný úvod do AI pro dospělé či metodiky pro využívání AI napříč různými předměty v rámci školního vzdělávání. Aktuálně také pracují na vytvoření Kurikula umělé inteligence pro základní školy.
- Evropská komise připravila dokument Etické pokyny pro využívání umělé inteligence a dat ve výuce a vzdělávání pro pedagogy, reaguje na potřebu ukotvení AI v rámci vzdělávání. V této publikaci jsou uvedeny konkrétní příklady a obecné případy použití, rozvádějí se etická témata a požadavky a zdůrazňují nové kompetence, klíčové pojmy a techniky v oblasti vzdělávání.
- Prof. Kamil Kopecký vytvořil rozcestník k umělé inteligenci OrgPadu. Zde najdete obrovské množství odkazů na zdroje, které AI řeší ze všech úhlů.
Využití umělé inteligence, jako je ChatGPT, při přípravě vzdělávacích lekcí nabízí nekonečné možnosti. Měli bychom tuto technologii používat jako nástroj pro zvýšení efektivity práce, ale zároveň udržovat osobní interakci s účastníky lekcí. Dodržování etických zásad a průběžné zdokonalování dovedností jsou klíčové prvky úspěšného využití AI ve vzdělávání i dalších oborech lidské činnosti.
Poznámka - dílčí části textu byly vytvořeny za pomocí ChatGPT.
MRÁZOVÁ, Michaela; MARUŠ, Jakub . Příprava vzdělávacích lekcí s pomocí AI. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 37(4) [cit. 2025-11-01]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: https://duha.mzk.cz/clanky/priprava-vzdelavacich-lekci-s-pomoci-ai
- 5 zobrazení