Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 3/2023 » Přístupnost knihoven v roce 2023 a jak na ni
Sekce SKIP Bezbariérové knihovny prostřednictvím svých členů pomáhá knihovnám nastavovat pravidla přístupnosti pro osoby se specifickými potřebami. Tyto potřeby se mnohdy mezi jednotlivými typy postižení prolínají. Například to, co v oblasti jazykové přístupnosti potřebují osoby s mentálním postižením, tzn. „snadno přístupné informace“ jsou využitelné i pro seniory či osoby s odlišným mateřským jazykem nebo neslyšící. V oblasti fyzické přístupnosti, tzv. bezbariérového přístupu kolem knihovny i v interiéru, ocení úpravy nejen osoby s fyzickým postižením, ale i rodiče s malými dětmi či senioři. Změny, které knihovna v rámci zvýšení své přístupnosti provede, se několikanásobně vrátí.
Pro nastavení vhodné cesty, jak přemýšlet nad přístupností knihovny, je nutné projít si metodickou příručku Handicap Friendly, kterou vydala sekce Bezbariérové knihovny a je přístupná na webu. Příručka nastavuje pravidla přístupnosti ve dvou úrovních. Základem je univerzální metodika, která stanovuje pravidla přístupnosti platící pro všechny skupiny osob se specifickými potřebami. Druhou úroveň tvoří přístupnost konkretizovaná pro specifický typ znevýhodnění (osoby se zrakovým, mentálním, sluchovým nebo tělesným postižením) a nově také pro osoby s odlišným mateřským jazykem.
Hledání cest a limitů knihovny, která chce být přístupnější osobám se specifickými potřebami nebo chce rozšířit svou nabídku služeb, musí jít ruku v ruce s posláním a vizemi celé knihovny a musí tak být i komunikováno. Ředitel nebo ředitelka knihovny musí tuto strategii zanést do dlouhodobého i krátkodobého plánování knihovny a seznámit s ním všechny zaměstnance knihovny. Cestou může být i společný rozbor pravidel Handicap Friendly a hledání cest, jak zvýšit přístupnost knihovny. Někdy může být i zajímavou cestou rozdělit si pravidla pro jednotlivé skupiny a jejich zhodnocení zadat napříč jednotlivými odděleními, tím vzniká nejen větší vzájemné poznání potřeb daných oddělení, ale i i kaleidoskop nápadů, které pomohou knihovně se dále rozvíjet.
Dalším významným krokem je proškolení všech zaměstnanců knihovny v komunikaci a nabídce služeb osobám s daným postižením, na které se knihovna chce zaměřit. Jde o odborné školení, které povede zástupce organizace, jenž zastřešuje osoby s daným postižení, v němž se zaměří na pravidla komunikace a možné potřeby osob s daným typem postižením. Dalším stupněm je pak i specializované školení k přístupnosti webu, které musí absolvovat všichni, kteří vkládají informace na webové stránky knihovny. Knihovna si musí určit jednoho koordinátora (ve standardu uveden jako knihovník-asistent/knihovnice-asistentka), který bude mít hlubší vhled do problematiky a bude aktivně vyhledávat novinky v oboru a informovat o nich vedení knihovny i své kolegy, např. formou školení nebo rozesíláním shrnujícího emailu za určité období. Tento knihovník-asistent/knihovnice asistentka musí být také v knihovně přítomen po hlavní část otevírací doby knihovny, aby mohl být k dispozici na vyžádání osobám se specifickými potřebami. V případě větší knihovny s rozsáhlejším provozem je vhodné, aby takových knihovníků-asistentů měla knihovna více.
Přístupnost webových stránek knihoven se řídí platnou legislativou, s využitím certifikovaného hodnotitele si knihovna může nechat zadat audit webových stránek a podle něj pak své webové stránky upravit. Přístupnost webu podle Standardu Handicap Friendly v sobě zahrnuje také dostupnost potřebných informací pro osoby se specifickými potřebami nebo pro osoby o ně pečující (rodinné příslušníky, asistenty, učitele apod.) Webové stránky musí obsahovat informace o tom, jak se dostat do knihovny prostřednictvím městské hromadné dopravy nebo pěšky, kde je vyhrazené místo pro parkování, případně místo na parkování pro osoby na vozíku, jak se zorientovat v knihovně a moci se v ní samostatně pohybovat (výtah, toalety, organizace jednotlivých pater, organizace jednotlivých oddělení atd.). Není pochyb, že knihovníci pracující v dané knihovně rádi pomohou, ale i zde platí, že návštěvníci knihovny se rádi seznámí s nabídkou služeb i možnostmi knihovny sami a chtějí být maximálně nezávislí a samostatní.
S dostupnými informacemi na webu souvisí i výtah z knihovního řádu, shrnutí toho nejdůležitějšího z povinností a práv čtenářů knihovny. Tento výtah může mít v knihovně široké využití. Vzhledem k často velmi rozsáhlým knihovním řádům knihoven, které jsou navíc plné knihovnické terminologie, využijí takový výtah i běžní čtenáři knihoven napříč věkovým spektrem, nejen tedy osoby se specifickými potřebami.
Kromě odborného proškolení zaměstnanců knihovny v problematice potřeb osob se specifickými potřebami a pravidelného opakování tohoto školení, včetně informovanosti o změnách a novinkách v problematice, je rozsáhlým zdrojem informací a dalších podnětů i přímá práce s osobami s daným znevýhodněním. Toho může knihovna docílit jednak začleněním těchto osob do pracovního procesu, čímž docílí zvýšení informovanosti a empatie napříč pracovním kolektivem, tak spoluprací s organizacemi, které zastřešují danou cílovou skupinu. Vhodné je zapojit organizace pracující jak s dětmi, tak dospělými, a to nejen při přípravě speciálních programů pro danou cílovou skupinu, ale i nabídkou účasti na běžných programech knihovny s možnosti využití knihovníka-asistenta/knihovnice-asistentky. O přístupnosti akce i pro osoby se specifickými potřebami musí knihovna informovat na propagačních materiálech daných akcí. O veškeré spolupráci s organizacemi je vhodné informovat na webových stránkách knihovny. Zástupce daných organizací i jejich členy je možné zapojit také do střednědobého i krátkodobého plánování knihovny.
Standard Handicap Friendly je rozdělen do osmi oblastí: obecné požadavky, personální pokrytí knihovny, fondy a služby, technické a materiální požadavky, webové stránky knihovny, propagace, spolupráce a integrace. V každé oblasti můžete narazit na limity, které vaše knihovna nemůže naplnit, např. kvůli technickému řešení budovy, to však není důvod rezignovat na snahy o vybudování přístupné knihovny. I s těmito variantami se při hodnocení Handicap Friendly počítá a hodnocení vždy individuálně vychází z parametrů dané knihovny s přihlédnutím k potřebám uživatelů se specifickými potřebami, kteří využívají služeb dané knihovny.
V posledních letech jsou knihovny zaměřené zejména na technologický rozvoj. To do značné míry nahrává právě zvyšování přístupnosti pro osoby se specifickými potřebami, musí ale o knihovně ve svém městě či obci vědět. A to právě díky webovým stránkám knihovny, vhodnému plánování a informovaným knihovníkům a knihovnicím.
HUBATKOVÁ SELUCKÁ, Helena. Přístupnost knihoven v roce 2023 a jak na ni. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2023, 37(3) [cit. 2024-10-15]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/pristupnost-knihoven-v-roce-2023-jak-na-ni
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|