Přejít k hlavnímu obsahu

Projekt Co nebylo v učebnici – spolupráce učících knihovníků s učiteli

Logo projektuJak bude vypadat každodenní život, práce a společnost za několik let, to nedokážeme s jistotou říci, a přesto je třeba na buducnost a její výzvy připravit nejmladší generaci. Fenoménem, který stále více řídí a zároveň podmiňuje mnoho učebních aktivit, jsou informace a technologie, a tak se do popředí kompetencí v celoživotním vzdělávání dostává informační gramotnost. V běžné školní praxi se jejímu rozvíjení nevěnuje náležitá pozornost, což dokládají nejen výzkumy (např. ČŠI, 2018), ale také stávající obsah rámcových vzdělávacích programů, učebnic i výuky. Pokud má informační gramotnost být rozvíjena cíleně, systematicky a koncepčně, je nutné dát jí prioritu jak ve strategii činnosti knihovny, tak školy. Především je třeba budovat a udržovat vhodné podmínky pro její edukaci – a to ve společenství praxe, které tvoří učící knihovník a konkrétní učitel na lokální úrovni, v prostředí místně zakotveného učení žáků.

S těmito výchozími předpoklady vznikl v létě 2018 projekt Co nebylo v učebnici – spolupráce knihoven a škol ve vzdělávání žáků 21. století. Tříletý projekt MŠMT podpořený z OP VVV má velkou ambici být prvním projektem, v němž je ministerstvem školství cíleně podpořena spolupráce knihovníků a učitelů při vzdělávání žáků. Je vytyčeno několik cílů – koncipovat devět vzdělávacích programů, každý o rozsahu šestnácti vyučovacích hodin, vzdělávací programy pilotovat, evaluovat, poté znovu ověřit a vytvořit ke každému vzdělávacímu programu podrobnou metodiku, která bude publikována na portálu rvp.cz a na dalších platformách jako otevřený vzdělávací zdroj využitelný jak knihovníky, tak učiteli nebo rodiči či jinými zájemci o informační vzdělávání.

Edukační obsah projektu a všech devíti vzdělávacích programů je ukotven ve třech tematických modulech, které reagují na aktuální vzdělávací výzvy rozvíjet u žáků na základní i střední škole čtenářskou, informační a mediální gramotnost s pomocí technologií.

  • Modul (1) Na cestě od autora ke čtenáři reflektuje potřebu dítěte získat v raném školním věku čtenářské dovednosti, vztah k textu jako zdroji pozitivních emocí a poznání a vytvořit si takové čtenářské strategie, které mu pomohou v postupném rozvoji informační gramotnosti a kritického myšlení. Klíčovou roli v cestě za vnímavým čtenářem má v tomto vzdělávacím modulu knihovna.
  • Modul (2) S informacemi k lepšímu celoživotnímu učení cílí na rozvíjení kompetencí informačně gramotného člověka pro život ve 21. století. Knihovna je bezpečným místem, kde žák nachází spektrum zdrojů pro rozvoj svých zájmů a koníčků, ale i služby na míru, je místem, kde žák získává a postupně posiluje různé aspekty práce s informacemi v offline i online prostředí a uvědomuje si, jaké příležitosti k celoživotnímu učení mu knihovna poskytuje.
  • Modul (3) Bádám v knihovně a píšu svůj odborný text cílí na rozvoj projektové nebo badatelsky orientované výuky, která podporuje to, aby žák rozuměl především populárně naučným a odborným zdrojům a informacím v nich, dokázal je kriticky číst a hodnotit, při respektování citační a publikační etiky, a byl schopen aktivně se podílet na tvorbě a sdílení znalostí v online prostředí.

Co se v projektu aktuálně děje? Od podzimu 2018 probíhají především dvoudenní setkávání expertních týmů s různým počtem dvojic učící knihovník-učitel. Setkání jsou realizována postupně v každém z měst, odkud některá dvojice – dosud to byla města Olomouc, Brno, Svitavy, Plasy, Ostrava, Vsetín, Kutná Hora, Praha, Příbram, Mikulov a Sedlčany. Učící knihovníci s učiteli nyní společně finalizují práci na prvních třech autorských vzdělávacích programech. Setkávání také dávají knihovníkům příležitost pozvat kolegy a učitele do své knihovny a představit učitelům, jaké služby knihovna nabízí a jak bohatý fond je jim i jejich žákům k dispozici pro výuku i osobní rozvoj. V průběhu jara budou vzdělávací programy pilotovány v reálném prostředí knihoven a škol, poté proběhne evaluace a programy budou ve finální verzi ověřeny. V době letních prázdnin 2019 budou hotové vzdělávací programy s metodikami publikovány, mezitím vstoupí do další fáze projektu nové dvojice učících knihovníků a učitelů a postupně budou vznikat nové vzdělávací programy dle projektového zadání. Pokud jste učící knihovník a máte o účast v projektu zájem, oslovte ke spolupráci učitele z místní školy a můžete se stát tvůrci vzdělávacích programů v letošním a příštím roce. Těšíme se na spolupráci s vámi!


Vznik příspěvku byl podpořen projektem OP VVV  Co nebylo v učebnici – Spolupráce knihoven a škol ve zdělávání žáků 21. století, reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008278.

logolink

MAZÁČOVÁ, Pavlína . Projekt Co nebylo v učebnici – spolupráce učících knihovníků s učiteli. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 33(1) [cit. 2025-11-02]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: https://duha.mzk.cz/clanky/projekt-co-nebylo-v-ucebnici-spoluprace-ucicich-knihovniku-s-uciteli

Vaše hodnocení:
Nikdo zatím nehodnotil.