Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 1/2010 » Projekty Národní pedagogické knihovny Komenského na podporu čtenářské gramotnosti
Národní pedagogická knihovna Komenského (NPKK) slouží především pedagogické veřejnosti a studentům společenskovědních fakult vysokých škol z celé republiky. Její součástí je také Sukova studijní knihovna literatury pro mládež (Sukova knihovna) která má ve svém fondu nejrozsáhlejší sbírku literatury pro děti a mládež, vydané od konce 18. století po současnost. Tuto knihovnu využívají vedle shora jmenovaných uživatelů také pracovníci nakladatelství, historikové a teoretikové literatury a v neposlední řadě tvůrci dětské knihy, spisovatelé a ilustrátoři, tedy všichni ti, co se profesně literaturou pro děti a mládež zabývají.
Vedle základních knihovnicko – bibliografických činností se snaží Sukova knihovna přispět k rozvoji četby a čtenářské gramotnosti dětí. V posledních letech se jedná především o dvě velké akce, které jsou do roku 2009 součástí projektu podporovaného MŠMT „Podporujeme čtenářskou gramotnost“. První z nich má již osmnáctiletou tradici.
Sukova knihovna začala v roce 1993 mapovat dětskou četbu formou čtenářské ankety dětí. Již 18 let mohou každoročně děti hlasovat o tom, která kniha, vydaná v uplynulém kalendářním roce, se jim nejvíce líbila. Ceny knihám zde udělují dětští čtenáři a pak také učitelé a knihovníci dětských oddělení veřejných knihoven, tedy ti, jimž jsou knihy určeny. Hlasování se každoročně účastní několik tisíc dětí z celé republiky a více než sto knihovníků.
Název akce je odvozen od jména Václava Františka Suka, významného teoretika v oblasti literatury pro mládež a zakladatele Sukovy studijní knihovny literatury pro mládež.
Cenu dětí získávají první tři tituly s největším počtem hlasů, přičemž není důležité, jedná-li se o původní český, nebo přeložený titul, ani jestli knížka vyšla v prvním, nebo dalším vydání. Jedinou podmínkou je, aby knížka vyšla v příslušném kalendářním roce. Stejná jsou pravidla pro udílení cen knihovníků.
Zároveň vybírá porota učitelů nejlepší tituly z prvních vydání knih českých autorů, které doporučuje Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy jako podklad pro udělení cen ministra školství, mládeže a tělovýchovy Za přínos k rozvoji dětského čtenářství. Cenu ministra školství může získat až pět titulů českých autorů, které v příslušném roce vyšly v prvním vydání.
Se vznikem akce Noc s Andersenem vznikla i cena čtvrtá, kterou udělují oblíbené knize nocležníci v knihovnách a ta má název Cena Noci s Andersenem.
Ceny získávají autor, ilustrátor, nakladatel, případně další původce díla.
Specifická na této anketě je především skutečnost, že do ní přispívají děti, které jsou zvyklé pravidelně číst , to znamená, že sledují novinky v literatuře pro děti a mládež a dovedou si na knihy utvořit vlastní názor.
Vzhledem k tomu, že hlasy do ankety mohou děti poslat jakékoli knize bez omezení, najdeme mezi dvacítkou nejčtenějších titulů i dívčí romány, dobrodružné a detektivní příběhy. Anketa vypovídá mnoho o současném vkusu dětí, který by měli znát všichni dospělí, kteří s dětmi v oblasti četby pracují a mohli tak dětský vkus nenásilně usměrňovat, případně i ovlivňovat.
Právě z toho důvodu vydává knihovna již podruhé příručku, která byla myšlena především jako podklad pro akvizici do školních knihoven a ve které jsou shrnuty výsledky nejen akce Suk, ale také výsledky Zlaté stuhy a Magnesie Litery. Příručka má název Co četly české děti v roce… a mohou ji dostat bezplatně školní i veřejné knihovny na požádání.
Tento projekt je dalším z těch, jimiž Národní pedagogická knihovna usiluje o podporu čtenářské gramotnosti. První ročník projektu proběhl ve školním roce 2008/2009.
Cílem projektu, jehož aktivity probíhají po celý školní rok, je podpora a rozvoj zájmu o četbu u dětí v prvním roce školní docházky a vytvoření základu pro pravidelný návyk k četbě, který je rozhodujícím faktorem pro úspěšný rozvoj čtenářské gramotnosti během celé školní docházky i pro pozdější uplatnění v životě.
Žáky prvních ročníků do projektu přihlašovali učitelé/ učitelky základních škol nebo knihovnice dětských oddělení veřejných knihoven. Učitelé/učitelky nebo knihovnice následně v průběhu školního roku 2008/2009 připravovali pro děti různé akce podporující čtenářství a zájem dětí o knihy obecně: společná čtení, besedy s autory dětské literatury, návštěvy v knihovně, případně v regionálních muzeích, dramatizace knížek apod.
Žáci, kteří úspěšně zvládli čtení a vstoupili tím mezi čtenáře, získali jako odměnu původní českou novinku, která byla vytvořena pro tento projekt a není v běžném knižním prodeji. Pro rok 2009 byla oslovena významná česká spisovatelka Ivona Březinová a ilustrátorka Vlasta Baránková. Na základě jejich spolupráce vznikla půvabná knížka „Okno do komína“, literární text, který splňuje všechna kritéria prvního čtení.
Do projektu se zapojilo celkem 232 základních škol z celé republiky, z toho 22 přímo a 212 prostřednictvím dětských oddělení veřejných knihoven. Celkem se účastnilo 9545 prvňáčků. Kniha Okno do komína byla vydána v počtu 8500 výtisků, které byly rozděleny školám a knihovnám pro žáky, kteří se úspěšně účastnili akcí v rámci projektu.
Slavnostní zakončení prvního ročníku projektu „Už jsem čtenář – Knížka pro prvňáčka“ se konalo na nejrůznějších místech republiky za přítomnosti významných osobností veřejného i kulturního života. Jako první dostali knížku vybraní prvňáčci ze škol ze Středočeského kraje ve Velkém zrcadlovém sále Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy dne 2. června 2009. Knihy jim předala první náměstkyně ministryně školství Ing Eva Bartoňová spolu s autorkou Ivonou Březinovou. Další knížky dostávali prvňáčci v průběhu června v knihovnách, ve školách, na radnicích, na hradech a zámcích. Vždy se jednalo o mimořádně slavnostní akt.
První ročník proběhl úspěšně a přinesl mnoho inspirací pro další možnosti rozvoje čtenářské gramotnosti žáků od nejnižších ročníků základní školy. V mnoha místech se výrazně prohloubila spolupráce místních knihoven se školami, která je nejjednodušší cestou, jak děti ke knihám hned od prvních krůčků ve škole přivést.
Druhý ročník projektu právě probíhá a přihlásilo se do něj přes 13 000 prvňáčků z celé republiky. Letošní prvňáčci, kteří úspěšně projekt absolvují, obdrží zdarma knížku, kterou pro ně napsal Jiří Kahoun a ilustroval Jiří Fixl. Knížka se jmenuje Legrační dům.
Věříme, že projekt i přes opravdu velkou finanční náročnost bude pokračovat i v příštích letech. Veškeré další informace naleznete na naší webové stránce www.npkk.cz.
HUTAŘOVÁ, Ivana. Projekty Národní pedagogické knihovny Komenského na podporu čtenářské gramotnosti. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2010, 24(1) [cit. 2024-11-21]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/projekty-narodni-pedagogicke-knihovny-komenskeho-na-podporu-ctenarske-gramotnosti
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|