Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 4/2023 » Prosazování zájmů knihoven – library advocacy
K tématu „prodávání jména knihovny“ jistě patří prosazování zájmů knihoven, ke kterému existuje již osvědčený systém nástrojů s názvem library advocacy. Tento souhrn nástrojů se již běžně využívá v USA, kde ho metodologicky zaštiťuje American Library Asociation. Tento koncept slouží k prosazování zájmů všech typů knihoven směrem ke svým uživatelům a svému zřizovateli a nevyžaduje výrazné finanční náklady na jeho realizaci. I přesto, že knihovny již spoustu aktivit, které do library advocacy konceptu spadají, provozují, není tento koncept stále dostatečně uchopen jako ucelený komplex nástrojů. K implementaci tedy dochází dílčími iniciativami, nicméně obsah konceptu v plné šíři stále čeká na objevení svých výhod.
Jak jistě víme, knihovny všech typů napříč ČR se v dnešní době potýkají s celou řadou problémů, kvůli kterým jsou neustále nuceny obhajovat své zájmy a budovat silnou vyjednávací pozici. Koncept library advocacy zahrnuje komunikační strategii, která je složena z nástrojů a kampaní, které mohou prosazování zájmů knihoven zefektivnit. K hlavním výhodám library advocacy patří ucelenost, finanční nenáročnost a snadná implementace na různé typy knihoven. Vzhledem k tomu, že koncept library advocacy není v České republice příliš známý, neexistuje k němu ani adekvátní český ekvivalent. Doslovný překlad v tomto případě není na místě, protože výraz „advokacie“ je v českém prostředí výlučně spjat s právním prostředím. Národní knihovna ČR doporučuje užívat termín „prosazování zájmů knihoven“. V tomto článku je používán termín „library advocacy“ k jasnému označení konkrétní strategie, která v prosazování zájmů knihoven pomáhá. U příkladů použití library advocacy v praxi lze použít i termín „obhajoba" nebo „obhajoba zájmů".
Library advocacy lze označit za koncept, obsahující komunikační strategii, která si klade za cíl efektivní prosazení zájmů u svého zřizovatele. Strategie zahrnuje široké spektrum aktivit a kampaní. Jedna z hlavních myšlenek konceptu je, že nejvíce efektivního hájení zájmů u zřizovatele lze docílit prostřednictvím uživatelské komunity. Jde o komunikační kruh tvořen třemi prvky: knihovna, uživatel a zřizovatel. Pro docílení efektivního prosazování zájmů z něj nelze žádnou z těchto skupin vyloučit. Klíčovou součástí této strategie je i navazování a udržování kontaktů se zainteresovanými stranami, které mohou knihovně s prosazováním zájmů pomoci. Koncept library advocacy těží z oblasti marketingu, propagace a lobbingu a jedná se o doplňující prvek obou zmíněných oblastí. Přesto ho nelze ani s jednou jmenovanou oblastí ztotožnit. Na rozdíl od nich, jde o dlouhodobou strategii, ve které hraje hlavní roli kontinuální zdůrazňování hodnot, které knihovna vytváří směrem k uživatelské komunitě a svému zřizovateli.
V rámci propagace se často mluví o knihovně jako o místě, které není pouze půjčovnou knih, ale jako o centru uživatelské komunity, které tuto komunitu současně vytváří. Podle Wendy Newman z University of Toronto však tyto úkony samy o sobě nestačí: „Jednoduchá reklamní komunikace, která není nikterak zacílená, nebuduje vztah“. Odborníci z University of Toronto, Pat Cavill a Ken Hayock, dodávají, že v rámci propagace knihovna pouze informuje o tom, co dělá. Nejedná se tak o dotazování, ale o vyprávění. Do této kategorie je možné zahrnout nástroje, jako jsou informační brožury nebo letáky. Library advocacy však klade důraz na zacílenou komunikaci, která buduje vztahy s lidmi, kteří rozhodují o knihovně nebo mají na rozhodování vliv. Musí jít tedy o smysluplnou kampaň, která je součástí dlouhodobé strategie. Jen tak lze zajistit knihovně silnou vyjednávací pozici.
Glen Holt upozorňuje, že kvalitní institucionální komunikace není jen marketing, ale „disciplinovaná, plánovaná a důkladná metoda, pomocí které knihovna sděluje svým uživatelům, proč je pro ně cenná“. Smyslem marketingu je ptát se uživatelů, jaké jsou jejich potřeby a preference. Do této kategorie lze zařadit např. výzkumy. Zjišťuje se tak, co je důležité změnit, aby se vyhovělo potřebám uživatelů. Dle AASL Advocacy Committee je oblast PR pouze jednosměrnou komunikací, ve které se sděluje: „Kdo jsme, co děláme a pro koho to děláme“. Marketing je stejnou organizací definován jako „plánovaný a trvalý proces pro posouzení potřeb zákazníka a následný výběr materiálů a služeb k uspokojení těchto potřeb“.
Pro efektivní prosazování zájmů v rámci Library Advocacy je nezbytné osvojit si principy tzv. frontline advocacy, která vychází přímo od pracovníků knihovny, kteří mají přímý kontakt s uživateli. Dalším důležitým prvkem je obhajoba pomocí zainteresovaných stran – stakeholderů, kteří mohou ovlivňovat rozhodovací procesy. V kontextu celého působení je důležitá i organizační kultura a hodnoty, které knihovna vytváří, a to ať už se jedná o hodnoty ekonomické či neekonomické povahy. Vhodně zvolené způsoby komunikace a argumentace také mohou pomoci s lobingem směrem ke zřizovateli za účelem získat vyšší financování.
Nejvíce viditelnou součástí library advocacy jsou kampaně, díky kterým má knihovna možnost prezentovat svoje hodnoty jak před svými uživateli, tak před zřizovatelem samotným. Podle American library association je každá knihovna jedinečná, proto je vhodné, aby si vybrala typ kampaně, který je pro ni nejvíce vhodný nebo se některými kampaněmi pouze inspirovala a přizpůsobila si je s ohledem na své možnosti a cílovou komunitu. Zde jsou příklady některých z nich. K rozšířeným a velmi flexibilním typům kampaně patří např. Storytelling, kdy hlavním smyslem je „popis sociální nebo kulturní aktivity pomocí vyprávění příběhu“. ALA toto doporučení zdůvodňuje tvrzením, že nejlepším tvůrcem obsahu není knihovna sama, ale její příznivci. Tematicky může storytelling zahrnovat širokou škálu oblastí, ať už jde o praktický přehled doporučení k používání knihovny z pohledu uživatele, nebo o reakci na události týkající se knihovny. Výhodou této metody je široká škála možných nástrojů, které lze pro sběr výpovědí uživatelů využít. Může se jednat např. o blog, diskuzní fórum nebo video. K dalším vybraným kampaním patří Library advocacy day, který probíhá pravidelně převážně v USA. Smyslem této akce je udržování kontaktů se stávajícími zainteresovanými stranami. Stejně tak může sloužit i jako nábor nových podporovatelů knihovny. Obsahem bývají různé typy prezentací a workshopů na téma legislativní agendy a státního rozpočtu. Následná debata se týká volby vhodné strategie pro další plánování knihoven. K podobným typům kampaní patří i Library snapshot day, ve kterém jde o detailní zmapování jednoho dne běžného provozu v knihovně. Jde o jednoduchý způsob, jak zviditelnit činnosti knihovny. Dopadem této akce je otázka: Co by se stalo, kdyby tento den byla knihovna uzavřena? Vhodným obsahem mapování jsou výpovědi uživatelů, vytváření detailní statistiky a fotodokumentace. Důležité je veškeré získané údaje prezentovat formou přehledné infografiky na webu nebo sociálních sítích. Těmito materiály lze také doplnit formální podklady předkládané svému zřizovateli.
K dalším zajímavým kampaním, které jsou navázány na řešení konkrétního problému, patří např. Cooking for copyright. Zde se australská knihovnická organizace ALIA rozhodla vystoupit proti reformě zákonů o autorských právech. Organizace soustředila ručně psané recepty z knihovny a vyzvala uživatele, aby podle nich něco uvařili a sdíleli pak svoje výtvory na sociálních sítích s hashtagem cooking for copyright. Stejná organizace uspořádala i kampaň Fabulous Finds, která se soustředila na hledání překvapivých nálezů v kolekcích knihoven. Uživatelé byli opět vyzváni, aby fotografie těchto objevů sdíleli na sociálních sítích. Na Novém Zélandě vznikla kampaň Keep public libraries free, která měla upozornit na možná rizika zavedení poplatků ve veřejných knihovnách. Obsahem kampaně bylo kontaktování zástupců parlamentu formou pohlednic od uživatelské komunity. Přestože kampaň nedosáhla požadovaného výsledku v legislativní oblasti, přinesla knihovnám širokou veřejnou podporu a ukázala, že většina tamějších obyvatel věří v důležitost místních knihoven a bezplatných služeb, které poskytují. Nakonec ještě stojí za to zmínit kampaň SURE, která proběhla v Singapuru a propagovala informační gramotnost, a to hlavně v kontextu šířících se dezinformací. Kampaň směřovala na několik cílových skupin a probíhala ve více rovinách. Ať už se jednalo o školy, kde byla tato oblast zahrnuta do výuky, tak o širokou veřejnost, na kterou byla myšlenka cílena v rámci sociálních sítí.
Co se týká situace v ČR, jak již bylo řečeno na začátku, knihovny často některé z nástrojů používají, nicméně celý koncept zatím není dostatečně uchopen jako celek a nedílná součást řízení knihoven. V r. 2021 proběhl online kurz Úvod do library advocacy pro veřejné knihovny na platformě MZK kurzy.knihovna.cz pod záštitou SVK Plzeň a za finanční podpory VISK 2. Kurzu se zúčastnilo přes 200 posluchačů z řad všech zaměstnanců knihoven napříč ČR a při splnění závěrečného modulu byly přidělovány certifikáty. První kroky k implementaci již tedy byly zahájeny a je jen dobře, že se celé téma opět otevírá napříč ČR, protože tento koncept může systematizovat a zefektivnit prosazování zájmů všech typů knihoven.
Zdroje:
American Library Association. The Campaign for America’s Libraries: Toolkit for Academic and Research Libraries [online]. Chicago: American Library Association, 2007 [cit. 2017-05-24]. Dostupné z:http://www.ala.org/advocacy/sites/ala.org.advocacy/files/content/advleg/publicawareness/campaign@yourlibrary/prtools/toolkitfinaltext2.doc
Bring me a book. In: Bring Me A Book [online]. Hong Kong, 2017 [cit. 2018-03-28]. Dostupné z: https://www.bringmeabook.org.hk/what-we-do/special-projects/
Cooking for Copyright. Australian Library and Information Association [online]. Deakin: ALIA, 2018 [cit. 2018-04-20]. Dostupné z: https://www.alia.org.au/advocacy-and-campaigns/cooking-copyright
Fabulous Finds. Australian Library and Information Association [online]. Deakin: ALIA, 2018 [cit. 2018-04-20]. Dostupné z: https://www.alia.org.au/media-releases/top-10-list-fabulousfinds
Keep Public Libraries Free. Library and Information Association of New Zealand Aotearoa [online]. Wellington: LIANZA, 2018 [cit. 2018-04-20]. Dostupné z: https://lianza.org.nz/our-work/voice-profession/keep-public-libraries-free
Library Advocacy Unshushed. EdX: Free online courses from the world's best universities [online]. Cambridge, MA: EdX, 2017 [cit. 2017-05-11]. Dostupné z: https://www.edx.org/course/library-advocacy-unshushed-university-torontox-la101x
S.U.R.E. In: National Library Board [online]. Singapore: National Library Board, 2018 [cit. 2018-03-28]. Dostupné z: http://www.nlb.gov.sg/sure/wp-content/uploads/2014/01/NILB_About_lowres_FA.pdf
It's on us. In: Kickstarter [online]. PBC, 2018 [cit. 2018-03-28]. Dostupné z: https://www.kickstarter.com/projects/1027437456/its-on-us-the-stories-of-public-school-librarians
You chose the list of 252 books that make you feel good about life. Australian Library and Information Association [online]. Deakin: ALIA, 2018 [cit. 2018-04-20]. Dostupné z: https://www.alia.org.au/media-releases/you-chose-list-252-books-make-you-feel-good-about-life
Why host a Snapshot Day in your state?. American library association [online]. Chicago: ALA, 2018 [cit. 2018-04-20]. Dostupné z: http://www.ala.org/advocacy/advleg/advocacyuniversity/librarysnapshotday/whyhost
Workshop – Getting Ready for Library Advocacy Day. Mohawk Valley Library System [online]. New York: Serving public libraries in Fulton, Montgomery, Schoharie, and Schenectady counties, 2018 [cit. 2018-04-20]. Dostupné z: http://www.mvls.info/blog/2018/01/28/workshop-getting-ready-for-library-advocacy-day-2/
HRUBÁ, Marika. Prosazování zájmů knihoven – library advocacy . Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2023, 37(4) [cit. 2024-10-06]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/prosazovani-zajmu-knihoven-library-advocacy
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|