Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 3/2018 » Prostor učení – knihovnická informační platforma
Program spolupráce Česká republika – Svobodný stát Sasko 2014 – 2020 probíhá prostřednictvím projektu Prostor učení – Knihovnická informační platforma. Cílem projektu je propojit 5 partnerských knihoven do přeshraničního vzdělávání. Knihovny mohou pracovat s elektronickými informačními zdroji a kvalitním technickým vybavením, mají k dispozici tištěné zdroje partnerů projektu. Umožní jim to poskytování širokého spektra informačních služeb a neomezený bezplatný přístup k informacím pro studenty i veřejnost.
Projekt Prostor učení - Knihovnická informační platforma je přeshraničním počinem pěti partnerů: Univerzitní knihovny Technické univerzity v Chemnitz, Vysokoškolské knihovny Vysoké školy Zittau/Görlitz, Univerzitní knihovny Západočeské univerzity v Plzni, Krajské vědecké knihovny a Univerzitní knihovny Technické univerzity v Liberci. Jmenované instituce se v rámci Kooperačního programu na podporu přeshraniční spolupráce mezi Svobodným státem Sasko a Českou republikou 2014-2020 sešly s úmyslem propojit partnerské knihovny do přeshraničního vzdělávacího prostoru. K tomuto cíli směřují pomocí pěti taktických plánů, na kterých se podle svých možností podílí všechny partnerské knihovny.
Jak lze v podobných projektech logicky předpokládat, část prostředků byla využita k získání potřebných zdrojů informací, v tomto případě odborných databází a e-knih, jež jsou dostupné pro všechny uživatele zúčastněných knihoven. Po několika pracovních schůzkách a následném smlouvání s dodavateli bylo vybráno necelých 5500 e-knih od Taylor&Francis v režimu EBS (Evidence Based Selection), který dává knihovnám větší kontrolu nad výběrem, rozpočtem a rozložením pořizovaných knih mezi obory. Co se týká sdílení tištěných zdrojů, kterými knihovny disponují, jsou nabízeny uživatelům partnerských knihoven prostřednictvím meziknihovní a mezinárodní meziknihovní výpůjční služby, která je v rámci projektu zdarma.
Další významnou součástí a přínosem projektu bylo pořízení technického vybavení, jak pro zajištění samotné spolupráce mezi knihovnami, tak pro zajištění kooperativní výuky u jednotlivých partnerů. Vznikl tím fyzický a rovněž virtuální prostor, v němž může probíhat společná komunikace, kooperace i další aktivity, které dnešní zařízení umožňují. Promýšlelo se mnoho hardwarových řešení, zvažovalo se několik různých technologií, a v rámci praktické realizace měly knihovny nakonec možnost přizpůsobit si technickou stránku vlastní situaci a potřebě. S pomocí zakoupených zařízení už proběhl i úvodní webinář, kdy se uživatelé spolupracujících knihoven prostřednictvím webkonference dozvěděli více o službách nabízených partnery a o příležitostech, které vytvořený mezinárodní prostor učení nabízí.
Všichni partneři dlouhodobě podporují myšlenku neomezeného bezplatného přístupu k odborným informačním zdrojům, a proto není divu, že se princip open access odrazil i ve společném projektu. Kromě práce na překladech fulltextových digitálních repozitářů partnerů, a samozřejmě i jejich katalogů a webů, se zmíněná myšlenka promítla také ve výběru zdrojů a ve sdílení materiálů vytvořených v rámci projektu.
Od počátku projektu probíhala rozsáhlá diskuze o tom, jak by mělo toto zprostředkování informační kompetence vypadat. Na základě výsledků výše zmíněných disputací vznikly následně dva rozdílné virtuální moduly, které posilují informační gramotnost uživatelů zapojených partnerských knihoven. Vývoje prvního modulu se od počátku ujala Univerzitní knihovna Technické univerzity v Liberci, přičemž po prvotních setkáních bylo zvoleno jako vhodný LMS (Learning Management System) prostředí Moodle. Moodle je v českém prostředí dobře znám a nabízí velké možnosti editování a přístupu ke zpracovávanému obsahu. Postupně vznikly dvě koncepce, na jejichž základě se začal stavět samotný modul zprostředkování informační kompetence. V Německu ovšem Moodle není tak známý ani rozšířený, proto se partneři z druhé strany hranice po čase rozhodli, že svým uživatelům nabídnou raději platformu, na níž jsou zvyklí, a usnadní jim tak orientaci i práci. Jelikož už existoval základ, nebyl to nakonec velký problém, a ač toto rozhodnutí trochu změnilo vyznění celého projektu, z procesu tvorby i vzájemné kooperace si všichni partneři odnesli cenné lekce.
Proběhla také celá řada vzdělávacích akcí, a to nejen pro studenty a doktorandy ze zapojených univerzit, ale i pro zájemce z řad odborné veřejnosti. Prohloubily znalosti účastníků v mnoha směrech a přispěly k celkovému zkvalitnění spolupráce i tím, že daly možnost všem zapojeným účastníkům navštívit partnerské knihovny, do kterých by jinak zavítali jen velmi obtížně.
I přesto, že rámec společné vzdělávací platformy přirozeně obsahoval využívání telekomunikačních prostředků umožňujících spolupráci na dálku, bylo zřejmé, že účastníkům i mezinárodnímu projektu jako celku prospívají osobní setkání. Kromě virtuálních porad a schůzek byla proto realizována také spousta workshopů, seminářů a stáží. Některé aktivity cílily přímo na partnerské knihovny a jejich knihovníky, jiné spíše zvyšovaly informační kompetence jejich čtenářů - studentů a odborné veřejnosti. Kromě vlastního nastavení rutin přeshraniční spolupráce zapojených institucí a vybudování základů virtuálního prostoru platformy pro společné učení si dal projekt za cíl také sepsání zkušeností a poznatků spolupracujících členů ve formě publikace. Takto partneři nabídnou své poučení i dalším knihovnám, účastníkům podobných projektů.
Projekt Prostor učení - Knihovnická informační platforma se momentálně blíží ke svému konci, a poté budou jeho plody ještě nějakou dobu zrát, ale už nyní jsou přínosy jasně znatelné. Pokud byste je chtěli také okusit, navštivte některou z partnerských knihoven a určitě nebudete litovat.
OVČAČÍK, Václav. Prostor učení – knihovnická informační platforma. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2018, 32(3) [cit. 2024-10-04]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/prostor-uceni-knihovnicka-informacni-platforma
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|