Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 1/2025 » Ptejte se knihovny nebo umělé inteligence?
Chatboti umí odpovědět na každou otázku, jsou připraveni se dotazům věnovat vždy a bez odkladu. Odpovědi na rozmanité otázky řadu let poskytují i knihovny, např. prostřednictvím služby Ptejte se knihovny. Přináší veřejnosti při srovnání možností chatbotů a knihovníků služba Ptejte se knihovny i nyní nějakou přidanou hodnotu?
Umělá inteligence je v současné době skloňována ve všech „pádech“ naší existence. Vedle řady specifických a specializovaných úkolů řešených za pomoci umělé inteligence v odborných kruzích, jsou již k dispozici nástroje, které mají přímý vliv na konání a myšlení každého z nás. Do svých životů pomalu pouštíme virtuální asistenty, kteří nám naplánují schůzku, přehrají hudbu či zapnou topení, než přijdeme domů, modely generativní umělé inteligence pro tvorbu nových textů, obrázků, hudby a videí a chatboty, kteří s námi vedou dialog nad námi zvolenými tématy a odpoví na naše dotazy. Odpovědi na zvídavé otázky již po řadu let přináší i služba Ptejte se knihovny. Jaké jsou její vyhlídky a perspektivy v době okouzlení chatboty? Nabízí Ptejte se knihovny něco, co zatím u chatbotů nenajdeme?
Služba Ptejte se knihovny (www.ptejteseknihovny.cz) má v českém knihovnickém prostředí své nezastupitelné místo. Již více než 20 let je možné jejím prostřednictvím požádat knihovny o odpověď na téměř jakýkoliv dotaz. Za tuto dobu ji využily desetitisíce tazatelů a stránky Ptejte se knihovny patří k nejnavštěvovanějším doménám Národní knihovny ČR. Do služby je v současné době zapojeno 95 českých knihoven, které ročně zodpoví více než 3000 dotazů. Hlavní informační základnu při hledání odpovědí tvoří katalogy a fondy knihoven (tištěné, digitalizované), licencované databáze a informační zdroje volně dostupné na internetu.
Nabídka chatbotů a jejich schopností se dynamicky vyvíjí. K nejznámějším patří ChatGPT, zmínit můžeme též Perplexity, Copilot, Claude či Gemini. Povětšinou je možné tyto nástroje využívat s určitým omezením zdarma, v plném rozsahu pak v placené verzi. Podstatou všech chatbotů je využívání jazykových modelů, vyhledávačů, popřípadě dalších funkcí, které náš vstupní text (prompt) zadaný v přirozeném jazyce upraví pomocí velkého jazykového modelu a rozloží jej na menší segmenty slov, kterým přidají numerickou hodnotu (tokeny). S nimi dále pracují „offline“ pouze ve svých datech, některé hledají i na „živém“ internetu. Nakonec nám prostřednictvím jazykového modelu vyhledané informace předají opět v přirozeném jazyce. Obsah odpovědi je závislý na rozsahu a aktuálnosti dat, se kterými daný model pracuje, popřípadě dostupnosti informací k tématu na internetu (pokud je u daného chatbota vyhledávání na internetu povoleno).
Nespornou výhodou chatbotů je bezpochyby rychlost jejich reakce a snadné ovládání. Odpověď na dotaz je od nich možné získat téměř okamžitě a v režimu 24/7. Ptejte se knihovny nabízí na svých stránkách pro položení dotazu webové formuláře a chat obsluhovaný knihovníkem. Další možností je formulář dostupný na portálu Knihovny.cz. Prostřednictvím online chatu je možné v reálném čase vyřešit jednodušší otázky, které nevyžadují rozsáhlejší zdrojovou základnu. Komplikovanější dotazy knihovny zodpovídají e-mailem, zpravidla do 48 hodin.
Z výše uvedeného představení obou služeb by se mohlo zdát, že chatboti jednoznačně vedou v pomyslném souboji nad službou Ptejte se knihovny, neboť jsou výrazně rychlejší, vždy dostupní a uživatelsky velmi přívětiví. Do hry ovšem nyní přichází důležitá otázka kvality samotných otázek a odpovědí. V této oblasti jsou knihovníci stále nenahraditelní. Již na samém počátku jsou schopni uchopit a vyřešit i méně srozumitelný dotaz. Mají možnost být s tazatelem v kontaktu a vyjasnit si, co je „jádrem pudla“ jeho dotazu. Díky svým zkušenostem a znalosti zdrojů často dokážou najít odpověď i na dotaz, který byl na počátku velmi vágní či „zamotaný“. Při využívání chatbotů tato „korekce“ schází. Pro obdržení kýžené odpovědi od chatbotů je tedy velmi důležité, jak správně se sami tazatelé ptají, jak kvalitní prompt vytvoří.
Při zpracování odpovědí knihovníci kriticky posuzují důvěryhodnost a aktuálnost pramenů. Součástí odpovědí Ptejte se knihovny jsou vždy citace použitých zdrojů. Je tedy možné si uvedené informace kdykoliv ověřit či si o daném tématu na základě citované literatury svoji povědomost dále rozšířit. Mezi chatboty prozatím explicitně uvádějí použité zdroje pouze Perplexity a Copilot. Jedná se ovšem vždy o citace volně dostupných webových stránek. Mezi nimi poměrně často můžete nalézt právě i odpovědi z archivu služby Ptejte se knihovny.
Knihovníci tedy vytvářejí odpovědi, které je možné považovat za spolehlivé a ověřené. U chatbotů prozatím stále v určitých případech dochází k tzv. halucinaci, kdy při neúspěšném nalezení přímé odpovědi nabídnou její nejbližší možnou variantu. Z pohledu tazatele se ovšem může jednat o zkreslenou či nepravdivou informaci. Odpovědi chatbotů je tedy zatím vhodné stále podrobovat určitému kritickému myšlení.
Ve výsledku tedy není v současné době třeba mluvit o souboji Ptejte se knihovny s chatboty. Pouze rozmanitost nabídky se více rozšiřuje. Záleží vždy na povaze dotazu a preferencích konkrétního uživatele. Chatboty s jejich rychlostí a širokým záběrem snadno využijeme v případě, kdy odpověď potřebujeme rychle a akceptujeme riziko, že informace nemusí být vždy přesná. Chatboti dokáží rychle shrnout a zpřehlednit určité větší množství dat, jsou schopni rozvinout naši myšlenku či nás přivést k jiné, třeba neméně zajímavé. V případě složitějších dotazů či potřeby ověřených a literaturou podložených informací tu jsou stále knihovníci se službou Ptejte se knihovny. Přestože většinou neobdržíme odpověď hned, víme, že se na ni vždy můžeme informačně spolehnout.
Umělá inteligence a její možnosti jsou však pro Ptejte se knihovny i určitou výzvou, kterou nemůžeme ignorovat. Připravovaná modernizace služby proto zahrnuje také využití různých prvků umělé inteligence (pro uživatele i knihovníky), větší propojení s portálem Knihovny.cz či možnost používat v archivu Ptejte se knihovny propojená data.
VÁLKOVÁ, Lenka; NEMEŠKALOVÁ, Hana. Ptejte se knihovny nebo umělé inteligence?. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 39(1) [cit. 2025-03-11]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/ptejte-se-knihovny-nebo-umele-inteligence
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|