Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 2/2019 » Realizace vzdělávání knihovníků v práci s portálem Knihovny.cz
Spuštění centrálního portálu knihoven Knihovny.cz v říjnu 2016 znamenalo, že vznikla potřeba seznámit s jeho funkcemi cílovou skupinu knihovníků. Knihovníci se měli stát tzv. časnými osvojiteli a prostředníky mezi portálem a uživateli z řad veřejnosti. Bylo tedy nutné jim ukázat, jak portál funguje, co se v něm dá najít, jak pracovat s čtenářským účtem a naučit je, jak se na portále vyhledává. Představení portálu knihovníkům bylo účelné i z důvodu sekundární propagace a využívání této služby. Knihovníci o portálu sice už něco věděli, protože se již několik let před spuštěním avizovalo, že se tento nástroj vyvíjí, ale informovanost o tom, jak portál funguje a jak jej efektivně používat, bylo nutné teprve vybudovat. Někteří zástupci zakládajících knihoven se ujali role „evangelizátorů“ a představovali portál v rámci různých přednášek, konferencí a akcí po celé republice. V tu chvíli ale nebylo ještě možné ukázat, jak portál skutečně pracuje, jednalo se tedy spíše o zvyšování povědomí o budoucí službě a také se tím vytvářel prostor pro odborné diskuze, návrhy a připomínky ze strany knihovnické veřejnosti.
Na propagaci portálu, který vyvíjela a vyvíjí Moravská zemská knihovna, se v prvních v letech 2016 a 2017 aktivně podílela i Městská knihovna Praha. Ta získala v rámci programu VISK prostředky na to, aby zajistila a proškolila lektory, kteří budou následně objíždět zakládající (krajské) knihovny a školit tam místní i regionální knihovníky. Nakonec se podařilo najít pět lektorek, které měly zkušenost jak s lektorováním, tak s prací s knihovnickými systémy a databázemi. Jednou z těchto lektorek jsem byla shodou okolností já, další například Helena Vorlová, současná ředitelka Akademické knihovny JU v Českých Budějovicích. Vzhledem k tomu, že jsme neměly s portálem do té chvíle žádnou zkušenost, MěK Praha pro nás uspořádala praktický celodenní workshop, v rámci kterého jsme získaly informace nejen o formě lekcí, ale zejména o obsahu, tedy o konkrétní práci s portálem. Ukázat nám jej přijely dvě kolegyně z MZK, které byly součástí vývojového týmu a uměly tím pádem odpovědět na všechny naše dotazy.
Po absolvování tohoto workshopu bylo tedy možné začít školit přímo v knihovnách. Všechny krajské knihovny patří k zakládajícím knihovnám a bez jejich zapojení by portál nebyl funkční, tak bylo logické, že se první workshopy pro knihovníky realizovaly jejich prostřednictvím. Jednalo se vždy o lekci v rozsahu cca 3,5 hodiny, kdy byla nejprve představena historie vzniku portálu, struktura jeho řízení a zajištění vývoje a následně byly ukázány základní funkce – úvodní strana, adresář knihoven, přihlašování do čtenářského účtu (což je dostupné pouze pro čtenáře ze zapojených knihoven) a hlavně vyhledávání. Lekce se konaly v počítačových učebnách, zejména z toho důvodu, aby si knihovníci sami mohli práci s portálem vyzkoušet. Lektorky měly připravené praktické úkoly, které spolu s knihovníky procházely. Těchto workshopů se kromě zaměstnanců krajských knihoven účastnili i zástupci z regionálních knihoven, často se proto konala dopolední i odpolední lekce. Během roku 2016 a 2017 se podařilo proškolit několik stovek knihovníků z různých typů knihoven.
Nebylo by v pořádku nepřiznat, že začátky nebyly úplně jednoduché. Lektorky narážely jak na technická omezení, tak na limity portálu a také na občasné nepřijetí portálu ze strany knihovníků. Kvůli tomu, že portál byl od začátku prezentován jako místo, kam se přesune meziknihovní výpůjční služba, byla kritika snad nejsilnější, zejména proto, že na portále tato funkce chyběla. Dle informací od Národní technické knihovny, která ji vyvíjí, bude funkční až v letošním roce. Knihovníkům připadalo, že jim je předávána neúplná služba, která neměla být spuštěna do ostrého provozu, a že to bude bariéra pro čtenáře. Naštěstí se během dalších měsíců ukázalo, že portál z uživatelského hlediska není synonymem pro službu MVS a že její (ne)existence není pro uživatele z řad veřejnosti zásadní. Dalším zdrojem nepochopení byla také skutečnost, že portál fungoval paralelně se Souborným katalogem a Jednotnou informační bránou, což byly zdroje, které knihovníci dennodenně využívali a bylo nesnadné je přesvědčit, že portál Knihovny.cz není jen dalším identickým katalogem. A hlavně, že portál je, na rozdíl od SK a JIB, zdroj primárně určený široké veřejnosti a ne jen knihovníkům. Z hlediska vyhledávání byli tvůrci portálu konfrontováni během školení se stížnostmi na nižší míru relevance, než knihovníci očekávali. Ta se projevovala zejména v tom, že na prvních místech seznamu vyhledaných zdrojů se objevovaly dokumenty jiného typu (např. stolní hry, mapy) než knihy. Jednalo se ale o porodní bolesti portálu, které se podařilo poměrně rychle odstranit. Lektorky nicméně musely v rámci svých lekcí místy balancovat mezi loajalitou a otevřeným přiznáním nedokonalosti nového portálu. Tato situace se ale postupně měnila, hodně také záleželo jak na přístupu lektorek, tak na přístupu skupiny knihovníků, kterou školily. Během druhého roku, kdy školení probíhala, již byla situace výrazně lepší a knihovnické publikum příznivěji naladěné. Jistě to bylo dané i tím, že se část knihovnické veřejnosti portál přijala jako velmi užitečného pomocníka. A dnes je situace už zcela jiná – knihovníci si na konci workshopu sami pochvalují, jak je portál užitečným nástrojem a ihned přemýšlí, jak jej efektivně využívat i pro jiné činnost než jednoduché vyhledání dokumentu.
Od roku 2017 začala vzdělávací workshopy o portálu organizovat i Moravská zemská knihovna. Jednalo se zejména o pokrytí poptávky městských knihoven, které se do portálu zapojily a chtěly nechat své zaměstnance proškolit, a také byl stále zájem ze strany krajských knihoven. Stejný stav je prakticky i dnes, za rok 2018 bylo zrealizováno 22 workshopů nebo přednášek, kterých se zúčastnilo přibližně 380 osob a za první čtyři měsíce roku 2019 bylo proškoleno dalších 10 knihoven (např. městské knihovny v Hradci Králové, Hodoníně, Kladně, Chomutově a Svitavách). Veškerá školení zajišťuji lektorsky už jen já, jsem zaměstnanec MZK, a je to moje hlavní náplň práce.
Musím konstatovat, že pokud bych portálu od začátku nevěřila a nebyla přesvědčená o tom, že se jedná o skvělý nástroj a že centralizace knihovních služeb je krok správným směrem, nemohla bych se tomuto vzdělávání věnovat už více než dva a půl roku. V tuto chvíli už probíhají školení knihoven pod hlavičkou MZK, a pokud se zapojí nová knihovna, automaticky se jí dostane nabídky bezplatného školení. Záleží jen na ní, zdali toho využije. Některé knihovny organizují školení opakovaně, kdy se tam vracím každý rok (třeba Krajská knihovna Karlovy Vary), další knihovny nás oslovují a mají zájem o školení i přesto, že zatím nejsou do portálu zapojené a jsou teprve v procesu (proškolila jsem například kolegy z Městské knihovny Most, Městské knihovny Litvínov, Regionální knihovny Karviná a další). Workshopy nyní probíhají z hlediska organizace podobně, jako na začátku, i s obdobnou časovou dotací. Změnila se samozřejmě obsahová náplň, kdy již není potřeba objasňovat smysl portálu, ale je možné se více zaměřit na postupy při vyhledávání, třeba v zahraničních zdrojích. Kromě toho se věnuji více vysvětlení práce s citacemi, ukazuji, jak vyhledat některou z více než 115 000 knih v online podobě, vysvětlím, jak funguje uživatelský účet, ukážu upravování dotazu dle filtru nebo pokročilé vyhledávání, kdy je potřeba logicky zkombinovat rešeršní dotaz. Problematika pokročilého vyhledávání a použití operátorů by ostatně mohla být řešena v rámci samostatných školení, je to oblast, ve které by se mohli knihovníci dle mého názoru vzdělávat neustále.
Realizace školení pod hlavičkou MZK má velkou výhodu v tom, že se ke všem knihovnám dostávají aktuální informace, protože všechny novinky a změny na portále se dozvídám přímo od zdroje, tedy od kolegů z kanceláře. Funguje to i opačně, kdy se mi během školení dostává cenné zpětné vazby, kdy mi sami účastníci lekcí říkají, co jim fungovalo a co ne, a často na základě jejich informací provádíme na portále drobná vylepšení.
Mám vždy velkou radost z toho, když zjistím, že knihovníci portál běžně používají, představují jej svým čtenářům a zařazují práci s ním do lekcí pro veřejnost. Moc mě také těší, že informace, které předávám, jsou pro knihovníky přínosné a zajímavé. A samozřejmě velmi vítám, když mi kolegové z knihoven po školení napíšou, jak jim portál pomohl v nějaké konkrétní situaci nebo pošlou dotazy, týkající se pomoci s vyhledáváním nebo jejich záznamy. Příklady z praxe potom zařazuji do průběhu praktické části workshopu, jedním z nejoblíbenějších je vyhledání kuchařky, která obsahuje recept na tvarohovou bábovku.
Pokud byste chtěli být proškoleni i ve vaší knihovně, neváhejte a ozvěte se nám. Není důležité, jestli je vaše knihovna již v procesu zapojování nebo o zapojení teprve uvažujete. Školení jsou pro vás bezplatná a já ráda přijedu a ukážu vám a vysvětlím vše, co vás bude v souvislosti s portálem zajímat. Těším se na vás!
ZADRAŽILOVÁ, Iva. Realizace vzdělávání knihovníků v práci s portálem Knihovny.cz. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2019, 33(2) [cit. 2024-10-05]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/realizace-vzdelavani-knihovniku-v-praci-s-portalem-knihovnycz
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|