Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 2/2022 » Roboti, 3D tisk a virtuální realita – zkušenosti ze vsetínské knihovny
„Robotechnologická cesta“ naší knihovny začala v roce 2019 vznikem klubu CoderDojo a nákupem třídní sady ozobotů Evo a 3D tiskárny Prusa. Nabídnout našim uživatelům možnost pracovat v knihovně s nejnovějšími technologiemi bez větších vstupních nákladů na jejich straně dávalo velký smysl. Chtěli jsme také najít společnou řeč s našimi dětskými uživateli, kteří nám denně ukazovali, že do knihovny rádi přijdou. Na počítač. Zahrát si Minecraft, Fortnite nebo tanky. Co kdyby ale měli možnost naučit se využívat technologie smysluplně? Ukázat rodičům, že počítače a technologie nejsou ďábelské nástroje, u kterých děti tloustnou a hloupnou, ale naopak mohou děti zábavným a smysluplným způsobem rozvíjet?
Po návštěvě Půdy v Poličce jsme měli jasno – roboti by nám v tomto záměru mohli hodně pomoct. A tak jsme začali nakupovat. Hlavně díky podpoře VISK 3 a iniciativě Meet and Code se nám během tří let podařilo nashromáždit slušný arzenál. Naším cílem je oslovit co nejširší spektrum uživatelů – od předškoláků až po puberťáky, případně i podobně nadšené dospělé či učitele, kteří s příchodem tzv. nové informatiky mohou stát před otázkou, jakým aktivitám se s dětmi věnovat nebo kterou technologii pořídit. Nabídka by proto měla být široká, aby bylo stále co zkoumat, vymýšlet, kombinovat a objevovat.
Nejmladší uživatelé mají možnost vyzkoušet si u nás práci s Bee-Boty, Blue-Boty, roztomilými pandami mTiny nebo již zmíněnými ozoboty, kteří ale díky své variabilitě a možnosti práce na různých platformách neurazí ani starší publikum. Starší návštěvníci mohou pracovat s o něco pokročilejšími micro:bity – ať už samostatně nebo s některou z rozšiřujících sad, mluvícími hlavami Ohbot, tančícími Ottíky (Otto DIY) nebo některým z mBotů – robotických autíček, která svou konstrukcí připomínají legendární stavebnici Merkur a je možné je přestavovat různými způsoby. Do nabídky těchto aktivit zařazujeme také programování v grafickém programovacím jazyce Scratch – z možnosti vytvořit si vlastní počítačovou hru jsou děti nadšené, dobrý ohlas především u mladších dětí mají také tzv. „unplugged“ lekce – programování bez počítače. Děti při nich řeší různé úkoly, hrají si na roboty a programují samy sebe navzájem nebo vytvářejí návody pro ostatní. Tím se učí nejen logickému myšlení a základům algoritmizace, ale také pracovat s chybou, analyzovat problém, rozdělit si ho na dílčí kroky nebo hledat nejefektivnější řešení. Učitelům pak v rámci DVPP nabízíme akreditovaný kurz, kde si mohou s podporou lektora práci s technologiemi sami vyzkoušet, případně získat zdroje a nápady k vlastním aktivitám s dětmi ve škole.
Na začátku naší cesty jsme se sami učili, hodně zkoušeli, testovali a nabírali sebevědomí. I proto jsme všechny novinky představovali nejprve v uzavřených skupinách – především s dětmi v klubu CoderDojo a školní družinou jedné místní základní školy, která začala pravidelně chodit na lekce s ozoboty. Ověřili jsme si, na co děti dobře reagují, které aktivity je baví a které naopak moc ne. Pandemické roky daly našim aktivitám trochu jiný směr a nabídly nové možnosti – vyzkoušeli jsme si tak práci v online prostředí, a protože jsme se robotů nechtěli úplně vzdát, také jejich programování na dálku. Rok 2021 byl rok, kdy se naše nabídka robotů rozrostla nejvíce a zároveň s uvolněním epidemických opatření a postupným návratem návštěvníků do knihovny nám začala připadat škoda nechávat roboty většinu času zamčené ve skříni a vytahovat je pouze na schůzky CoderDojo nebo lekce pro školy a družiny. Začali jsme tedy pořádat Roboherny – pravidelná páteční odpoledne jednou za 4 týdny. Chtěli jsme si ověřit zájem veřejnosti o tento druh aktivit a také dát dětem možnost ukázat rodičům, co viděli v knihovně se školou, „když tam byli na roboty“. K naší velké radosti se ukázalo, že roboti baví nejen nás, ale také naše uživatele.
Jako další krok se tedy přirozeně nabízelo prezenční půjčování. Umožnit uživatelům pracovat s technologiemi tehdy, kdy mají čas oni – ne kdy se to hodí nám, knihovníkům. Jednorázové organizované akce byly navíc velmi hektické. Během odpoledne se při Roboherně v knihovně vystřídá 50 – 80 účastníků, což je skvělé z hlediska statistik, ale z hlediska soustředěné práce a učení se čemukoli, už to tak ideální není. Prezenční výpůjčky technologií nabízíme v hlavní budově v K klubu – oddělení, které se svou nabídkou zaměřuje především na starší děti a mládež - a mohou je využít všichni naši registrovaní uživatelé, kdykoli v provozní době knihovny. Knihovník nabídne základní rychlé proškolení, s tím, že další zkoumání a práce s robotem už je na uživateli samotném. Tento krok samozřejmě zahrnoval proškolení dalších zaměstnanců tak, aby byli schopni službu dále nabízet. Začali jsme tedy těmi nejjednoduššími roboty, které by měly bez problémů zvládnout děti předškolního věku a tedy i míra úsilí pracovníků, vložená do ovládnutí jejich funkcí, byla minimální. Aktuálně nabízíme v režimu prezenčních výpůjček Bee-Boty, Blue-Boty, pandy mTiny, sadu ozobotů Evo a hru Scottie Go!. Služba má u našich uživatelů velmi dobrý ohlas a výrazně oživila provoz celého oddělení.
Současně s roboty jsme se začali oťukávat také se světem 3D tisku. Postupně se u nás zabydlely hned dvě 3D tiskárny – Prusa i3 MK3S+ a Prusa Mini, které jsou k dispozici jak pro tiskové zakázky našich uživatelů, tak pro naši potřebu. Rádi využíváme možnosti tisknout drobné ceny (hlavně) pro děti, háčky, stojánky, držáčky, krytky, chybějící komponenty z deskových her, nejrůznější doplňky k robotům a aktivitám s nimi, během pandemie jsme se snažili pomáhat tiskem štítů pro místní nemocnici. V loňském roce jsme přikoupili navíc 3D pera, která využíváme na akcích pro děti k prvnímu seznámení s 3D tiskem.
Současné aktivity okolo 3D tisku probíhají jak organizovaně (od kurzů základů 3D tisku po pečení perníčků z vlastnoručně navržených a vytištěných vykrajovátek), tak v rámci běžně poskytovaných služeb. Uživatelé mají možnost nechat si vytisknout přinesený model, za který zaplatí částku v řádu desetikorun, podle délky spotřebovaného filamentu. 3D tisk je oblíbený především u dětí, které kromě možnosti vytisknout si za pár korun téměř cokoli, fascinuje také samotný proces tisku, ale je využíván také modeláři nebo hráči wargamingových a RPG stolních her.
Samostatnou kategorii tvoří virtuální realita – konkrétně 2 headsety Oculus Quest 2, které máme u nás necelý rok. Aktivity, které lze ve virtuální realitě momentálně provozovat, nejsou primárně naučného charakteru a pokud ano, jsou v angličtině, což v knihovně našeho typu představuje významnou bariéru. I přesto jsme se rozhodli headsety do knihovny pořídit – s cílem nabídnout našim uživatelům přístup k technologiím a novým zážitkům, které zatím stále nejsou pro většinu z nich běžně dostupné.
Virtuální realitu jsme začali nabízet nejprve na různých akcích pro veřejnost a školním skupinám. Tato praxe se nám však příliš neosvědčila. Tento formát je vhodný pro rychlou ukázku a „wow efekt“ (knihovna je boží, mají tam virtuální realitu!), ale v těch pěti minutách, které jsou každému přiděleny, protože nás tlačí čas, kapacita baterie a fronta dalších nedočkavců, se člověk nestačí ani pořádně rozhlédnout, natož se naučit v prostředí pořádně pohybovat nebo si něco více vyzkoušet. Mnoho návštěvníků na takových hromadných akcích odrazuje také hygienické hledisko. Headsety se vystřídají na hlavách řady účastníků a otírání headsetu vlhčeným ubrouskem má, obzvlášť u pěnové části, která je v přímém kontaktu s obličejem, spíše psychologický efekt. Když jsme přemýšleli, kam službu dále posunout, zamítli jsme po těchto zkušenostech organizovaná odpoledne s virtuální realitou a rozhodli se i tyto headsety zahrnout do nabídky prezenčních výpůjček.
Prezenční výpůjčky virtuální reality probíhají v podobném režimu jako u robotů – tedy kdykoli během provozní doby knihovny. Základní dobu používání jsme stanovili na 30 minut s možností jejího prodloužení. Pro samostatnou práci s headsetem respektujeme věkovou hranici stanovenou výrobcem, tj. 13 let, mladší návštěvníci mohou virtuální realitu používat pouze v doprovodu dospělé osoby. Uživatelé mohou vyzkoušet aplikace jako Mission ISS, Ocean Rift, National Geographic, Jurassic World, SongBeater a další.
V letošním roce plánujeme rozšířit nabídku prezenčního půjčování robotů i do dětských knihoven v sídlištních pobočkách, v hlavní budově bychom se pak rádi posunuli zase o kousek dál a nabídli pokročilejším uživatelům také práci s micro:bity a mBoty a postupem času zkusili půjčovat roboty formou vzdělávacích sad také v absenčním režimu. Také 3D tisk má u nás ještě potenciál pro rozvoj, především v oblasti organizovaných aktivit či větším propojení s robotickými projekty. Ohlasy uživatelů na nabídku nových technologií jsou velmi příznivé a my máme radost, že naše knihovna může přispívat k rozvoji klíčových dovedností pro 21. století a vzdělanosti obyvatel našeho města.
ROMÁNKOVÁ, Petra. Roboti, 3D tisk a virtuální realita – zkušenosti ze vsetínské knihovny. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2022, 36(2) [cit. 2024-10-14]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/roboti-3d-tisk-virtualni-realita-zkusenosti-ze-vsetinske-knihovny
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|