Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 3/2021 » Rudolf Pečman (1931-2008): Pocta zakladateli festivalu Moravský podzim
Již podruhé v letošním roce představuje cyklus Oči Brna jednu z významných osobností brněnského hudebního života. Po světoznámém skladateli Bohuslavu Martinů přichází na řadu jeden z předních brněnských propagátorů jeho díla: muzikolog, pedagog, kritik a neúnavný organizátor brněnského hudebního života v 2. polovině 20. století Rudolf Pečman. Brno se mu stalo druhým a trvalým domovem již roku 1950, kdy jako devatenáctiletý přijel z rodného Frýdku-Místku, aby na Masarykově univerzitě studoval hudební vědu a estetiku. Celoživotní lásku k hudbě získal již ve svém rodišti, kde v mládí aktivně působil jako houslista, sbormistr a později hudební pedagog. Impulzem k definitivnímu rozhodnutí studovat hudební vědu se Pečmanovi stala přednáška brněnského muzikologa Bohumíra Štědroně o Leoši Janáčkovi, pořádaná roku 1947 ve Frýdku-Místku. Ke studiu na univerzitě neměl být Pečman původně vůbec přijat, neboť na základě negativních posudků z jeho rodiště se pro vládnoucí režim nejevil být spolehlivou osobou. Příznivá souhra okolností však způsobila, že jeden z tehdejších proděkanů Filozofické fakulty mohl jeho osobní spis nenápadně přeřadit ze složky nazvané „nepřijmout“ do složky „přijmout“. Přijímací zkoušky ze zvolených oborů složil Pečman úspěšně. Po absolvování studia roku 1955 se brněnská univerzita stala jeho domovským pracovištěm a trvalým místem jeho vědeckého a pedagogického působení. Setrval zde až do samotného závěru svého života a významně ovlivnil několik generací jejích absolventů, a to zdaleka ne pouze muzikologů.
V době studií ovlivnily Pečmana dvě tehdejší výrazné osobnosti brněnské hudební vědy: především Jan Racek a také již zmíněný Bohumír Štědroň. Sám Pečman tíhl více nežli k archivnímu bádání k živé hudbě a již tehdy věděl, že nechce být kabinetním vědcem odtrženým od života a od kulturního dění, teoretikem prodlévajícím ve „věži ze slonové kosti“, jak se sám později vyjadřoval. Od počátku svých studií navštěvoval koncerty, na které psal pravidelně kritiky do denního tisku. Sám také coby houslista na koncertech účinkoval, a to především v letech 1954–1957 jako člen Brněnského vysokoškolského komorního souboru. Pro toto seskupení rovněž obstarával vhodný repertoár a ujímal se průvodních slov ke koncertům. Tehdy se Pečman coby interpret nadchl pro hudbu Bohuslava Martinů, který nebyl tehdejším vládnoucím režimem oblíben. Stejně tak propagoval skladby mladých experimentujících autorů, domácích i zahraničních. Aktivně se účastnil organizování festivalu Brněnský hudební máj, od roku 1958 byl činný v Kruhu přátel hudby při brněnském Parku kultury a oddechu, psal popularizační texty a ve svých četných přednáškách přibližoval veřejnosti svět tzv. vážné hudby.
Roku 1966 se Rudolf Pečman spolu s přáteli a spolupracovníky odhodlal k založení nového hudebního festivalu, Mezinárodního hudebního festivalu Brno, dnes nazvaného Moravský podzim. Málokdo již dnes ví, že u zrodu tohoto úspěšného podniku stál právě Pečman společně se svou věrnou spolupracovnicí a později životní družkou Jaroslavou Zapletalovou (1920–2001). Festival byl koncipován na svou dobu neobvykle jako monotematický, zaměřený pouze na dílo jednoho skladatele či na jeden hudební okruh (komorní hudba, stará hudba, slovanská hudba apod.). Titulním skladatelem prvního ročníku nového festivalu nebyl nikdo jiný než Bohuslav Martinů. Dramaturgie festivalu se ujal znalec díla Martinů Zdeněk Zouhar. Přes všechny počáteční pochybnosti se dostavil velký úspěch, reflektovaný tehdy v domácím i zahraničním tisku. Za mnohem větší úspěch však můžeme považovat fakt, že se festival udržel pod Pečmanovým vedením a za vydatné pomoci Jaroslavy Zapletalové dalších deset let, a to na špičkové úrovni. Pečman v době normalizace doslova zápasil o jeho existenci a úroveň s mnohdy polovzdělanými a tomto podniku nepřejícími členy tehdejších brněnských orgánů komunistické strany. Jeho vytříbená a do detailu promyšlená dramaturgie pro ně totiž byla a priori podezřelá, neboť mohla posluchače přivádět k vyšším, duchovním hodnotám, což nebylo pro režim žádoucí. Jakmile se však festival po desetiletém snažení svých zakladatelů etabloval na tuzemské i zahraniční kulturní scéně, musel nestraník Pečman odejít z funkce jeho generálního tajemníka. To jej však od další pilné práce ani v nejmenším neodradilo. Nadále působil v Kruhu přátel hudby, pro jehož koncertní cykly psal pravidelně tematické programové brožury. Je z nich patrný Pečmanův obrovský kulturní rozhled, láska k literatuře, umění i k antice a latinskému jazyku.
Hlavním Pečmanovým zaměstnáním však zůstávala vědecká a pedagogická práce na univerzitě, ze které především čerpal inspiraci jak pro svou festivalovou dramaturgii, tak i pro přednášky a popularizační texty pro veřejnost. Zaměřoval se na evropskou hudbu starších období. Po vzoru svého učitele Jana Racka věnoval svou pozornost nejprve Ludwigu van Beethovenovi, který se stal tématem jeho diplomové a zároveň rigorózní práce. Ta po půl století uzrála v monografii Jevištní dílo Ludwiga van Beethovena (1999). Dalším předmětem Pečmanova odborného zájmu bylo působení českých skladatelů 18. století v cizině. Z nich jej nejvíce zaujal úspěšný skladatel italských oper Josef Mysliveček (1737-1781), kterému Pečman věnoval svou kandidátskou práci a posléze monografii Josef Mysliveček. Hudební profily (1981). Pečmanovo okouzlení světem italské hudby a zvláště italské opery 17. a 18. století dokazují další knižní opusy: Georg Friedrich Händel (1986), Hudební kontexty staré Itálie (2006) a Vivaldi a jeho doba (2008).
Jedním z vrcholů Pečmanovy odborné práce na tomto tématu se stala tříměsíční studijní cesta do Itálie na přelomu let 1973–1974. Jeho hlavním úkolem bylo vyhledávat v italských archivech hudební bohemika; nebyl by to však Rudolf Pečman, kdyby se zároveň neúčastnil tamního hudebního dění a nepodával o něm zprávy brněnskému hudebnímu publiku. Zážitky z tohoto inspirativního pobytu se odrazily nejen ve výše zmíněných publikacích o italské hudbě, ale staly se také vítaným zpestřením jeho univerzitních přednášek. Jediným nepříjemným dozvukem italské cesty se po návratu do normalizační reality tehdejšího Československa staly policejní výslechy. Pečman se totiž během cesty potkal s několika lidmi režimu nepohodlnými, aniž tušil, že je přitom sledován. Nepřízeň tehdejších vládnoucích kruhů jej dostihla i na brněnské univerzitě. Ačkoli svůj habilitační spis Ke slohové analýze hudby 18. století předložil již v roce 1970, titul docenta mu byl po průtazích ze strany městského výboru KSČ udělen až roku 1984. I tuto skutečnost bral Pečman s nadhledem, jak dokazuje jeho tehdejší korespondence. Zaslouženého jmenování profesorem se dočkal až po pádu režimu, roku 1990.
Význam Rudolfa Pečmana pro kulturní život Brna nebyl dodnes plně doceněn. Pečman v sobě dokázal v ideální míře propojit univerzitního muzikologa mezinárodního věhlasu s popularizátorem hudby a festivalovým dramaturgem. Sám se spíše nežli vědcem nazýval „rozkošatělým milovníkem hudby“. Po několik desetiletí neúnavně a systematicky vzdělával brněnské hudební publikum, kterého si dodnes tolik cení domácí i zahraniční interpreti. V nepříznivých dobách se nebál zvát do Brna zahraniční umělce, a to i z tzv. kapitalistické ciziny, psal kultivovaným jazykem vysoce odborné a přitom laické veřejnosti srozumitelné texty o hudbě, které ale nikdy nesklouzly k laciné podbízivosti. Dodejme, že od mládí také rád navštěvoval Moravskou zemskou knihovnu. Teprve po přestěhování knihovny do nové budovy se pro něj tato stala k jeho velké lítosti trvale nedostupnou, neboť pro pohybové obtíže již nebyl schopen překonat vzdálenost od tramvajové zastávky k budově knihovny.
Svou životní pouť popsal Rudolf Pečman v knize Z hlubin paměti (2007). Z textu je patrný nadhled zralého člověka prostého jakékoliv hořkosti či zášti, člověka, který byl vždy dle svých slov „pokorným dělníkem na líše hudby a muzikologie“. Ačkoli nezaložil vlastní rodinu, byl vždy obklopen spoustou blízkých přátel, kolegů i studentů. Největší radost mu přinášely rozpravy při otevřené láhvi dobrého vína či u „dolce piccolo“ v některé z brněnských kaváren. Milovník života, krásy, hudby a umění od nás odešel náhle v prosinci roku 2008.
Výstavou k nedožitým devadesátým narozeninám chceme Rudolfa Pečmana opět připomenout brněnské kulturní veřejnosti. Kromě jeho knižních monografií a programových brožur Kruhu přátel hudby i Mezinárodního hudebního festivalu zveřejňujeme poprvé také výběr fotografií z jeho pozůstalosti uložené v Moravském zemském muzeu, jakož i výběr z jeho dopisů, které nám laskavě poskytlo jak zmíněné muzeum, tak jejich adresáti – přátelé a kolegové Rudolfa Pečmana. Všem patří náš srdečný dík. Zároveň připravujeme k vydání publikaci o Rudolfu Pečmanovi. Spíše nežli o výstavní katalog půjde tentokrát o sborník studií, vzpomínek a pramenů, na kterém budou participovat četní Pečmanovi přátelé a kolegové. Také v této knize se objeví dosud neznámé materiály k jeho životu a působení, zasazené do kontextu brněnského hudebního života a zároveň do kontextu dějin světové muzikologie, kam Pečmanovo jméno neodmyslitelně patří.
VESELÁ, Irena. Rudolf Pečman (1931-2008): Pocta zakladateli festivalu Moravský podzim. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2021, 35(3) [cit. 2024-10-13]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/rudolf-pecman-1931-2008-pocta-zakladateli-festivalu-moravsky-podzim
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|