Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 3/2010 » Ruku v ruce
Rádi bychom Vám představili projekt Ruku v ruce, který Knihovna Jiřího Mahena v Brně, příspěvková organizace, realizuje od března tohoto roku. Cílovou skupinou projektu jsou děti s handicapem. Projekt je hrazen z Evropského sociálního fondu v ČR a státního rozpočtu ČR ve výši 4,9 mil. Kč. Po svém dokončení by měl projekt zasáhnout více než 2500 dětí s různými druhy handicapů (zrakový, tělesný, mentální či sociální).
Obr. 1: Finanční podpora projektu
Dnes, v mnohem větší míře než dříve, se společnost snaží o integraci dětí s handicapem do majoritní společnosti. Integrace je i jeden z hlavních cílů projektu, tedy propojení handicapovaných dětí s dětmi z běžných základních škol především v prostředí knihovny. S touto snahou koresponduje i logo projektu navržené grafikem Zdeňkem Zemanem, jež připouští integraci jako jasný proces, kdy integrující skupina cílevědomě pomáhá integrované skupině stát se kompaktní částí celku bez ostrých hran. Menší ruka potřebuje pouze trochu času a péče, tedy přesně to, co nabízí ruka větší – stejně jako ruka, kterou podá babička vnoučeti, když společně přechází silnici.
Obr. 2: Logo projektu Ruku v ruce
Jedná se o ucelený systém vzájemně propojených aktivit (besed), které jsou rozděleny do čtyř cyklů. Již samotný název cyklu může ve čtenáři vyvolat charakteristiku samotných besed. Jedná se o cykly: Dům plný informací, S batohem na zádech, Za čest a slávu a (Ne)známé Brno.
Děti s handicapem přichází v dopoledních hodinách do prostor knihovny na zhruba hodinové besedy, které jsou přizpůsobeny jejich věku a druhu handicapu. Ve zvolených aktivitách jsou využívány prvky dramatické výchovy a kritického myšlení. Vyvrcholením každého cyklu besed je integrační program, kde se setkávají děti s handicapem s dětmi z běžných škol. V prostředí knihovny společnými silami pracují na zadaných úkolech a poznávají, že je možné vzájemně mezi sebou komunikovat a spolupracovat. U žáků z běžných škol vede takové setkání ke zvýšení informovanosti o životě s handicapem, mnohdy i k úvahám, že příště, když potkají člověka s postižením, není důvod se obávat a dokonce mají odvahu ho oslovit s nabídkou pomoci (informace získaná ze zpětnovazebních dotazníků od žáků/kyň). I pro žáky s handicapem jsou tato setkání přínosem ať už v uvědomění si, že své vědomosti a znalosti mohou prezentovat stejně tak dobře mezi cizími žáky, jako mezi vlastními, tak i v radosti nad společně zvládnutými úkoly a fungující spoluprací. Mezi oběma skupinami dochází ke snižování komunikačních a informačních bariér a ke vzniku nových kladných vazeb.
Obr. 3 Školení realizačního týmu – ukázka hmatových pomůcek pro zrakově postižené
Významnými partnery projektu se stala MŠ a ZŠ pro tělesně postižené, Brno, Kociánka 6 a SŠ, ZŠ a MŠ pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2. Téměř 400 jejich žáků navštívilo od března do června 2010 již 40 besed z prvního tematického cyklu „Dům plný informací“, který je zaměřen na seznámení s knížkou, knihovnou a službami, které nabízí. V dalším školním roce 2010/2011 na děti čeká dokončení tohoto prvního tematického cyklu a mohou se těšit na nový cyklus „S batohem na zádech“ zaměřený na cestování a poznávání jednotlivých kontinentů. Děti zábavnou a nenásilnou formou poznají zvyky lidí a způsob jejich života a přiblíží si charakteristické rysy jednotlivých světadílů.
Obr. 4: Beseda z tematického cyklu „Dům plný informací“ s dětmi ze ZŠ pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2, s názvem „Už si umím vybrat sám“
Obr. 5: Integrační program pro děti ZŠ pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2, a ze ZŠ Antonínská na téma „Svět magie“
SLEPIČKOVÁ, Martina. Ruku v ruce. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2010, 24(3) [cit. 2024-11-21]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/ruku-v-ruce
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|