Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 2/2019 » Rychlé čtení jako podpora osobní práce s informacemi
V dalších lekcích našeho seriálu o metodách rychlého (racionálního, efektivního) čtení bude přikročeno k návodům, jak se dá čtení a proces porozumění textu zlepšovat, zefektivňovat. Abychom zlepšení mohli porovnat, je třeba mít vstupní – referenční hodnotu, s kterou porovnáme pak další testy. Metody rychlého čtení se dají spíš použít na texty, které patří do kategorie lehčích nebo středně těžkých, obtížné texty nejsou vhodné pro naplňování všech zásad rychlého čtení, ale vždy se dá nějaká efektivní technika použít i u obtížných textů. Mj. obtížnost textů se dá měřit tzv. vzorci čtivosti, které bude případně možno probrat v pozdějších částech tohoto seriálu o metodách efektivního čtení. Pro vstupní zjištění rychlosti čtení a porozumění textu je možno si vyzkoušet test, který se nachází za instrukcemi k testu. A patří mezi středně náročné až lehčí.
Instrukce k prvnímu testu
Nápady do schránky
Schránky námětů rozmisťují některé velké americké firmy na ulicích, aby tak získaly nápady na nové či inovované výrobky. Jsou podobné poštovním schránkám a kdokoli tak může poslat příslušné korporaci své návrhy něčeho nového. Každý přitom ví, že za to může dostat přímo odměnu nebo že korporace využije velmi jednoduchého psychologického principu. Tak mohou korporace získat často úplně zdarma technické nápady. Společnost Procter and Gamble např. uvádí na spodní straně výrobku svůj telefon a vedle něho nápis: Společnost Vám bude vděčná, jestliže jí dopřejete zlepšení naší produkce. Tak naváže styk během roku s desetitisíci spotřebitelů, kteří vedeni pouze přáním pocítit vlastní důležitost navrhují nejen částečná zlepšení, ale i nápady na úplně nové výrobky. Se záměrem získat tvůrčí potenciál drobných podniků a nezávislých vynálezců publikují mnohé korporace seznamy vědeckotechnických problémů, které čekají na řešení. Např. společnost Control Data vydává pravidelně Technotéku, která obsahuje popis už rozpracované nové technologie, čekající na komerční využití, a přehled ještě nevyřešených vědeckotechnických problémů. Mezi společnostmi a dodavateli vědeckotechnických nápadů ze sféry malých inovačních podniků vystupují celé armády soukromých zprostředkovatelů (jsou nazýváni Idea Brokers), kteří prodávají korporacím nadšence, fanatiky zaujaté zpracováním nějakého technického nápadu. Dobrých nápadů zkrátka nikdy není dost. Jde o to je dovedně aktivovat a s nápady dále pracovat.
(Podle informačního pramene: Věda a technika mládeži č.6/1991.)
Vzorové odpovědi
Vyhodnocením testu uzavřeme dnešní část o metodách rychlého čtení. V dalších částech se zaměříme na konkrétní návody, které pomáhají zlepšit rychlost čtení, ale také zachovají vysokou míru porozumění a zapamatování textu. Míra porozumění a zapamatování textu by se měla v dalších našich snaženích pohybovat nejlépe od 60 bodů (60 procent) výše, to je pedagogický cíl pro tento parametr.
Použitá literatura
PAPÍK, Richard. Naučte se číst!. Praha: Grada, 1992. 181 s. ISBN 80-85424-93-2.
PAPÍK, Richard. Rychlé čtení jako podpora osobní práce s informacemi. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2019, 33(2) [cit. 2024-11-05]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/rychle-cteni-jako-podpora-osobni-prace-s-informacemi-1
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|