Rychlé čtení jako podpora osobní práce s informacemi
Část 3: Vyzkoušení úvodního vstupního testu s otevřenými otázkami
V dalších lekcích našeho seriálu o metodách rychlého (racionálního, efektivního) čtení bude přikročeno k návodům, jak se dá čtení a proces porozumění textu zlepšovat, zefektivňovat. Abychom zlepšení mohli porovnat, je třeba mít vstupní – referenční hodnotu, s kterou porovnáme pak další testy. Metody rychlého čtení se dají spíš použít na texty, které patří do kategorie lehčích nebo středně těžkých, obtížné texty nejsou vhodné pro naplňování všech zásad rychlého čtení, ale vždy se dá nějaká efektivní technika použít i u obtížných textů. Mj. obtížnost textů se dá měřit tzv. vzorci čtivosti, které bude případně možno probrat v pozdějších částech tohoto seriálu o metodách efektivního čtení. Pro vstupní zjištění rychlosti čtení a porozumění textu je možno si vyzkoušet test, který se nachází za instrukcemi k testu. A patří mezi středně náročné až lehčí.
Instrukce k prvnímu testu
- Připravte si časomíru, která Vám umožní zachytit měření sekund (např. lze i z běžného mobilního telefonu).
- U vstupního testu čtěte, jak jste zvyklí dosud, tedy vaší běžnou rychlostí.
- Po skončení čtení odečtěte čas z časomíry a odpovězte písemně na otázky, které jsou dále za textem (ty si před testem nečtěte, teprve po přečtení se s nimi seznamte).
- Správné, resp. modelové odpovědi (porovnáte si i s originálním textem testu) jsou uvedeny také dále za textem.
- U odpovědí se ohodnotíte body (jejich maximální počet pro každou otázku / úkol je uveden v závorce, při chybné nebo neúplné odpovědi si strhnete úměrný počet bodů). Je jasné, že nejde o formální shodu, ale o obsahovou podobnost, tedy jak se blížíte, co autor textu chtěl sdělit.
- Body si sečtete.
- Rychlost čtení spočítáte podle vzorce:
- V= počet slov x 60 : doba čtení (počet slov je pro tento text 217, doba čtení vyplývá z vašeho měření), dobu čtení dosadíte v sekundách, které jste si naměřili, rychlost čtení vyjde ve slovech za minutu.
- Získáte tak rychlost čtení, např. 170 slov za minutu a sečtený počet bodů např. 63. Počet bodů si můžete představit jako procentuální vyjádření (celkem by počet bodů v ideálním případě dal součet 100 bodů, 100 procent), tomuto vašemu výsledku se říká míra porozumění a zapamatování textu.
- Vaše parametry čtení se tedy skládají z rychlosti čtení a z míry porozumění a zapamatování textu.
Test na úvod
Nápady do schránky
Schránky námětů rozmisťují některé velké americké firmy na ulicích, aby tak získaly nápady na nové či inovované výrobky. Jsou podobné poštovním schránkám a kdokoli tak může poslat příslušné korporaci své návrhy něčeho nového. Každý přitom ví, že za to může dostat přímo odměnu nebo že korporace využije velmi jednoduchého psychologického principu. Tak mohou korporace získat často úplně zdarma technické nápady. Společnost Procter and Gamble např. uvádí na spodní straně výrobku svůj telefon a vedle něho nápis: Společnost Vám bude vděčná, jestliže jí dopřejete zlepšení naší produkce. Tak naváže styk během roku s desetitisíci spotřebitelů, kteří vedeni pouze přáním pocítit vlastní důležitost navrhují nejen částečná zlepšení, ale i nápady na úplně nové výrobky. Se záměrem získat tvůrčí potenciál drobných podniků a nezávislých vynálezců publikují mnohé korporace seznamy vědeckotechnických problémů, které čekají na řešení. Např. společnost Control Data vydává pravidelně Technotéku, která obsahuje popis už rozpracované nové technologie, čekající na komerční využití, a přehled ještě nevyřešených vědeckotechnických problémů. Mezi společnostmi a dodavateli vědeckotechnických nápadů ze sféry malých inovačních podniků vystupují celé armády soukromých zprostředkovatelů (jsou nazýváni Idea Brokers), kteří prodávají korporacím nadšence, fanatiky zaujaté zpracováním nějakého technického nápadu. Dobrých nápadů zkrátka nikdy není dost. Jde o to je dovedně aktivovat a s nápady dále pracovat.
(Podle informačního pramene: Věda a technika mládeži č.6/1991.)
Otevřené otázky k testu
- Napište 6–8 hesly (i souslovími) hlavní myšlenky textu.
- Z těchto hesel zformulujte ve 4–6 větách obsah čteného.
- Co a proč dělají velké americké firmy?
a)
b) - O jakém psychologickém principu se hovoří?
- Jaké jméno společnosti je uvedeno v textu v souvislosti s jejími výrobky?
- Co dělají zprostředkovatelé (tzv. Idea Brokers)?
- S jakým záměrem se publikují seznamy vědeckotechnických problémů?
Vyhodnocení interpretace obsahu čteného textu
Vzorové odpovědi
- Schránky na nápady – možnosti získání odměny – výhodnost pro firmu – tvůrčí potenciál drobných podniků – seznamy vědeckotechnických problémů. (20 bodů)
- Některé velké americké firmy rozmisťují na ulicích schránky pro získání námětů na nové výrobky nebo na inovaci výrobků. Zdarma se tak získají technické nápady a ten, kdo nápad dal, může získat odměnu. Vypracovávají se také seznamy vědeckotechnických problémů s cílem využít tvůrčího potenciálu drobných podniků a nezávislých vynálezců. (30 bodů)
- a) rozmisťují schránky námětů na ulicích, (5 bodů)
b) aby tak získaly nápady. (5 bodů) - Využití ctižádosti toho, kdo podává nápady. (10 bodů)
- Procter and Gamble. (10 bodů)
- Prodávají korporacím nadšence zaujaté zpracováním nějakého technického nápadu. (10 bodů)
- S cílem využít tvůrčího potenciálu drobných podniků a nezávislých vynálezců. (10 bodů)
Vyhodnocením testu uzavřeme dnešní část o metodách rychlého čtení. V dalších částech se zaměříme na konkrétní návody, které pomáhají zlepšit rychlost čtení, ale také zachovají vysokou míru porozumění a zapamatování textu. Míra porozumění a zapamatování textu by se měla v dalších našich snaženích pohybovat nejlépe od 60 bodů (60 procent) výše, to je pedagogický cíl pro tento parametr.
Použitá literatura
PAPÍK, Richard. Naučte se číst!. Praha: Grada, 1992. 181 s. ISBN 80-85424-93-2.
PAPÍK, Richard . Rychlé čtení jako podpora osobní práce s informacemi. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 33(2) [cit. 2025-09-25]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: https://duha.mzk.cz/clanky/rychle-cteni-jako-podpora-osobni-prace-s-informacemi-1