Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 1/2021 » S. Gemmel, Marie-José Sacré: Jako ty! – čtenářská lekce
Krátký příběh o drakovi Bodovi a malé myšce, kteří si vzájemně pomohou ve svém trápení a i přes své rozdíly se stanou dobrými přáteli. Příběh je doplněn celostránkovými ilustracemi, jež převažují nad textem.
Společné čtení knihy může posloužit k posilování a prohlubování těchto čtenářských dovedností: vyvozování z obrázku, předvídání na základě obrázku, vztahování k vlastní zkušenosti a prožitkům, shrnutí, hledání hlubšího významu příběhu. Určeno: pro žáky 1. – 3. tříd.
Na úvod položíme dětem otázku, na kterou odpovídají společně
Po krátkém sdílení odpovědí položíme další otázku:
Opět krátce sdílíme odpovědi. Poté dětem sdělíme: „Náš příběh bude o drakovi, který je ale trochu jiný, než jak je známe z pohádek.“ Ukážeme dětem první obrázek z knížky, kde drak odpočívá pod stromy.
Pokračujeme otázkami:
Předvídání z obrázku a názvu knihy
Děti předvídají, o čem by příběh mohl být, přičemž své nápady zdůvodňují (proč si to myslím) Nápady zapisujeme na flip či tabuli, v závěru se k předpovědím vrátíme (toto dětem sdělíme).
Knihu promítanou na obrazovku (plátno) čteme řízeným čtením (čtení přerušujeme otázkami). Můžeme ale obrázky dětem ukazovat v knize nebo zvětšené na papíře.
Otázky k textu a obrázkům:
Obr 1. Po přečtení textu před dalším obrázkem položíme otázku:
Obr. 2 Čteme až po: …. Jsi strašlivý drak? Ptáme se:
Dočteme stránku, ptáme se:
Obr. 3 Čteme až po: … takový malý a tichý. Ptáme se:
Čteme až po: … Jako já, to ti nevěřím. Ukážeme obr. 4 a ptáme se:
Pak teprve čteme text.
Obr. 5
Obr. 6 Čteme až po …. Jako medvěd nebo opice. Teprve pak ukážeme obr. 6 a ptáme se:
Čteme do konce stránky a ptáme se:
Čteme text pod obr. 7
Teprve pak ukážeme obrázek č. 7, kde myš sedí drakovi na ramenou.
Pokračujeme četbou, ukazujeme obrázky. Před obrázkem 10 čteme, neukazujeme text. Čteme až po: … a začala se třást. Ptáme se:
Ukážeme obrázek a dočteme stránku.
Čteme text až po: …. Na které seděla myš. Ptáme se:
Ukážeme obr. 11 a dočteme text do konce stránky.
Obr. 12
Přečteme text.
Před dalším obrázkem – obr. 13, kde lev utíká, rozdáme dětem krátké texty. Texty jsou ve 4 variantách, každý obdrží jeden text. Každý si přečte možnou variantu pokračování příběhu. Pak ukážeme dětem obrázek. Děti vysuzují podle obrázku, na kterém lev utíká, jak příběh pokračuje, a ptáme se, kdo má správnou verzi pokračování příběhu (varianty textu viz níže). Necháme děti přečíst jejich tipy na pokračování a společně posoudíme, zda je to správná varianta (co lev na obrázku dělá, jak vypadá). Správná varianta je ta, že lev ještě neslyšel malou myš tak příšerně řvát a utekl. Jiné varianty neodpovídají obrázku.
Tuto aktivitu zařazujeme v případě, že již všechny děti umí číst, jinak pokračujeme čtením příběhu. Po přečtení správného textu se ptáme:
Obr. 14
Obr. 15
Vzhledem k tomu, že celá lekce je poměrně dlouhá, můžeme u menších dětí zařadit uvolňovací aktivity. Zhruba ve třetině práce (cca u obrázku č. 4) zahrajeme s dětmi hru „Na obra“ – děti nejprve spí na zemi jako velká příšera, pak se probudí, vstanou a protahují se, rozkoukávají se po světě a na zemi spatří myšku – vše dělají jako velká příšera. Ke konci děti tančí jako obr, řvou jako příšera apod.
Shrnutí přečteného příběhu – metoda POPCORN: Děti se postupně střídají, kdo je na řadě, vyskočí a sdělí jednou větou, co se odehrálo. Další naváže opět jednou větou. Pokračuje se až do samého konce příběhu. Po shrnutí hledáme hlubší význam příběhu. Hovoříme k dětem: „Příběh jsme si shrnuli, víme, co se v něm stalo. Dokážete říct, o čem ještě příběh byl? (o přátelství, vzájemné pomoci, spolupráci atd.). Vrátíme se k úvodnímu zápisu předpovědí. Porovnáme, jak se liší naše předpovědi se skutečným příběhem. Předpovědi, které se nevyplnily, přeškrtáme. Ty, co se alespoň částí naplnily, zvýrazníme.
Úkol navíc:
Děti vymýšlí, jak by mohl vypadat jejich velký přítel (zvíře, člověk, věc, pohádková bytost) a v čem by jim mohl pomoct. Společně dobrovolně sdílejí. Při dostatku času děti mohou malovat svého draka - přítele a dát mu své jméno. My jsme dětem tento úkol nechaly na doma a všechny děti na příští klub přinesly svého namalovaného dráčka.
Varianty textů:
1. S tím lev nepočítal! Ještě nikdy nepotkal myš, která by uměla tak příšerně řvát. Tak rychle, jak přišel, se obrátil a utíkal co nejdál odtud. Myš se za ním dívala s nadšením.
2. Lev se nenechal ošálit. Dobře věděl, že myš neumí řvát. Ale že se v křoví skrývá drak, netušil. Už se připravoval k dalšímu skoku, když v tom drak vylezl ze křoví a zařval ještě víc. Lev se lekl, přikrčil se k zemi a potichu se odplížil do křoví.
3. Lev se nenechal zastrašit. Je přeci král zvířat. Ničeho se nebojí! Zařval ještě víc a jedním skokem se vrhnul do křoví. Draka tam ale nečekal. Tak strašně se vylekal, že skočil do prvního křoví a zmizel v hlubokých lesích pralesa.
4. Lev se začal hlasitě smát. Tak legrační myš ještě nikdy nepotkal. Smál se a smál a vůbec si nevšiml, jak z úkrytu vylezl Bodo a jedním skokem se na něj vrhl. Lev dostal pěkně za vyučenou a se svěšeným ocasem a natrhnutým kožichem se odplížil do křoví.
VOJÁČKOVÁ, Radka. S. Gemmel, Marie-José Sacré: Jako ty! – čtenářská lekce . Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2021, 35(1) [cit. 2024-10-12]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/s-gemmel-marie-jose-sacre-jako-ty-ctenarska-lekce
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|