Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 1/2019 » Seminář CASLIN 2018: než přiletí černá labuť
Seminář CASLIN je pro české i slovenské knihovnictví tradiční platforma, která poskytuje knihovníkům i odborné veřejnosti prostor pro pracovní setkání, zamyšlení a diskuzi nad otázkami rozvoje a budoucnosti celého oboru knihovnictví a jeho dopadu ve společnosti. Seminář měl ve své bohaté historii, která sahá až do roku 1993, mnoho obsahových podob počínaje přednáškovými semináři a konče pracovními workshopy zaměřenými na strategické plánování. Cílem každého semináře CASLIN je vždy snaha o pohled za hranici současného stavu knihovnictví, o zlepšení schopností knihoven a knihovníků v nich pracujících nabízet užitečné služby a v neposlední řadě je cílem snaha o pochopení a využití příležitostí pro knihovny v brzké i vzdálenější budoucnosti.
Knihovny a společnost, takové bylo téma loňského semináře CASLIN, které prostřednictvím organizující Univerzitní knihovny v Bratislavě zvalo do krásného prostředí slovenské Malé Fatry. CASLIN ve své současné podobě není konferencí s běžným programem, ale velmi intenzivním pracovním zážitkem, který nutí účastníky hledat odpovědi na položené otázky pomocí metody strategického plánování.
Pro šest konkrétních knihoven různých typů (Studijní a vědecká knihovna Plzeňského kraje, Městská knihovna Hostivice, Knihovna Akademie věd ČR, Univerzitná knižnica Katolíckej univerzity v Ružomberku, Městská knihovna Tábor, Univerzitná knižnica v Bratislave) vypracovalo šest pracovních skupin taktiku, jak co nejlépe obstát při daném zaměření konkrétní knihovny v nepředvídatelných podmínkách budoucnosti. Budoucnost v pojetí semináře představovaly fiktivní, avšak nikoliv nemožné události v podobě pomyslných černých labutí, tedy události, které by mohly mít zásadní vliv na vývoj společnosti.
Šest knihoven, šest pracovních skupin, čtyři dny intenzivní práce a výsledkem je extrakt v podobě čtyř tezí, které mohou být dobrým vodítkem pro úspěch každé knihovny, ať už budou následující události jakékoliv. Koncentrace na tyto čtyři oblasti by měla pomoci každé knihovně v překonávání neočekávaných událostí, pomoci připravit se na nevyhnutelné a obhájit svoji roli v měnící se společnosti. Na co tedy stojí za to se zaměřit? Co mít každý den před očima? Co zdůrazňovat v komunikaci s veřejností i zřizovatelem?
Knihovnu dělají lidé, kteří v ní pracují, proto účastníci loňského CASLINu doporučují věnovat zaměstnancům zvláštní pozornost, zejména jejich vzdělávání a podpoře jejich kreativity, která se projeví na poskytovaných službách.
Knihovna, která nenabízí relevantní služby svým uživatelům, je postradatelná. Zaměřte se na získávání zpětné vazby od lidí, kteří služby vaší knihovny používají, ale ptejte se zároveň i těch, kteří zatím vaši knihovnu nepotřebují. Na základě těchto zjištění posouvejte své služby. Nebojte se opustit ty z nich, které jsou neefektivní. Poznávejte, jak to dělají jinde, a srovnávejte. Stále mějte na paměti to, že knihovna musí být pro veřejnost srozumitelná.
Knihovna nikdy nesmí zůstat sama, vždycky musí mít strategické partnery nejen z oblasti knihovnictví, ale i z neziskového sektoru, školství, městských organizací a komerční sféry. Samozřejmostí je úzký vztah se zřizovatelem a případně dalšími politickými hráči i jednotlivými stakeholdery. Advokacie je běžnou součástí práce širšího vedení knihovny.
Financování knihovny je vícezdrojové. Zejména pro financování rozvojových projektů se vyplatí aktivně vyhledávat různé grantové příležitosti nebo uzavírat prospěšná partnerství. Více informací o konferenci naleznete na stránce https://caslin2018.ulib.sk.
HANZLÍKOVÁ, Lenka; INDRÁK, Michal. Seminář CASLIN 2018: než přiletí černá labuť. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2019, 33(1) [cit. 2025-04-08]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/seminar-caslin-2018-nez-prileti-cerna-labut
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|