Přejít k hlavnímu obsahu

Seminář CASLIN 2019: (Ne)uvěřitelná knihovna

24. ročník mezinárodního seminář CASLIN se v roce 2019 uskutečnil pod patronací Studijní a vědecké knihovny Plzeňského kraje dne 6. - 10. října v Železné Rudě a jako již tradičně vystavil své účastníky výzvám, které často vyžadují vystoupení z osobní komfortní zóny. Tematicky se CASLIN zaměřil na komunikaci knihoven směrem ke svým uživatelům a zřizovatelům. Knihovny jsou sice pro všechny, ale pro účely semináře byl výčet cílových skupin zúžen na skupinu stakeholdeři (tj. lidé, kteří mohou ovlivnit činnost knihovny, jako jsou starostové, ředitelé organizací apod.), mladí dospělí a lidé ve středním věku. Účastníci se v rámci programu seznámili se základy analýzy konkurenčního prostředí, zkusili si přípravu a realizaci terénního průzkumu včetně sběru dat v terénu, přemýšleli o tom, jak připravit efektivní komunikační kampaň a přesvědčili se, jak snadno lze podlehnout svodům zdánlivě jednoduchých řešení. Cílem a snahou semináře bylo vybavit jeho účastníky sadou použitelných tipů, inspirací a postupů, kterou mohou okamžitě uplatnit v praxi ve svých knihovnách různých velikostí.

Závěry letošního CASLINu byly zaznamenány do tezí, které shrnují doporučené postupy tak, aby zůstaly knihovny relevantními a užitečnými organizacemi pro širokou veřejnost i zřizovatele. Podstata je ukryta v knihovnách samotných, tedy v tom, jak na činnosti a výsledky knihovny nahlížejí její zaměstnanci a jak jsou knihovny ochotny měnit své zaběhnuté a osvědčené postupy a nebát se procesů změny.

Teze pro (ne)uvěřitelnou knihovnu

  • Aktivně vyhledává a oslovuje skupiny, které ji nevyužívají. Žádná z uživatelských skupin a jejich potřeb nesmí zůstat stranou. Realizuje průzkumy (ne)uživatelských potřeb, ptá se, analyzuje potřeby cílových skupin a soustředí se na design a inovace služeb. Hledá nové cesty (komunikace, služeb, financování,…). Nebojí se přizpůsobovat své tradiční role digitální době a dělat věci, které nedělá nikdo jiný.
  • Vysvětluje komunikační strategii směrem k zaměstnancům, připravuje je na změnu a vzdělává je v oblasti komunikace (zejména sociální). Zaměstnanci knihovny tak přijímají stálou proměnu knihovny a aktivně jí napomáhají. Pravidelně analyzuje správnost/platnost toho, co dělá, a klade si otázku, zda jsou její služby aktuální a pro zvolené cílové skupiny relevantní.
  • Předpokladem úspěšné komunikace je hledání lídrů, spojenců a inspirace mimo knihovnu s cílem inovovat prostory, služby a posouvat myšlení knihovny. Vhodní lídři a spojenci inspirují a přitahují další. Uživatelé se nesmí cítit příliš svázáni pravidly, knihovna nejsou knihy, knihovnu tvoří lidé pro lidi.
  • Prosazuje své zájmy i tam, kde se to dnes systematicky neděje. Nejde o jednorázovou komunikační kampaň, ale o dlouhodobý proces aktivní advokacie. Knihovna informuje zřizovatele o PR strategii a kampaních a vtahuje je do rozhodování a inovace služeb. Usiluje o to, aby zřizovatelé věděli, proč je knihovna pro obec důležitá. Cílem je, že zřizovatelé vědí, jak vypadá a co nabízí knihovna 21. století.

Více o semináři CASLIN se dozvíte na stránce https://www.caslin.net.

HANZLÍKOVÁ, Lenka; INDRÁK, Michal . Seminář CASLIN 2019: (Ne)uvěřitelná knihovna. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 34(1) [cit. 2025-11-01]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: https://duha.mzk.cz/clanky/seminar-caslin-2019-neuveritelna-knihovna

Vaše hodnocení:
Nikdo zatím nehodnotil.