Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 2/2011 » Seminář Informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách potřetí
Seminář Informační vzdělávání uživatelů veřejných knihoven, který organizovala odborná sekce SDRUK IVU, se konal ve dnech 12. – 13. dubna 2011 ve Studijní a vědecké knihovně v Hradci Králové. Seminář byl určen knihovníkům veřejných knihoven v ČR, kteří se věnují informačnímu vzdělávání uživatelů všech věkových kategorií. Oproti předchozím seminářům, které se věnovaly významu a opodstatněnosti informačního vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách a analyzovaly obsah a jeho nezbytně nutné změny, byl letošní program zaměřen na konkrétní přípravu jednotlivých vzdělávacích akcí IV.
Byl rozdělen do třech tematických bloků. První blok se věnoval metodice přípravy jednotlivých lekcí, druhý konkrétním ukázkám z praxe knihoven. Třetí blok byl zaměřen prakticky, podle tematického vymezení pracovních skupin sekce Informačního vzdělávání uživatelů, Čtenářská gramotnost, Knihovny – zdroje informací, Informační zdroje. Předsedkyně těchto pracovních skupin Helena Selucká, Zuzana Hájková a Jana Leparová seznámily přítomné se stavem a výsledky práce skupin, předložily otázky a náměty k diskusi a za přispění účastníků z pléna, jejich zkušeností, připomínek a námětů doplnily a rozšířily směrování další práce svých pracovních skupin.
Ještě se vrátíme k příspěvkům v 1. a 2. bloku semináře. Po úvodním připomenutí programů předchozích seminářů se dr. Foberová věnovala problematice propagace a marketingu informačního vzdělávání v knihovnách. Seznámila s výsledky kvalitativní sondy ve vybraných veřejných knihovnách a na základních školách. Průzkum se zaměřil na zjišťování kvality spolupráce knihoven se školami, s rodinou a se školními knihovnami. U učitelů byla například sledována forma zpětné vazby efektivity informačního vzdělávání, způsob procvičování znalostí, dovedností a návyků žáků v práci s informacemi. Dalším ukazatelem bylo zjistit, co očekávají v této oblasti učitelé od knihoven.
Veronika Peslerová se ve svém příspěvku zamyslela nad složitým a diskutovaným tématem Tematická beseda versus lekce IVU. Tedy nad pojmy terminologie – obsah – metody lekcí a nad tím, jak se tyto prvky prolínají, jak jsou jednotlivě důležité a podstatné pro výsledek, pro kvalitu vlastní lekce. Jak postupovat, aby se tematická lekce stala lekcí informační výchovy. Co je v tomto smyslu podstatné.
Milan Horký z Muzea Boženy Němcové v České Skalici přiblížil formy spolupráce se školami literárního muzea. V prezentaci Pracovní listy pro školy aneb Snaha nestačí, ukázal metodu práce s pracovními listy, která je pro knihovny nepříliš známá nebo v praxi málo využívaná.
Metodickou přípravu lekcí a přípravu metodických materiálů besed pro evropský projekt přiblížila Helena Selucká, o konkrétních projektech na téma Magický podzim s Máchou a připravovaném projektu Erbenova zlatá nit hovořila Markéta Poživilová a o práci se žánrem science fiction a fantasy, besedou Seznamte se: Tolkien Miloslav Linc.
Prakticky orientovaný druhý blok pokračoval seznámením s lekcí zaměřenou na regionální osobnost Josefa Čapka, kterou úspěšně realizuje SVK Hradec Králové. Příspěvek Jany Leparové Informační zdroje aneb Podpora zkvalitnění vyhledávání informací se věnoval změnám v práci se středoškolskou mládeží vzhledem k jejich potřebě orientovat se v elektronických informačních zdrojích, ale také s nutností umět tyto zdroje ve studiu prakticky využívat.
Pracovním listům, jejich přípravě, vizuální podobě i zpracování na základě využití metod kritického myšlení byly věnovány příspěvky Katariny Přikrylové a Jany Doležalové z Univerzity Hradec Králové.
Na večerním pracovním jednání sekce IVU navrhla závěry z jednání semináře, které byly pak plénem přijaty na dopoledním jednání poslední den semináře:
Seminář IVU potvrdil vzrůstající zájem o problematiku řešení a inovace informačního vzdělávání uživatelů veřejných knihoven, potřebu změn v této tradiční a v současné době stále významnější činnosti knihoven, knihoven, prezentujících se jako vzdělávací instituce. Také prezentoval zcela pracovní zaměření této odborné sekce, rozdělení úkolů do jednotlivých skupin a podíl na výsledku práce sekce IVU od všech jejich členů. Účastníci semináře to akceptovali a velmi pozitivně přijali. Tento způsob práce umožnil sekci IVU od jejího vzniku v roce 2009 předložit konkrétní výsledky práce i představu dalšího směřování.
NEJEZCHLEBOVÁ, Jana. Seminář Informační vzdělávání uživatelů ve veřejných knihovnách potřetí . Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2011, 25(2) [cit. 2025-04-09]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/seminar-informacni-vzdelavani-uzivatelu-ve-verejnych-knihovnach-potreti
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|