Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 1/2017 » Šestnáct marketingových trendů pro rok 2016
Probereme šestnáct marketingových trendů, které by měly pomoci knihovnám rozvíjet značku tak, aby byla odlišná od konkurence a vynikala. The New York Times odhaduje, že osoba žijící před 30 lety viděla 2 tisíce reklamních zpráv denně, dnešní člověk jich vidí 5 tisíc. Nejlepší způsob, jak se prodat, je vytvořit si vlastní značku. Tuzemské značky tvoří 65 procent českého franšízového trhu. Jedná se o obrovské množství značek známých i úplně neznámých. Pro zákazníky je čím dál obtížnější orientovat se ve světě značek. Homo sapiens se vyvíjí v homo digitalis, na to bychom neměli zapomínat. V roce 1930 žily na Zemi 2 miliardy lidí, v roce 2008 6,7 miliardy a v roce 2016 už 7,3 miliardy lidí. Zaujmout dnes je tedy mnohem těžší než dříve.
Základem pro dobrou značku je dobrá definice své cílové skupiny, pomůže vám lépe vysvětlit, co nabízíte, a vyvinout přesnější strategii, jak nabídku vysvětlit. V marketingu rozeznáváme dva přístupy – tahem nebo tlakem. Dnes se preferuje spíše strategie tahu – tzv. pull marketing, tedy znát cílové skupiny zákazníků a nabízet jim, co chtějí, a sdělit, že právě to pro ně děláme. V prostředí veřejných knihoven není toto tak snadné, protože naši uživatelé mnohdy netuší, co všechno jim můžeme nabídnout, např. digitální knihovny aj. zajímavé informační produkty a služby. V knihovnách se snažíme vytušit emocionálně-racionální motivy, které uživatele přivedou k našim službám – tzv. nabídková (push) koncepce.[1]
TwinEngine [2], marketingová poradenská agentura v Houstonu (USA - stát Texas), která se specializuje na budování značek, představila těchto 16 marketingových trendů pro rok 2016 – viz obr. č. 1. (Zdroj: http://twinengine.com/) Rok 2016 byl rokem značky. Dnes si v knihovnách uvědomujeme, že působíme v konkrétní komunitě a chceme se odlišit od konkurence. Chceme se stát silnou značkou, mít své logo – vizuální ztvárnění značky. Diskuse, zda by veřejné knihovny měly mít jednotné logo (jako Turistická informační centra u nás), anebo by se měly mezi sebou odlišovat, sílí. Zajímavým příkladem je jednotný vizuální styl nizozemských veřejných knihoven.
Značka je velice efektivním spojením mezi knihovnou a koncovým uživatelem. Neziskové organizace dnes čelí konkurenci a budou muset začít klást větší důraz na hodnotu své značky, její rozvoj i samotný positioning. Mohou tak zlepšit financování i fundraising a celkově tak přispět k rozvoji občanské společnosti.[3]
Poznámka autora: Příspěvek navazuje na článek (FOBEROVÁ, Libuše. Adaptace veřejných knihoven na moderní trendy . Duha [online]. 2016, roč. 30, č. 4 [cit. 2017-02-19]. Dostupný z WWW: <http://duha.mzk.cz/clanky/adaptace-verejnych-knihoven-na-moderni-trendy>. ISSN 1804-4255) a rozvádí zmíněných 16 marketingových trendů pro rok 2016.
Odkaz na informační zdroje
FOBEROVÁ, Libuše. Šestnáct marketingových trendů pro rok 2016. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2017, 31(1) [cit. 2024-11-05]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/sestnact-marketingovych-trendu-pro-rok-2016
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|