Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 3/2012 » Školní rok 2011/2012 na OA, SOŠK a VOŠKISS, Brno, Kotlářská 9
Stejně, jako je konec kalendářního roku obdobím bilancování, tak také závěr školního roku je časem zamýšlení se nad tím, co se nám podařilo splnit a co nikoliv. Školní rok 2011/2012 byl pro školu a zvlášť pro vzdělávací obory Informační služby a Informační služby a knihovnictví mimořádný tím, že jsme si připomínali 420. výročí narození Jana Ámose Komenského. To nás vedlo k většímu úsilí při naplňování jeho pedagogického odkazu. Současně jsme se připravovali na nadcházející 60. výročí knihovnického vzdělávání v Brně (na podzim 1952 byla otevřena knihovnická větev při gymnáziu v Brně).
Školní rok jsme zahájili již tradičně exkurzemi 4. ročníků do Prahy. Našim cílem byly především Národní knihovna ČR a Národní technická knihovna. Navštívili jsme také Knihovnu akademie věd ČR, Židovské muzeum a Národní divadlo. Prohlédli jsme si historické centrum Prahy a zamířili do Městské knihovny Praha. Večer pak patřil divadelním představením. Poprvé jsme absolvovali také exkurzi do Prahy se studenty 1. ročníku VOŠ (v předchozích letech se studenti účastnili exkurze až ve 2. ročníku), a to v rámci učebního modulu PAM I (Paměťové instituce). Důvodem této změny byla snaha vyučujících seznámit studenty s posláním a činností těchto institucí a pomoci jim při výběru jejich profilace. Obdobně jako žáci střední školy se studenti podívali do Národní knihovny ČR a Národní technické knihovny. Místo Židovského muzea však zavítali do Národního technického muzea, které bylo otevřeno po nedávné rekonstrukci.
Odborné exkurze pokračovaly po celý školní rok, a to jak do knihoven, tak do muzeí, galerií a archivů. Novinkou bylo, že žáci obdrželi před exkurzí pracovní listy. Jejich úkolem pak bylo, na základě informací, které v instituci získali, správně je vyplnit. Tyto listy pak byly součástí klasifikace. Studenti, kteří v rámci již zmíněného učebního modulu PAM I a PAM II pravidelně absolvovali exkurze, z nich vypracovávali zprávy, které se rovněž staly součástí hodnocení. Navíc budou tyto práce využity jako jeden z dokumentů při absolutoriu.
V měsících září až listopad proběhly praxe žáků 4. ročníků SOŠ a studentů 3. ročníku VOŠ, v květnu pak žáků 3. ročníku SOŠ, a to jak v brněnských paměťových institucích, tak i v místě jejich bydliště. Úkolem praktikantů bylo vypracovat hodnocení praxe a vyhotovit Portfolio. Hodnocení slouží pro potřeby školy. Vyučující tak získávají informace o tom, jaké znalosti a dovednosti si praktickou činností žáci a studenti procvičili a jaké znalosti a dovednosti praktikantům na praxi chyběly. Na základě připomínek ze strany žáků a studentů se snaží vyučující chybějící učivo doplnit. Portfolio může pomoci posoudit budoucím zaměstnavatelům, jaké jsou znalosti, dovednosti i kompetence absolventů školy.
V období říjen až květen jsme zorganizovali celoškolní soutěž s názvem O knihovnickou hlavu. Všichni zúčastnění měli možnost si ověřit své dovednosti ve vyhledávání informací nejen z oboru knihovnictví, ale i z dalších oborů. Výhercům byly předány diplomy i věcné ceny. Většinu z těchto cen vytvořila vlastnoručně jedna z organizátorek. I když soutěžících nebylo mnoho, akce se osvědčila a rádi bychom na ni navázali také v dalších letech.
Již podruhé se uskutečnila soutěž nesoucí název Bibliotour pro budoucí žáky 1. ročníků SOŠK. Soutěž si připravili v rámci učební praxe žáci 4. BK. Vytvořili několik stanovišť, kde zábavnou formou seznamovali zájemce s historií písma, psacích látek, rukopisů a prvotisků. Po procházce historií pak následovala samotná soutěž, která byla hned vyhodnocena, a tři výherci obdrželi věcné ceny - knihy. Součástí této akce byla také přijímací zkouška nanečisto. Zájemci si mohli vyzkoušet test z předchozích let. I ten byl ihned vyhodnocen, takže všichni zúčastnění odcházeli ze školy s představou o tom, jak by u skutečných zkoušek uspěli.
Stejně jako v předchozích letech se žáci i studenti podíleli na Pasování prvňáčků v Knihovně Jiřího Mahena. Mohli si tak v praxi vyzkoušet práci s dětským čtenářem. V měsíci březnu se studenti 2. ročníku VOŠ zúčastnili několika přednášek v rámci projektu Et Lettera – psát obrázky, kreslit slova. Ve dvou dnech získali mnoho zajímavých informací, které se týkaly psaní a kreslení slov a srovnání krásné literatury pro děti a mládež a naučné literatury pro děti a mládež. Uplatnili rovněž své jazykové znalosti při komunikaci se zahraničními účastníky projektu. V souvislosti s projektem KJM Brána jazyků otevřená zhlédli studenti 1. ročníku VOŠ divadelní představení polských studentů nazvané Komenského Svět v obrazech a vyslechli si přednášku Komenský - kartograf. Všechny zmíněné akce se setkaly s kladnou odezvou ze strany účastníků, stejně tak jako jednodenní seminář pořádaný Ústavem přístrojové techniky Akademie věd ČR. Seminář byl věnován praktické ukázce vyhledávání v DB Scopus a SciVerse.
Zatímco v předchozích letech byla učební praxe zařazena vždy po čtyřech hodinách ve třetím a čtvrtém ročníku, od školního roku 2011/2012 je, v souladu s novým školským vzdělávacím plánem, rozložena do tří ročníků. V souvislosti s touto změnou jsme se snažili přistoupit k praxi inovativně. Žáci měli k dispozici pracovní listy a formuláře, které vyplňovali. Vyhotovovali také objednávky, reklamace a urgence. Evidovali získané dokumenty do přírůstkového seznamu a odepisovali ztráty v úbytkovém seznamu. Katalogizovali v programu Clavius a vytvářeli jmennou autoritu. Navrhli exlibris pro školní knihovnu. Protože návrhy byly velmi zajímavé, rozhodli jsme se uspořádat soutěž a nejlepší tři jsme ocenili.
Kromě učební praxe v prostorách školy jsme uskutečnili dvě praxe mimo školu. První proběhla v Moravské zemské knihovně. Žáci byli nejprve seznámeni s BOZP a způsobem chování v prostorách knihovny. Poté obdrželi pracovní listy a měli zodpovědět zcela samostatně otázky na základě vlastního pozorování. Dotazy byly zaměřeny na fond knihovny, jeho strukturu, na čtenáře a uživatele, členění prostor a také na to, zda má knihovna bezbariérový přístup. Praxe se žákům velmi líbila, a proto jsme po dohodě s pracovníky Knihovny Jiřího Mahena zorganizovali obdobnou praxi v ústřední knihovně. Zadané otázky byly obdobné. Navíc měli žáci porovnat obě knihovny. Protože se nám takto pojaté praxe velmi osvědčily, chtěli bychom i do budoucna pokračovat v podobném duchu.
Žáci 3. ročníku SOŠ se zapojili do soutěže Moje Veličenstvo kniha, kterou vyhlásilo EkoCentrum Brno. Soutěž byla určena jednotlivcům i kolektivům ve čtyřech věkových kategoriích. Úkolem účastníků bylo vytvořit vlastnoručně knihu, která by byla co nejoriginálnější, a to jak po stránce obsahové, tak po stránce formální. Dvanáct žáků 3.AK vyhotovilo dílo s názvem Prokletí knihovníci a v kategorii kolektivní práce 14-18 let se jim podařilo získat pěkné 2. místo. Ocenění převzali z rukou Šárky Kašpárkové, která byla patronkou soutěže.
V závěru školního roku proběhly tři akce. Jednou z nich byla První studentská knihovnická konference. Plakáty i pozvánky vyhotovili studenti 1. ročníku VOŠ. Také moderátorka byla z 1. ročníku VOŠ; příspěvky pak přednesli žáci 2. ročníku SOŠ a 1. a 2. ročníku VOŠ. Referáty byly rozděleny do čtyř oblastí: informační etika, autorské právo, knihovny budoucnosti a e-book a e-čtečky. Jednotliví přednášející se zhostili svého úkolu velmi dobře a prověřili si své schopnosti vystupovat na veřejnosti. Protože konference byla hodnocena kladně jak přednášejícími, tak posluchači, rádi bychom vytvořili novou tradici v pravidelném konání konference.
Druhou akcí byla tvůrčí kaligrafická dílna. Využili jsme poznatky, které jsme získali svou účastí na přednáškách projektu Et Lettera. Do dílny se mohl přihlásit každý, kdo měl zájem, a tak jedna z účastnic byla z obchodní akademie. Žáci obdrželi nejprve předtištěnou iniciálu, která odpovídala jejich křestnímu jménu. Tu měli vybarvit a případně dokreslit dle vlastní fantazie. Dalším úkolem bylo podle vzorů, které měli účastníci k dispozici, navrhnout svou iniciálu. Ta měla charakterizovat svého autora. Na závěr tvůrčí dílny měli žáci pomocí iniciál zachytit obsah nějaké známé pohádky. Tento úkol však pro nedostatek času stihlo jen minimum účastníků.
Poslední akcí bylo 1. přátelské setkání s pracovníky institucí, které s námi dlouhodobě spolupracují při organizování praxí. Toto posezení mělo být poděkováním za jejich obětavou práci a za kladný přístup k našim praktikantům. I když se nás tentokrát sešlo poměrně málo, rádi bychom tuto akci opakovali. Neboť bez pochopení ředitelů a vedoucích pracovníků a bez trpělivosti všech ostatních pracovníků by naše vzdělávání nemělo význam.
Všem našim příznivcům i externím spolupracovníkům patří dík za jejich nemalý podíl na úspěšném průběhu školního roku 2011/2012. Těšíme se na další spolupráci v roce 2012/2013, roce, kdy si připomínáme 60. výročí existence knihovnického vzdělávání v Brně.
Historie školy v datech
1952 |
při pedagogickém gymnáziu v Brně otevřena knihovnická větev |
1953 |
Osvětová škola s knihovnickou větví – čtyřletá odborná škola s maturitou – zaměření knihovnictví, osvětová práce, vědecko-osvětová propagace |
1955/1956 |
Střední odborná škola knihovnická – zrušeny obory osvěta a vědecko-osvětová propagace, zůstává pouze čtyřleté studium zaměření knihovnictví |
1956/1957 |
vedle čtyřletého knihovnického vzdělávání vzniká dvouleté nástavbové studium pro absolventy SVVŠ |
1971 |
vedle knihovnického vzdělávání nově zřízeno čtyřleté vzdělávání vědecké a technické informace a také dvouleté nástavbové studium vědecké a technické informace |
1982 |
ukončeno nástavbové studium vědecké a technické informace a knihovnictví |
1984/1985 |
Střední knihovnická škola - obor vědecké informace a knihovnictví |
1992 |
Střední knihovnická škola - obor knihovnické a informační systémy a služby |
1996 |
Vyšší odborná škola a Střední odborná škola informačních a knihovnických služeb - součástí školy se stala vyšší odborná škola se studijním oborem Informační systémy |
1. 7. 2007 |
sloučena škola s Obchodní akademií a Vyšší odbornou školou sociální – nový název: Obchodní akademie, Střední odborná škola knihovnická a Vyšší odborná škola knihovnických, informačních a sociálních služeb |
1. 9. 2010 |
SOŠK zahajuje vzdělávání dle nového ŠVP - obor informační služby – zaměření knihovnictví a informační služby, otevřen jen jeden první ročník (30 žáků), VOŠ zahajuje výuku dle nové akreditace – vzdělávací program Informační služby a knihovnictví – jedna studijní skupina (45 studentů) |
SEDLÁKOVÁ, Bohumila. Školní rok 2011/2012 na OA, SOŠK a VOŠKISS, Brno, Kotlářská 9. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2012, 26(3) [cit. 2024-10-09]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/skolni-rok-20112012-na-oa-sosk-voskiss-brno-kotlarska-9
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|