Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 2/2013 » Směrnice IFLA. Služby veřejných knihoven
Směrnice IFLA. Služby veřejných knihoven. 2., zcela přepracované vydání. Praha: Národní knihovna České republiky, 2012. 203 s. ISBN 978-80-7050-612-7.
Koncem roku 2012 vydala Národní knihovna ČR již delší dobu avizovanou publikaci Směrnice IFLA. Služby veřejných knihoven, která vyšla v roce 2010 jako 147. svazek edice IFLA. Směrnice vyšla v překladu pracovníků Národní knihovny – PhDr. Anny Malé a PhDr. Miroslava Resslera. Jedná se o druhé, zcela přepracované vydání.
Publikaci připravil Stálý výbor sekce IFLA pro veřejné knihovny (Standing Commitee for Public Libraries). Na přípravě se aktivně podílela Ing. Libuše Nivnická, ředitelka Knihovny Jiřího Mahena v Brně, která působí jako zástupce Svazu knihovníků a informačních pracovníků ČR v sekci pro veřejné knihovny IFLA. Směrnice představuje základní příručku pro pracovníky a provozovatele veřejných knihoven obcí a měst. Ve velmi přehledné a srozumitelné podobě předkládá témata, která se vztahují k činnosti veřejných knihoven. Obohacením jsou praktické příklady z praxe knihoven, které ve své činnosti uvedenou problematiku s úspěchem řeší. Samozřejmou součástí uvedených příkladů jsou webové odkazy.
První vydání publikace vyšlo v roce 2002. Jednalo se o překlad vydání z roku 2001 s názvem Služby veřejných knihoven. Směrnice IFLA/UNESCO pro rozvoj. (The Public Library Service. IFLA/UNESCO Guidelines for Development). Publikaci vydal Svaz knihovníků a informačních pracovníků jako 20. svazek edice Aktuality SKIP. Nahradila publikaci Směrnice pro veřejné knihovny z roku 1986. Vydání vycházelo z „potřeby a poptávky po podrobnějším výkladu praktických pokynů a norem, který by mohli knihovníci a řídící pracovníci využívat pro rozvoj služeb veřejných knihoven“[1]. Srovnání obsahu obou vydání nepřináší na první pohled zásadní rozdíly. Při bližším pohledu však došlo kromě aktualizace a rozšíření textu také k obohacení příkladů z knihoven a doplnění dalších www odkazů.
Nově byla rozdělena kapitola 6 Management a marketing veřejných knihoven do dvou samostatných kapitol:
Přiměřeně tomuto rozdělení byl rozšířen prostor věnovaný oběma tématům. Také původní čtyři přílohy byly rozšířeny o dvě další: - Aktualizace Manifestu IFLA, kterou vydala Sekce IFLA pro veřejné knihovny v roce 2009, a Standardy a směrnice pro veřejné knihovny státu Queeensland (Austrálie). České vydání bylo v závěru rozšířeno o Dodatky obsahující český a slovenský knihovní zákon a českou a slovenskou verzi metodického pokynu k vymezení standardu VKIS. Nesporným kladem prvního vydání byl rejstřík, umožňující operativní vyhledání konkrétního tématu. Ačkoli ho aktualizované původní vydání obsahuje, nebyl do českého překladu zařazen.
Důraz je kladen na poskytování zdrojů a služeb různého druhu zaměřených na vzdělávání, informace a osobní rozvoj, včetně trávení volného času. Zdůrazňuje se jejich význam pro rozvoj a udržování demokratické společnosti daný jejich dostupností. Důležitou úlohou veřejné knihovny je podpora formálního i neformálního vzdělávání. „…měla by zákazníkům pomáhat, aby studijní zdroje využívali efektivně, a poskytovat jim vybavení, které jim usnadní studium…; veřejné knihovny by měly spolupracovat s ostatními vzdělávacími organizacemi ve výuce informační gramotnosti“ (s. 16). Důraz je kladen na osobní rozvoj a zprostředkovanou roli knihoven: „Knihovny musí rozšířit tradiční bibliografické instruktáže, jak vyhledávat v katalozích a využívat tištěné referenční nástroje na školení zákazníků, jakým způsobem pracovat s počítači při vyhledávání informací, a vyhodnocovat jejich kvalitu“ (s. 19).
Pojednává o tématech jako národní informační politika, e-Government, autorské právo, zdroje financování, externí zdroje financí. Pozornost je věnována publicitě a propagaci. „Veřejné knihovny pracují ve stále složitější společnosti, která klade mnoho nároků na čas a pozornost lidí. Proto je důležité, aby o sobě dávaly vědět a propagovaly poskytované služby“ (s. 42).
Obsáhlé téma, čemuž odpovídá rozsáhlejší část textu této kapitoly. Důraz je kladen na určení potenciálních zákazníků a zjištění potřeb místní komunity. Pozornost je věnována spolupráci a sdílení fondů (bb záznamy, MVS). Podkapitola Přístup ke službám se věnuje otázkám jako provozní doba, budova knihovny, design budovy a prostorů, orientační systém, bezpečnost či parkování.
Jednou z podkapitol jsou Standardy pro knihovní fondy. „…by měl základní knihovní fond obsahovat 2-3 knihovní jednotky na jednoho obyvatele. …Minimální fond pro nejmenší obslužné místo by neměl být menší než 2 500 knih. …Pro potřeby mládeže mají být vybudovány odpovídající fondy (viz Směrnice IFLA pro služby knihoven mládeži)“(s. 80). Požadovanou míru aktualizace fondu uvádí následující tabulka (s. 82):
Počet obyvatel |
Počet knih na 1 obyvatele a rok |
Počet knih na 1 000 obyvatel a rok |
>25 000 |
0,25 |
250 |
25 000 – 50 000 |
0,225 |
225 |
nad 50 000 |
0,20 |
200 |
Kapitola věnuje pozornost kategorizaci zaměstnanců, etickým normám a vzdělávání. Nechybí téma problémoví zákazníci a dobrovolníci.
Dotýká se takových témat jako motivace zaměstnanců, personální řízení, management změny nebo měření výkonu knihovny.
Obsahuje témata zaměřená na marketingový průzkum, segmentaci trhu, PR, spolupráce s médii. Knihovny by se měly podílet na podpoře aktivit v místě svého působení, snažit se o získání podpory v obci a podílet se na životě obce. „Získávání podpory v obci zahrnuje zejména:
Text doplňují přílohy, např. Manifest IFLA/UNESCO o veřejných knihovnách, finský knihovní zákon 1998, Charta zákazníků knihovnických služeb z hrabství Buckinghamshire a další. Dále Soupis hlavních dokumentů IFLA a Dodatky, které jsou součástí pouze českého vydání (knihovní zákon ČR a SR, metodický pokyn k vymezení standardu VKIS v ČR a SR).
Standard pro dobrou knihovnu – Metodický pokyn vymezení standardu veřejných knihovnických a informačních služeb poskytovaných knihovnami zřizovanými a/nebo provozovanými obcemi a kraji na území České republiky ve své novelizované podobě vychází při formulování jednotlivých kategorií a také v obecném principu ze zásad Směrnice IFLA. Tímto se směrnice stala přímou součástí legislativního rámce českých veřejných knihoven. Publikace, která vyšla v nákladu 650 výtisků, je v současné době již rozebraná. Pro zájemce je dostupná on-line verze na stránkách Národní knihovny ČR.
[1] Služby veřejných knihoven. Směrnice IFLA/UNESCO pro rozvoj [online]. [cit. 15.5.2013]. Praha: SKIP, 2002, s. 7. Dostupný z: http://wwwold.nkp.cz/o_knihovnach/konsorcia/skip/ifla.pdf
KRATOCHVÍLOVÁ, Monika. Směrnice IFLA. Služby veřejných knihoven. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2013, 27(2) [cit. 2024-10-07]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/smernice-ifla-sluzby-verejnych-knihoven
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|