Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 1/2024 » Smolný den – čtenářská lekce pro předškoláky
Cílová skupina: děti z MŠ s přesahem do 1. třídy ZŠ
Časová dotace: 60 minut
Cíle:
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální
Vzdělávací oblasti: Dítě a jeho psychika, Dítě a ten druhý
Pomůcky: Kniha Smolný den (autor: Moritz Petz a Amélie Jackowski), vystřižené obrázky hlavních hrdinů (nebo plyšové varianty), skládačky hrnečků (do skupin nebo pro jednotlivce, lze zalaminované), šňůra, kolíčky na prádlo a šátky či kousky látek, flipchart a fixy, pastelky, míčky (papírové nebo klasické), pastelky, šablony na girlandové visačky (není součástí metodiky), šňůrka a lepidlo.
„Děti, dnes se společně podíváme do lesa za jedním naším novým kamarádem. Je to tento jezevec (můžeme mít připravený vykopírovaný obrázek z knihy, plyšového jezevce nebo namalovaného jezevce). Náš jezevec se ráno vzbudí... protáhne se (uděláme krátké protažení s dětmi a zívnutí) a když zjistí, že je venku krásně, rozhodně se, že si užije krásný den! Co to znamená mít krásný den? Co byste dělaly v takovém dnu? (diskutujeme s dětmi, sbíráme jejich nápady a zapisujeme na tabuli/flipchart) Tak teď se podíváme, jak to měl náš jezevec...“ (čteme strany 1-2, společně si povíme, jaký je jezevec nešika, a pokračujeme ukázáním obrázku na straně 4 prozatím bez čtení).
„Děti, co se stalo našemu kamarádovi? (ukazujeme obrázek – děti vyvodí, že si u snídaně rozbil hrneček) Máte také svůj oblíbený hrneček? Náš jezevec měl tady tento, píše se o tom i na vedlejší straně (přečteme stranu 3 a na viditelné místo přilepíme obrys hrnečku a kolem něj rozbité střepy). To se jezevci moc nepovedlo, viďte? Tak se podíváme, čím si spravil náladu a jestli se mu to povedlo... (čteme dramaticky strany 5-10). Dařilo se jezevci? Spravil si náladu? Co všechno se mu nepovedlo dneska? (necháme děti vyjmenovat) A jak se to rozhodl vyřešit? (necháme je reprodukovat, jaká řešení jezevec podnikl, až se dostanou k tomu, že se rozhodl jít za kamarády) Máte také kamarády, kteří vám vždycky spraví náladu? (počkáme, až se děti vypovídají, a pokračujeme) Jací by měli být k sobě kamarádi navzájem? (můžeme nápady zase zapisovat, nebo nemusíme).“
„Jako první šel náš jezevec za mývalem, jste zvědaví, jak to u něj dopadlo? (ukážeme jeho obrázek nebo plyšáka a přečteme si strany 11-12) Jaký je náš jezevec? Je zručný nebo spíš nešika, když tak pěkně pomohl kamarádovi? A umíte pověsit na prádelní šňůru prádlo na kolíčky? (natáhneme prostorem místnosti šňůru, rozdáme dětem kolíčky a látkové šátky a necháme je na šňůru pověsit mývalovo prádlo).“
„A ptáte se, kam pokračoval dál? (přečteme si společně strany 13-14) Ten jelen z toho byl asi jelen, když nemohl najít svůj míček... myslíte, že tu máme taky nějaké zatoulané míčky? Zkuste se podívat po místnosti, jestli někde nějaké nejsou a přineste je do košíčku“ (dětem před programem schováme v místnosti co nejvíce míčků – mohou být reálné nebo přilepené na zalaminovaných papírcích na různých místech, děti je sesbírají, můžeme omezit, že každý může přinést max. 2 kousky – do každé ruky jeden).“
„No věřte nebo ne, ale ani u ostatních kamarádů to nevypadalo kdovíjak dobře – poslouchejte další čtení (čteme společně strany 15-18 – zde skončíme u slov: „... Příšerný den!“) Co myslíte, kam by měl jezevec jít, aby se mu zlepšil den? Kde by byl v bezpečí? Co byste mu poradili? (necháme děti postupně odpovědět na všechny otázky – můžeme použít návodné otázky – kam by se šli schovat před takovým smolným dnem oni apod. – následně dočteme stranu).“
„Co myslíte? Dostal se jezevec bezpečně domů? Stalo se mu doma ještě něco špatného? (necháme děti hádat a nakonec řekneme, jelikož předpokládáme, že odpověď neuhodnou) Kdepak, děti! Doma čekalo na jezevce velké překvapení! Tušíte jaké? (poslechneme si tipy a přečteme si společně strany 19-20) Panečku, to muselo být radosti, co říkáte? Co kdybychom tedy jezevci složili zpátky i my jeho hrneček? (dáme dětem skládačku hrnečku) A najdeme i jeho pastelky? (po místnosti jsou všude možně zastrkané pastelky nebo fixy) A nenamalujeme si také nějakou výzdobu, jako měla zvířátka? Než se ale dáme do práce, dočteme si příběh a pak vyzdobíme jezevci jeho noru (dočteme strany 21-24, na závěr dáme dětem každému kousek fáborku ve tvaru kosočtverce a necháme je ho vymalovat, následně nalepíme na provázek tak, že přehneme kosočtverec v kratší části na poloviny a špičkami spojíme k sobě, čímž vzniknou trojúhelníkové fáborky girlandy – tu si děti mohou odnést s sebou do školky).“
„Co jsme se dneska všechno dozvěděli? Naučili jsme se nějaké nové slovo? (Smolný ve smyslu smutný, nevydařený) A jak můžeme proti smůle a nezdaru bojovat? Co můžeme udělat, abychom se cítili lépe? A můžeme nějak pomoct kamarádovi nebo kamarádce, aby se necítili smutní, když se jim nedaří? (na závěr si s dětmi povídáme a zhodnotíme přínos programu, je možné udělat i formou škálování – děti mohou využít kolíčky z předchozí aktivity a pomocí kolíčku se připnout na barometr nálady – lze vyrobit variabilně dle možností knihovny)“.
V metodice byla využita kniha: PETZ, Moritz. Smolný den. Vydání první. Praha: Euromedia Group, 2021. 25 nečíslovaných stran. Pikola. ISBN 978-80-242-7625-0.
LIŠOVSKÁ, Pavlína. Smolný den – čtenářská lekce pro předškoláky. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2024, 38(1) [cit. 2024-10-05]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/smolny-den-ctenarska-lekce-pro-predskolaky
Příloha | Velikost |
---|---|
Zviratka_k_vystrihnuti_1 | 2.59 MB |
Zviratka_k_vystrihnuti_2 | 2.74 MB |
Zviratka_k_vystrihnuti_3 | 2.68 MB |
Zviratka_k_vystrihnuti_4 | 2.59 MB |
Hrnecek_-_obrys_a_strepy | 1.62 MB |
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|