Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 4/2021 » Spolupráce se školami v Knihovně Václava Čtvrtka v Jičíně
Knihovna Václava Čtvrtka v Jičíně spolupracuje s místními i okolními školami velice úzce. Každý volný termín vhodný pro návštěvu škol v knihovně je rozebrán na několik týdnů dopředu. Knihovnice z dětského oddělení jsou velmi rády, že pedagogové berou knihovnu jako partnera pro rozvoj čtenářské gramotnosti. Spolupráce je oboustranná a příjemná jak knihovníkům a pedagogům, tak žákům, kteří se naučili trávit v knihovně i svůj volný čas.
Jmenuji se Michaela Sehnalová, pracuji v jičínské knihovně v dětském oddělní a ráda bych Vám, milým čtenářům, představila naše aktivity týkající se spolupráce se školami. V dětském oddělení pracují tři knihovnice na celkových 2,25 úvazku. Každý školní den se věnujeme vzdělávacím aktivitám pro třídní kolektivy, v odpoledních chystáme nabídky knih pro školní družiny a pracujeme v běžném knihovním provozu.
Vztah s pedagogy budujeme dlouhodobě. Nabízíme jim spolupráci a neustále přemýšlíme, jaké nové služby nabídnout, jak vylepšit stávající procesy a jak dělat z knihovny místo, kam se chtějí čtenáři vracet. Spolupráce s paními učitelkami se postupně rozvinula v přátelství, komunikace je tedy mnohem snazší. Ne zřídka se pak stává, že některá ze tříd secvičí kulturní program, který následně v knihovně předvedou dalším třídám. V rámci projektu S knížkou do života nám děti ze škol pomáhaly s programem během vítání miminek do knihovny. Děti se rády zapojují do výtvarných soutěží, a tak prostory oddělení zdobí jejich obrázky.
Kvalitní programy pro třídy jsou ale jen začátek naší práce. Vedle vzdělávacích aktivit, které zajišťujeme přímo my, knihovnice, plánujeme i programy s externími lektory, besedy se spisovateli a spisovatelkami, programy divadelníků či dalších zajímavých osobností. O tyto aktivity je ze stran škol velký zájem. Některé třídy využívají i prostor knihovní zahrady pro vyučování či předávání vysvědčení na konci školního roku.
Z aktivit, které podpořily spolupráci knihovny a škol, bych ráda zdůraznila pro mě stěžejní body. Tím prvním je každoroční návštěva škol v přípravném týdnu na konci letních prázdnin. S kolegyní navštívíme paní učitelky a pány učitele z prvních tříd, probereme s nimi pasování prvňáčků na čtenáře, předáme potřebné materiály a domluvíme první návštěvu tříd na seznámení s knihovnou. Zároveň navštívíme i kabinet českého jazyka, kde připomeneme aktivity knihovny a předáme nabídku stálých besed. Tato nabídka není pouhým seznamem témat, ale plnohodnotným portfoliem, ve kterém je pod anotací každé besedy i dopodrobna rozepsáno, jakých vzdělávacích oborů se beseda týká, jaká průřezová témata zahrnuje a jaké klíčové kompetence žáci procvičí a získají, zúčastní-li se besedy v knihovně. Pedagogům tato forma výrazně usnadní práci a zároveň vidí, že mluvíte stejným jazykem, neboť nabídka besed je plně v souladu s rámcovým vzdělávacím programem.
Další významný bod, který se v praxi velmi dobře osvědčil, je workshop o nových knihách pro děti a mládež pro pedagogy. Toto setkání pořádáme vždy ve třech termínech tak, aby se mohli zúčastnit všichni pedagogové bez ohledu na pracovní vytížení. Zpravidla je zvolen dopolední a odpolední termín poslední týden o prázdninách a odpolední termín v prvním školním týdnu. Během těchto setkání představíme pedagogům průřez novými knihami, které vyšly od loňských prázdnin a mohly by najít oblibu u čtenářů. Knihy řadíme dle věkových kategorií a témat. Pedagogové se vždy dozvědí stručný obsah a pro jaké čtenáře je kniha vhodná, případně jak se dá ve výuce použít. Tato setkání jsou vždy velmi příjemná. Nad kávou si o knihách popovídáme, naplánujeme návštěvy tříd v knihovně a aktualizujeme seznamy doporučené literatury.
Protože jsme vybudovali velmi dobrý vztah mezi knihovnou a školami, neohrozila naše aktivity ani koronavirová pandemie. V období, kdy děti nemohly do knihovny docházet, jsme besedovali online. Nabízeli jsme online prohlídku knihovny i informační lekce a zprostředkovávali jsme online setkání se spisovateli. Paní učitelky velmi oceňovaly možnost obohacení distanční výuky. Pro děti jsme připravovali nejrůznější soutěže, hádanky a tipovačky, které někteří pedagogové rovněž využili v rámci výuky.
I přes složitá protiepidemická opatření je i nyní náš kalendář stále zaplněn. Snažíme se vyjít vstříc všem zájemcům o návštěvu knihovny, o naše programy nebo o knihovní divadelní pohádku, kterou jsme secvičili během uzavření knihoven v době pandemie.
Skvěle fungující spolupráce knihovny a školy se nezrodí přes noc. Za vším je poctivá mravenčí práce, která se ale vyplatí a přináší jen samá pozitiva. Já osobně jsem si mezi paními učitelkami našla kamarádky, se kterými káva a zákusek chutná vždy lépe, se kterými ráda jezdím na školení, se kterými ráda sdílím sportovní zážitky, se kterými si vždy ráda popovídám. A všechny nás spojuje touha předávat nadšení ze čtení. Knihovna se tak pro nás stala i takovým místem příjemných setkání.
SEHNALOVÁ, Michaela. Spolupráce se školami v Knihovně Václava Čtvrtka v Jičíně. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2021, 35(4) [cit. 2024-11-05]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/spoluprace-se-skolami-v-knihovne-vaclava-ctvrtka-v-jicine
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|