Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 3/2022 » Strategické plánování v knihovnách
Tak jako tak se někam ubíráme, budoucnost se děje. Pokud si ji naplánujeme, máme na ni vliv. Nikdy ne stoprocentní, ale vždycky aspoň nějaký. Pokud neplánujeme, tak se nám pouze dějí věci a my na ně reagujeme. Pokud plánujeme, máme pod kontrolou to, co můžeme pod kontrolou mít. Strategický výhled je dlouhodobá záležitost. Koukáme hodně dopředu a posíláme své jednání tam, kde je chceme mít. Efektivně pracujeme se zdroji, které máme. Je to, jako když chystáme nějakou cestu. Co třeba se vypravit do Vacova? Mají tam krásně revitalizované centrum obce, co se kouknout tam? Tedy dobrá. Ale kudy tam? Cest je mnoho. Je dobře se nejprve podívat na mapu, zásoby, časové možnosti a zamyslet se.
Dejme čas tomu, abychom se před cestou zamysleli. Co vlastně chceme? Co máme k dispozici? Jak jsme to dělali dříve a jaké jsou z toho zkušenosti? Jakým způsobem tedy náš záměr (vidět Vacov) naplníme? Kdy vyrazíme, co bereme s sebou, čím pojedeme, jak tam budeme nocovat, s kým se chceme vidět, v kolik vyrazíme nazpátek, kdo nám nakrmí kočku, když budeme pryč? Na základě toho si krásně ujasníme, jak má naše cestování vypadat. S plánováním v knihovně nebo jiné organizaci je to také tak. Otázky jsou vlastně velmi podobné.
To je poslání neboli mise a vize organizace.
POSLÁNÍ
VIZE
V této fázi se rozhlížíme okolo a přemýšlíme. Co se děje ve společnosti, hospodářství, politice, obecní politice, geopolitice? Co jsou trendy výchovné, vzdělávací, společenské? Jaké technologie jsou in a jaké už pomalu out? Jak se nás to týká a jak na to můžeme reagovat? Jaké zdroje využíváme (příspěvek města, budova) a jaké bychom mohli využít (dotace, spolupráce s organizacemi)?
Jaké jsou naše aktuální možnosti – co jsou naše silné a slabé stránky? Co nám jde dobře a je tedy rozumné na tom stavět cestu do budoucnosti? Co nám moc nejde a co s tím můžeme dělat? Co si myslí a přeje zřizovatel? Jaká kritika/ocenění zaznívá od klientů? Co chybí obyvatelům města? Kdy nás navštěvují a co využívají? Co naopak nevyužívají a proč? Co o nás píší v místních médiích? Co nám řeknou analýzy návštěvnosti, rozhovory s (potenciálními) klienty?
Jak vypadá:
Čím lépe a poctivěji si shromáždíme podklady a analyzujeme je, tím lépe se připravíme pro samotnou plánovací fázi.
K naplnění vize můžeme dojít různými cestami. Při analýze toho, jak jsme to dělali dříve a jak vypadá situace okolo nás, vyplynula řada cest, které vypadají rozumně, a dostaneme se jimi tam, kam potřebujeme. Nejen jedna cesta vede do Vacova. Ale je dobré ze všech dobrých možností jednu zvolit a do té investovat své síly a čas = určit rozvojové priority. Jak vypadá popis zvolené cesty? Může mít tuto strukturu:
1. zapojení všech na začátku
2. průběžná práce týmů
3. práce člověka odpovědného za koncepci (pisatel)
4. připomínkování (zapojení všech na konci)
5. předložení dokumentu zřizovateli – ustálení finální verze – oslava dobré práce.
Plánování v knihovně metodou tří mítinků.
Strategický plán knihovny Queens New York. Pečlivé zjišťování názorů klientů i zaměstnanců formou rozhovorů, focus groups i dotazníkových šetření. V dokumentu se odráží vždy v části uvozující každý ze strategických cílů s názvem What We Heard.
Příklad z Česka, aktuální strategie táborské knihovny. Popis současného stavu v pěti nejdůležitějších oblastech (město, tým, služby, uživatelé, knihovní síť) – u každé oblasti jsou vypíchnuté největší výzvy (problémy k řešení). Od těchto pěti oblastí se pak odráží pět rozvojových priorit, které jsou členěny na cíle a rozpracovány do opatření.
Ještě jeden příklad z Česka, koncepce rozvoje MK Beroun.
ONDŘICHOVÁ, Věra. Strategické plánování v knihovnách. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2022, 36(3) [cit. 2024-11-21]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/strategicke-planovani-v-knihovnach
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|