Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 3/2023 » Svět komiksu – literární beseda pro ZŠ
Cílová skupina: 4.-5. třída
Časová dotace: 45–90 minut dle počtu zařazených aktivit, délky výkladu a rychlosti práce skupiny
Potřeby: flipchart, kreslicí potřeby, prezentace nebo vytištěné ukázky komiksů
Cíl lekce: seznámit děti s komiksovým médiem, upevnit jejich povědomí o historii komiksu, naučit je práci s komiksovými prvky, motivovat ke čtení
Ptáme se dětí, co je to komiks, reagujeme na jejich odpovědi a poté je navedeme na definici komiksu:
Předkládáme definici komiksu: „záměrná přilehlost dvou či více obrazů posloupně za sebou“ a zdůrazníme její jednotlivé části – záměrnost, přilehlost, 2 či více obrázků, posloupnost.
Cílem této části je ukázat, že definici komiksu splňují i výtvory, které ještě nejsou označovány jako komiks, a poté stručně načrtnout hlavní milníky ve vývoji moderního komiksu.
Obraz jako nositel příběhu již od pravěku
Nejprve ukážeme obrázek lovu mamutů ze stěny pravěké jeskyně, i když se nejedná o komiks v moderním slova smyslu, je zde vyprávěn příběh pomocí obrázků. Dále doplníme další obrázky z historie např. Trajánův sloup (starověk), Tapisérie z Bayeux (raný středověk), Dalimilova kronika, pařížský zlomek (středověk).
Vývoj moderního komiksu
Aktivita: Na tomto místě se můžeme dětí zeptat, který superhrdina je podle nich nejstarší. Jedná se o Supermana, který se objevil již r. 1933. Můžeme ukázat nebo promítnout další superhrdiny a ptát se dětí, zda je vytvořilo nakladatelství DC nebo Marvel.
Historie komiksu v ČR (volitelné)
Představíme dětem nejstarší komiksy od Josefa Lady a Ondřeje Sekory, děti tyto výtvarníky a spisovatele již znají, ale tato informace pro ně nová. Zdůrazníme, že stejně jako v USA vycházely i u nás 1. komiksy v novinách v podobě úzkého proužku. Ostatně původ slova komiks, pochází z 1. pol. 20. století – comic + strip, tj. komický proužek.
Dále navazujeme rokem 1939, kdy vznikly Rychlé šípy, a zeptat se, zda je znají. Poté můžeme krátce zmínit Káju Saudka a soustředíme se na r. 1969, kdy vyšel první Čtyřlístek. Vyprávění lze rozvinout, nebo naopak zkrátit, důležité je doprovodit jej mnoha ukázkami.
V další části se zaměříme na jednotlivé prvky komiksu a podle délky lekce můžeme zařadit i doprovodné aktivity:
Aktivita: Povídání o barvách – děti si vybírají z pastelek „svou“ barvu nebo barvy na dnešní den a zatímco s nimi vybarvují připravené pole na pracovním listu, přečteme jim charakteristiky barev.
Aktivita: Začíná vlastní tvorba, pouštíme rozmanité zvuky, např. gong, rozbití skla, smích, cinkání lžičky o sklenici, bouřku, bučení krávy, a když chceme, aby bylo veselo, tak i nějaké decentní prdění.
Upozorňujeme děti na délku zvuku, možnost násobení a opakování písmen, podněcujeme představování barev, děti někdy zakomponují bubliny, nebo dokreslí vysvětlující obrázek. Vše je správně, výsledky jsou velmi rozmanité. V přiložené fotogalerii žáci 5. třídy zachytili zvuky gongu, rozbité skleničky, ďábelského smíchu a delšího prdění.
Celou lekci můžeme ukončit reflexí pomocí metody pětilístku, kdy úvodním slovem je slovo komiks. Tato metoda dobře nastíní i to, jak se dětem lekce líbila.
Již v průběhu historického výkladu představujeme známé komiksy a v závěru lekce představíme současné nejzajímavější tituly vhodné pro tuto věkovou skupinu. Z českých autorů např. Morganu a Moragavsu a další knihy Petra Kopla, Sám v muzeu nebo Opráski sčeskí historje, nebo Nikkarinova Huberta a Huga. Namísto superhrdinských komiksů v posledních letech stoupá obliba mangy, nejvíce v této věkové kategorii „frčí“ Naruto, My Hero Academia, One Punch Men, ale i mangy pro starší, jako Zabiják démonů nebo Death Note. Tyto komiksy znají a čtou i dívky. Stálicí jsou komiksy Garfield, Asterix a Obelix, dívky pak sahají po komiksech od Rainy Telgemaierové, sérii o Hildě nebo sérii Jasmína. Velké pozornosti se těší i komiksové „gamebooky“, např. Rytíři od vydavatelství Rexhry.
Zdroje a tipy na čtení:
KOPL, Petr. Komiks s rozumem. ABC [online].
MCCLOUD, Scott. Jak rozumět komiksu. Praha: BB/art, 2008. ISBN 978-80-7381-419-9.
SCHILLING, Inge, SCHILLING Gerd. Symbolická řeč barev: s testem osobnosti: základní kniha o barvách. Olomouc, 1999, c1998. ISBN 80-861-7930-3.
VACULÍKOVÁ, Jana. Svět komiksu – literární beseda pro ZŠ. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2023, 37(3) [cit. 2025-03-11]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/svet-komiksu-literarni-beseda-pro-zs
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|