Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 2/2025 » Svět vzhůru nohama – mediální vzdělávání pro děti
Cílová skupina: žáci na 1. stupni ZŠ, 4., 5. třída
Časová dotace: 60 minut
Cíle:
Klíčové kompetence: komunikační, osobnostní a sociální, k učení, k řešení problémů, k občanství a udržitelnosti
Vzdělávací oblasti: člověk a společnost, člověk a příroda, člověk a jeho svět
Průřezová témata: osobnostní a sociální výchova, environmentální výchova, mediální výchova
Pomůcky: míček, jednoduchá loutka vačice, obrázek stromu (formát flipchart), magnety, fixy, flipchart, ukázky optických klamů, samolepicí barevný bloček, tužky, knihy: O vačici, která se nesmála (Tashlin, F.), naučná literatura o vačnatcích
Děti přivítáme v knihovně. Záměrně navodíme atmosféru odlehčeného rozhovoru, navzájem si sdělíme, jak se dnes máme, jak se cítíme, jak jsme se vyspali. Přejdeme k povídání o náladách, emocích. Na flipchart děti chodí kreslit „smajlíky“, které používají při komunikaci. K vyvolávání dětí k tabuli použijeme metodu náhody při hře s míčkem. Děti si míček přehazují, po chvilce řekneme „stop“ a ten, kdo má míček, půjde nakreslit smajlík.
Pocity a emoce u lidí srovnáme s tím, co víme o zvířatech. Některé odpozorované poznatky porovnáváme s informacemi z naučné literatury. Použijeme k tomu příklady z knihy Překvapivé životy zvířat: jak se smějí, jak si hrají a jak zlobí! Zaměříme se na úsměv a radost, jak se projevuje u zvířat, a zamyslíme se nad tím, jestli musí být radost vždy viditelná. Plynule se tak dostaneme k vačici, která je hlavní postavou knihy. Ukážeme ji na ilustraci v knížce, krátce představíme autora knihy Franka Tashlina a prozradíme dětem název: Vačice, která se nesmála.
O čem je příběh: Vačice si spokojeně visela na větvi. Všimli si jí lidé, kteří se vraceli z pikniku v přírodě do města. Připadalo jim, že je smutná, že se její pusa nesměje, a tak se rozhodli, že ji rozesmějí. I se stromem ji převezli do města a zkoušeli ji rozesmát na místech, kde se lidé smějí. Pusa vačice se obrátila, lidé se ujistí, že se vačice směje, jsou spokojení a všichni je obdivují. Vačice, které si už nikdo nevšímá, sleze ze stromu a vrátí se do lesa.
Příběh vyprávíme chronologicky, podle klíčových scén. Pro lepší názornost pracujeme s jednoduchou loutkou vačice (vyrobeným maňáskem, měl by mít výrazný úsměv), kterou zavěsíme na namalovaný strom, a ilustracemi z knihy.
Čtení/vyprávění zastavujeme, necháme děti předvídat, ptáme se:
Poznámka: I když se děti během příběhu „ozvou“, že lidé jsou hloupí, že se vačice přece směje, je jen vzhůru nohama, nebudeme na jejich připomínky reagovat, ale zaměříme se na to, co opravdu na ilustracích všichni vidíme.
V závěru otázky:
Pojďme si nyní tento příběh více rozebrat. Lidem se v podstatě nabídla zkreslená realita – svět vzhůru nohama. Vačice totiž vytvořila iluzi optického klamu. Na konkrétních ukázkách dětem vysvětlíme, co je to optický klam a kde se s ním můžou setkat.
Otázky:
Na tabuli napíšeme, co už děti ví o vačici – jak vypadá, kde žije... Jejich vědomosti porovnáváme s fakty a doplňujeme informace a zajímavosti o vačici, které čerpáme z naučné literatury.
Otázky:
Příběh o vačici je příkladem manipulace (vysvětlíme tento pojem).
Otázky:
Na základě příběhu zdůrazníme, kdo má z manipulativního chování prospěch. Uvedeme příklady „poplašných zpráv“ (volíme témata blízká dětem). Řekneme si, jak a kde si ověřovat informace, jak předcházet dezinformacím. Zdůrazníme, na koho je možné se obrátit, když si nejsem jistý – učitelé, rodiče, knihovníci... Zdůrazníme, že při získávání informací je důležité poznatky porovnávat a všímat si zdrojů.
Pracujeme s informacemi, které jsme se během čtenářské lekce dozvěděli. Děti píší na samolepicí barevné papírky slova a slovní spojení, související s přirozeným prostředím a životními podmínkami, které jsou vačici vlastní a budou jí prospívat. Mohou to být i povzbudivá slova nebo vzkazy. Děti postupně chodí k flipchartu a lepí lístky do koruny stromu. Společně tak vytvoří pestrý strom přání pro vačici.
Zdroje:
HELLEBRANTOVÁ, Hana; ROHÁČKOVÁ, Tereza. Svět vzhůru nohama – mediální vzdělávání pro děti . Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 39(2) [cit. 2025-06-15]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/svet-vzhuru-nohama-medialni-vzdelavani-pro-deti
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|