Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 2/2021 » Thumblr – snadný a jednoduchý blog pro komunikaci s uživateli
Instantní obsah se pro tvůrce i konzumenty informací v posledních letech stal zcela běžnou součástí života online. Příspěvky se objevují a poté mizí, obyčejně nabízejí omezené množství informací a představují v této informační záplavě jen malou hodnotu (čest výjimkám). I s malým rozsahem se však dá mnohdy úspěšně prezentovat, což potvrzuje například platforma Twitter se svým omezením 140 a nově 280 znaků. Sepsání tak krátkého, a přitom informačně nabitého příspěvku se často rovná opravdovému umění. Ze své podstaty by však knihovna neměla být institucí, která je zbytečně svazována limity dnešních nejvyužívanějších sociálních sítí, jakými jsou Facebook či Instagram. Ty na základě speciálních algoritmů upřednostňují různé typy příspěvků a mezi nejčastější atributy pro posouzení relevance se řadí délka textu, druh přiloženého média (obrázek či video), odkazy vedoucí na externí stránky a podobně. To vše může být velmi limitující.
Vhodný kompromis v této situaci může představovat platforma Tumblr. Ta funguje již od roku 2007 a její podstata je poplatná době jejího vzniku – vytváření blogových příspěvků. Nepředstavujte si však klasický blog, Tumblr je totiž takzvaná mikroblogovací platforma, staví tak na vytváření, přebírání a další práci s velmi krátkými blogovými příspěvky, které mohou obsahovat různé druhy informací – od čistého textu, přes obrázky a videa, až po zvukové nahrávky či odkazy. Abyste vytvořili tumblr pro svoji knihovnu, musíte si zřídit účet (samozřejmě zdarma). Každý tumblr automaticky dostává doménu 3. řádu, kterou si můžete nastavit, takže jeho adresa bude vypadat takto: vaseknihovna.tumblr.com. Pak už jen stačí začít přidávat obsah, který bude pro vaše čtenáře zajímavý. Může se tak jednat o fotky knižních novinek ve fondu, informací ze zákulisí připravované akce, díl podcastu, který v knihovně tvoříte a mnohé další.
Takový knihovní tumblr je pro veřejnost viditelný, a to i bez nutnosti zřízení účtu. Pokud tak čtenáři budou znát adresu vašeho tumblru, mohou si jej zobrazit jako například běžnou internetovou stránku. Ti, kteří mají nebo budou mít na platformě Tumblr účet, mohou váš mikroblog sledovat. V takovém případě se jim nové příspěvky objeví na jejich zdi, princip je tedy de facto stejný jako například u Facebooku či Instagramu. Vaše příspěvky pak můžete velmi snadno obohatit o hypertextové odkazy, které povedou například přímo na webové stránky knihovny či na profil zmiňované knihy v katalogu, aby ji čtenáři nemuseli složitě dohledávat.
Pokud se tážete, jak by takový profil knihovny mohl vypadat, můžete se podívat na konkrétní příklady, které krásně ukazují využití Tumblru. Od roku 2010 do roku 2018 měla svůj tumblr aktivní například Newyorská veřejná knihovna, jehož prostřednictvím dávala vědět o různých kulturních akcích, knižních doporučeních, knihovních novinkách a podobně. Svůj tumblr má také NPR (americká nezisková mediální organizace, obdoba Českého rozhlasu), o nějž se pomocí kurátorské činnosti za celou instituci stará jedna jediná osoba.
Určitě si říkáte, v čem je Tumblr vhodnější médium než například zmiňovaný Facebook či Instagram, kde je bezpochyby větší uživatelská základna. Na rozdíl od těchto sociálních sítí Tumblr nijak nepriorizuje publikovaný obsah. To znamená, že všechno, co za knihovnu publikujete, se vašim sledujícím objeví na jejich zdi. Zároveň umožňuje ze své podstaty publikovat rozsáhlejší příspěvky s bohatším využitím různorodých typů informací, které můžou ještě jednodušeji přivést uživatele na vaše webové stránky či na profily dalších sociálních sítí vaší knihovny. Pokud tak Tumblr pro svoji knihovnu využijete, budete mít najednou skvělý prostor, kde budete moci publikovat novinky, sdílet inspiraci nebo se sami po inspirativních příspěvcích podívat a ukládat si je pro budoucí využití v rámci své knihovní praxe.
HAMERSKÝ, Vojtěch. Thumblr – snadný a jednoduchý blog pro komunikaci s uživateli. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2021, 35(2) [cit. 2024-10-08]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/thumblr-snadny-jednoduchy-blog-pro-komunikaci-s-uzivateli
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|