Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 3/2017 » Tipy na čtení – o designu služeb v knihovnách
„Když se řekne design, člověku se běžně vybaví, jak něco vypadá. To je ale jen menší část příběhu. Design totiž není jen o estetice. Obecně se design zabývá hlavně tím, jak věci a služby okolo nás fungují. A to, v nejlepším případě, do toho nejposlednějšího detailu. Design není ani nic nového, jak by se třeba mohlo zdát z pozdvižení, jež výraz design, často s různými přívlastky, v poslední době vyvolal.
Designovým procesem na určité úrovni prošel jak první lovecký oštěp, tak třeba feudální systém. Tím procesem máme na mysli zjednodušeně řečeno návrh, jak daná věc či služba bude fungovat, a jeho realizaci. To, čemu dnes říkáme designové myšlení nebo design služeb, je v podstatě stejný proces, akorát vědomější, hlubší a systematičtější, podpořený otevřeným přístupem k řešení problémů a sadou užitečných metod.“ [1]
Úryvek je z knihy K čemu je design služeb?: 10 případovek z veřejné sféry, která je jednou z publikací, které vznikly v rámci designové profilace magisterského studia v Kabinetu informačních studií a knihovnictví (KISK) na FF MU. Studenti, vyučující a partneři KISKu se na design informačních služeb zaměřují již od r. 2013 a nabízí odborné veřejnosti hned několik publikací, které se tímto tématem zabývají. Výše zmíněné Případovky z veřejné sféry se snaží ukázat na deseti konkrétních příkladech z praxe, jak je pro veřejné instituce důležité a smysluplné využívat designového myšlení při zavádění či inovacích služeb. Jednotlivé případy jsou krátké, ale o to názornější. V publikaci je záměrně použit neformální a konverzační styl. Mimo jiné zde najdete také příběh z Pittsburghské knihovny Carnegie – Knihovna přívětivá, kdy knihovníci využili designového myšlení při změně interiéru knihovny tak, aby se knihovna stala vyhledávanou destinací pro získávání informací a sociální interakce.
Z pera KISKu vychází i brožura Knihovníci jako designéři: Případové studie o zlepšování služeb v knihovnách představuje designové myšlení jako rámec pro navrhování služeb a mapuje příklady využívání výzkumných a designových metod v norských a českých knihovnách. Přečtete si, jak při návrhu služeb zapojují své uživatele knihovníci a knihovnice z Ústřední knihovny FF MU, Ústřední knihovny ČVUT, jak designový přístup pomohl při návrhu portálu Knihovny.cz či jak hodnotí design služeb knihovna v Třinci. Poslední kapitola se zamýšlí nad výhodami a nevýhodami využívání karetních metodik v designovém procesu.
Přímo na aplikaci designového myšlení na zlepšování služeb (nejen) v knihovnách je zaměřena praktická příručka od firmy IDEO[2] Designové myšlení pro knihovny. Kniha obsahuje tři samostatné části: příručku o designovém myšlení, pracovní sešity s aktivitami a návod, který vám pomůže nastartovat designové myšlení ve vaší knihovně během jediného dne. Na rozdíl od předchozích publikací, které slouží spíše jako inspirace, toto je už osobní průvodce knihovníka pro jeho konkrétní inovaci v knihovně. Nezbytným doplněním výše uvedených publikací je sada 35 kartiček s metodami – Karty Libdesign: 35 metod pro lepší služby, které vás provedou designovým procesem. Metody vychází z projektu KISKu 100 metod, rozcestníku pro inovace informačních služeb či designového myšlení. Vycházejí ze sociologického, psychologického a marketingového výzkumu, strategického a projektového plánování, designu a tyto přístupy kombinují. Ve středu zájmu je vždy uživatel, většina metod se soustředí právě na uchopení jeho zážitku ze služby.
[1] K čemu je design služeb?: 10 případovek z veřejné sféry. Brno: Flow, 2014, 91 s. ISBN 978–80–905480–3–9.
HOŠKOVÁ, Kateřina. Tipy na čtení – o designu služeb v knihovnách. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2017, 31(3) [cit. 2024-10-08]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/tipy-na-cteni-o-designu-sluzeb-v-knihovnach
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|