Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 4/2023 » Tvořte newslettery, které budou bavit vás i vaše čtenáře
Nejsou e-maily out? Má vůbec cenu je posílat – v době sociálních sítí? A pokud ano, jak by měly vypadat, aby je čtenáři s nadšením rozklikli a těšili se na každý další? Skvělé newslettery mě baví číst, tvořit i šperkovat. A v tomto příspěvku se pro ně pokusím nadchnout i vás.
Může se zdát, že e-mailový marketing ztratil v době sociálních sítí na významu, ale nevěřme tomu. Newsletter je výborný způsob, jak být se čtenáři v kontaktu, budovat s nimi důvěru, nespoléhat na vrtkavé algoritmy sociálních sítí. V e-mailu můžete, na rozdíl od sítí:
Skvělá zpráva je, že se nemusíte rozhodovat pro jedno, nebo druhé. Naopak. Využívejte sílu kombinace newsletteru i sociálních sítí. V e-mailu čtenáře vyzvěte, ať vás sledují na Facebooku či Instagramu, na sítích zase informujte o tom, že jednou měsíčně mohou vaši odběratelé získat kompletní přehled zajímavých akcí, tipy na čtení, nejnovější recenze knih apod.
Vnímáte psaní e-mailů vašim čtenářům jako nutnou (a nudnou) povinnost, nebo se na ni těšíte? Řadíte se do tábora „hmm, začátek měsíce, zase musím něco poslat“, anebo „jéé, těším se, až všem napíšu o téhle boží akci, co plánujeme na prosinec“? Věřím, že pokud si jako odesilatelé užijeme tvorbu newsletterů, budou pak bavit i naše čtenáře. Tip, jak zpozitivnit postoj k pravidelné rozesílce, pokud jste se poznali v táboře číslo jedna: Pojmenujte newslettery jinak než newslettery. Ať už jen tak pro sebe, abyste si zpříjemnili jejich tvorbu, anebo oficiálně pro jejich příjemce v předmětu e-mailu. Dejte si s kolegy u dopolední kávy malý brainstorming a hrajte si s názvy.
Pro inspiraci: copywriterka Karolína Kváš používala pro své newslettery označení Milostnej dopis, lektorka finštiny Ema Stašová pravidelně posílá nadupaný Finletter, copywriterka a mentorka Nina Moravcová, v onlině světě známá jako Nejostřejší tužka v penále, pojmenovala své newslettery Vořež se. Vyzkoušejte i vy, s jakou energií k psaní usednete, když nepůjdete tvořit zase-ten-zpropadený-newsletter, ale např. Novinky z knihovny aneb jaké parádní akce pro vás chystáme v prosinci. A když se navíc na tvorbu naladíte šálkem oblíbeného nápoje a čtenáře vyzvete v prvních řádcích e-mailu k tomu samému, bude to mít úplně jiné grády. Pro obě strany.
V ideálním světě usedne čtenář k vašemu newsletteru s kávou a úsměvem (stejně jako vy při jeho tvorbě) a soustředí se na obsah sdělení. V tom reálném mu ovšem váš e-mail pravděpodobně problikne na displeji telefonu při dobíhání autobusu, čekání v koloně nebo vyzvedávání dítěte z kroužku. Jak ho zaujmout, aby si přece jen přečetl zprávu, do níž jste vložili svůj čas a energii?
Vžijte se do jeho kůže. Který e-mail byste otevřeli vy: ten od odesilatele Knihovna Beroun a s předmětem Newsletter listopad, aneb ten od Lenky z knihovny a předmětem Neprošvihnete naše skvělé zimní akce? Obzvláště nyní, když na nás na každém kroku vykukuje umělá inteligence, chce čtenář číst e-mail od vás. Od opravdového člověka, který má jméno a kterého třeba dokonce zná z knihovny (nebo jejích sociálních sítí) podle vidění.
A jak na lákavý předmět newsletteru? Pokuste se do něj propašovat akční sloveso (např. Přijďte na Noc literatury), číslovku (5 tipů na podzimní čtivo) nebo otázku začínající jak či proč (Jak zabalit knihu pod stromeček). Sloveso, číslovka, nebo otázka. (Ne nutně vše dohromady.) Sledujte otevíranost e-mailů a uvidíte sami, jaké předměty nejvíc přitahují právě vaše čtenáře.
Povedlo se: zaujali jste čtenáře – pravděpodobně díky jménu v kolonce Odesilatel a díky vyšperkovanému předmětu. Wow, gratuluju! Protože to opravdu není samozřejmost: průměrná míra otevření e-mailů je dle SmartEmailingu (oblíbený český e-mailingový nástroj) 20 až 30 procent, za nadprůměr se pak považuje, když váš e-mail otevře 60 procent příjemců a víc. Ale co dál? Jak si to teď u čtenáře nepokazit a přimět ho, aby přelouskal celý obsah (nebo aspoň hlavní sdělení) e-mailu, nedejbože aby ho hned po otevření a letmém proskenování neposlal do koše nebo neoznačil jako spam?
Než newsletter odešlete, ujistěte se, že:
Podařilo se mi nadchnout vás pro tvorbu newsletterů? Já i vaši čtenáři doufáme, že ano. Máte-li k tématu jakýkoli dotaz, postřeh nebo aha moment, podělte se o něj se mnou (výzva k akci) a napište mi na hes@sperkarka-textu.cz. Ať se vám daří!
Martina Heš šperkuje texty. Věnuje se jazykové korektuře, editaci i vlastní tvorbě (debutovala v roce 2020 novelou Tvůrčí restart: Lázně pro spisovatele v krizi, aktuálně připravuje k vydání druhou knihu, Po hlavě do podivna). Založila komunitu začínajících i publikovaných autorů Spisovatelské cappuccino, pořádá online výzvy, kurzy a festivaly. Bydlí u řeky, ráda čte a pije kafe.
HEŠ, Martina. Tvořte newslettery, které budou bavit vás i vaše čtenáře. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2023, 37(4) [cit. 2024-10-11]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/tvorte-newslettery-ktere-budou-bavit-vas-i-vase-ctenare
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|