Přejít k hlavnímu obsahu

Tvořte newslettery, které budou bavit vás i vaše čtenáře

Nejsou e-maily out? Má vůbec cenu je posílat – v době sociálních sítí? A pokud ano, jak by měly vypadat, aby je čtenáři s nadšením rozklikli a těšili se na každý další? Skvělé newslettery mě baví číst, tvořit i šperkovat. A v tomto příspěvku se pro ně pokusím nadchnout i vás.

E-maily vs. sociální sítě

Může se zdát, že e-mailový marketing ztratil v době sociálních sítí na významu, ale nevěřme tomu. Newsletter je výborný způsob, jak být se čtenáři v kontaktu, budovat s nimi důvěru, nespoléhat na vrtkavé algoritmy sociálních sítí. V e-mailu můžete, na rozdíl od sítí:

  • oslovit čtenáře jménem (v marketingové hantýrce personalizace),
  • zařadit ho do konkrétního seznamu – např. milovníci detektivek – a poslat mu tak informace, které ho skutečně zajímají (segmentace),
  • využít prostor a čtenářovu pozornost a jít víc do hloubky, např. detailněji popsat chystanou akci.

Skvělá zpráva je, že se nemusíte rozhodovat pro jedno, nebo druhé. Naopak. Využívejte sílu kombinace newsletteru i sociálních sítí. V e-mailu čtenáře vyzvěte, ať vás sledují na Facebooku či Instagramu, na sítích zase informujte o tom, že jednou měsíčně mohou vaši odběratelé získat kompletní přehled zajímavých akcí, tipy na čtení, nejnovější recenze knih apod.

Je pro vás tvorba newsletterů nuda, nebo radost?

Vnímáte psaní e-mailů vašim čtenářům jako nutnou (a nudnou) povinnost, nebo se na ni těšíte? Řadíte se do tábora „hmm, začátek měsíce, zase musím něco poslat“, anebo „jéé, těším se, až všem napíšu o téhle boží akci, co plánujeme na prosinec“? Věřím, že pokud si jako odesilatelé užijeme tvorbu newsletterů, budou pak bavit i naše čtenáře. Tip, jak zpozitivnit postoj k pravidelné rozesílce, pokud jste se poznali v táboře číslo jedna: Pojmenujte newslettery jinak než newslettery. Ať už jen tak pro sebe, abyste si zpříjemnili jejich tvorbu, anebo oficiálně pro jejich příjemce v předmětu e-mailu. Dejte si s kolegy u dopolední kávy malý brainstorming a hrajte si s názvy.

Pro inspiraci: copywriterka Karolína Kváš používala pro své newslettery označení Milostnej dopis, lektorka finštiny Ema Stašová pravidelně posílá nadupaný Finletter, copywriterka a mentorka Nina Moravcová, v onlině světě známá jako Nejostřejší tužka v penále, pojmenovala své newslettery Vořež se. Vyzkoušejte i vy, s jakou energií k psaní usednete, když nepůjdete tvořit zase-ten-zpropadený-newsletter, ale např. Novinky z knihovny aneb jaké parádní akce pro vás chystáme v prosinci. A když se navíc na tvorbu naladíte šálkem oblíbeného nápoje a čtenáře vyzvete v prvních řádcích e-mailu k tomu samému, bude to mít úplně jiné grády. Pro obě strany.

Vylaďte předmět a odesilatele

V ideálním světě usedne čtenář k vašemu newsletteru s kávou a úsměvem (stejně jako vy při jeho tvorbě) a soustředí se na obsah sdělení. V tom reálném mu ovšem váš e-mail pravděpodobně problikne na displeji telefonu při dobíhání autobusu, čekání v koloně nebo vyzvedávání dítěte z kroužku. Jak ho zaujmout, aby si přece jen přečetl zprávu, do níž jste vložili svůj čas a energii?

Vžijte se do jeho kůže. Který e-mail byste otevřeli vy: ten od odesilatele Knihovna Beroun a s předmětem Newsletter listopad, aneb ten od Lenky z knihovny a předmětem Neprošvihnete naše skvělé zimní akce? Obzvláště nyní, když na nás na každém kroku vykukuje umělá inteligence, chce čtenář číst e-mail od vás. Od opravdového člověka, který má jméno a kterého třeba dokonce zná z knihovny (nebo jejích sociálních sítí) podle vidění.

A jak na lákavý předmět newsletteru? Pokuste se do něj propašovat akční sloveso (např. Přijďte na Noc literatury), číslovku (5 tipů na podzimní čtivo) nebo otázku začínající jak či proč (Jak zabalit knihu pod stromeček). Sloveso, číslovka, nebo otázka. (Ne nutně vše dohromady.) Sledujte otevíranost e-mailů a uvidíte sami, jaké předměty nejvíc přitahují právě vaše čtenáře.

3 tipy, jak psát poutavé texty

Povedlo se: zaujali jste čtenáře – pravděpodobně díky jménu v kolonce Odesilatel a díky vyšperkovanému předmětu. Wow, gratuluju! Protože to opravdu není samozřejmost: průměrná míra otevření e-mailů je dle SmartEmailingu (oblíbený český e-mailingový nástroj) 20 až 30 procent, za nadprůměr se pak považuje, když váš e-mail otevře 60 procent příjemců a víc. Ale co dál? Jak si to teď u čtenáře nepokazit a přimět ho, aby přelouskal celý obsah (nebo aspoň hlavní sdělení) e-mailu, nedejbože aby ho hned po otevření a letmém proskenování neposlal do koše nebo neoznačil jako spam?

  1. Pište lidštinou. Tuhle univerzální radu využijete nejen při psaní newsletterů, ale i příspěvků na sítě a jakýchkoli (nejen marketingových) textů. Čtenáři jsou lidé. Pišme pro ně. Zapomeňme na strojovštinu typu K účasti je třeba registrace / Akce byla zrušena a nahraďme ji lidštinou: Chcete se zúčastnit našeho workshopu? Zaregistrujte se. / Mrzí nás to, ale akci jsme museli zrušit. Cítíte ten rozdíl? Malá pomůcka: představte si, že s dotyčným mluvíte osobně, třeba u kávy.
  2. Myslete na čtenářovo pohodlí. V online prostoru čtenář nečte, ale skenuje. (Vzpomeňte si, možná právě spěchá na autobus.) Usnadněte mu to a používejte v textu nadpisy, podnadpisy, odstavce, ztučnění, výčty, obrázky.
  3. Vyzvěte čtenáře k akci. Co je cílem vašeho newsletteru? Aby se čtenář zúčastnil chystané akce? Aby přišel na autorské čtení? Aby okomentoval nový článek na blogu? Řekněte mu to na rovinu. Přijďte na naši akci. Zastavte se na autorském čtení. Dejte nám v komentářích vědět, co si myslíte vy. Pokud nevíte, co je cílem vašeho newsletteru, neposílejte ho, dokud si to sami neujasníte.

Na co nezapomenout před odesláním

Než newsletter odešlete, ujistěte se, že:

  • ho kromě vás četly ještě alespoň jedny oči (autorská slepota je potvora),
  • jste nezapomněli na výzvu k akci (pokud je vám nepříjemné čtenáře na rovinu vyzývat, aby podnikl konkrétní kroky, připomeňte si důvod, proč mu e-mail posíláte – např. aby přišel na akci, jejíž organizace vám dala tolik práce a nepochybujete, že bude pro účastníky přínosná, až nezapomenutelná),
  • není plný překlepů, pravopisných chyb a trpných rodů (vzpomeňte si na lidštinu),
  • obsahuje tlačítko pro odhlášení z odběru (respektujeme tak čtenáře i zákon), které se dá mimochodem také pojmout originálněji než Odhlásit se – ale o tom třeba zase někdy příště.

Podařilo se mi nadchnout vás pro tvorbu newsletterů? Já i vaši čtenáři doufáme, že ano. Máte-li k tématu jakýkoli dotaz, postřeh nebo aha moment, podělte se o něj se mnou (výzva k akci) a napište mi na hes@sperkarka-textu.cz. Ať se vám daří!


Martina Heš šperkuje texty. Věnuje se jazykové korektuře, editaci i vlastní tvorbě (debutovala v roce 2020 novelou Tvůrčí restart: Lázně pro spisovatele v krizi, aktuálně připravuje k vydání druhou knihu, Po hlavě do podivna). Založila komunitu začínajících i publikovaných autorů Spisovatelské cappuccino, pořádá online výzvy, kurzy a festivaly. Bydlí u řeky, ráda čte a pije kafe.

HEŠ, Martina . Tvořte newslettery, které budou bavit vás i vaše čtenáře. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 37(4) [cit. 2025-11-01]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: https://duha.mzk.cz/clanky/tvorte-newslettery-ktere-budou-bavit-vas-i-vase-ctenare

Vaše hodnocení:
Nikdo zatím nehodnotil.