Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 1/2016 » Učíme se s tabletem: přání nebo skutečnost?
NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 stran. ISBN 978-80-7478-768-3.
Publikace tří renomovaných autorů je vůbec první knihou na téma využití tabletů ve vzdělávání vydanou v České republice. Knihy o tabletech, které se na trhu objevily dříve, se zaměřovaly především na technickou stránku věci a obsahovaly zejména tipy a návody pro běžného koncového uživatele. Zde však nejde v prvé řadě o technologie samotné, důležitý je pedagogický a didaktický rozměr problematiky, tedy především to, jakým způsobem mohou tablety obohatit výuku.
Vzhledem k dynamice vývoje oboru se může zdát paradoxní, že pojednání vychází v knižní formě, ale pro ty, kteří se chtějí zorientovat v této nepřehledné a stále se měnící oblasti, je tato kniha výborným průvodcem – a navíc disponuje online podporou. Publikaci ocení zejména učitelé, lektoři, ICT koordinátoři či ředitelé škol. Záměrem kolektivu autorů totiž bylo, aby její čtenáři byli po jejím nastudování schopni kvalifikovaněji integrovat mobilní zařízení do života školy.
V informační společnosti je důležité, aby učitelé naučili žáky využívat nové technologie za hranicí pouhé zábavy. Zapojení tabletů představuje možnost zatraktivnění vzdělávacího procesu, vybízí k větší interaktivitě, podporuje samostatnost, vytváří prostor pro individualizaci, ale i týmovou práci. Tím vším se tablety mohou podílet na zvyšování relevance školy a školního vzdělávání ve vztahu k reálnému mimoškolnímu světu.
První kapitola, Mobilní technologie ve vzdělávání, představuje tablety v obecnějším kontextu využití digitálních technologií ve vzdělávání a rozvoji kompetencí pro 21. století. Dotýká se pochopitelně také samotné profese učitele a měnících se požadavků na ni. Jsou zde popsány základní přínosy, ale i nevýhody zavádění mobilních technologií do výuky. Ačkoliv o ně nejde v první řadě: autoři publikace vidí skutečný přínos tabletů ve způsobu jejich využití, v tom, že mohou podpořit tvořivý potenciál žáků a studentů. Proto by měly být používány k tvoření, zkoumání, objevování, komunikaci, spolupráci či prezentování. Kapitola přináší i užitečný vhled do situace v zahraničí, kde se s využitím tabletů ve výuce začalo o několik let dříve než u nás.
V kapitole Tablety z pohledu školy aneb na co pamatovat při jejich zavádění najdeme shrnutí především technických informací, jež ocení všichni, kteří zvažují implementaci tabletů do výuky. Prostor je spravedlivě věnován všem třem hlavním mobilním platformám – Android, iOS, Windows – a u všech jsou zmíněny jak jejich výhody, tak možné překážky. Autoři neopomněli ani nejrůznější technické aspekty, jako je wi-fi a připojování periferních zařízení, nebo úzce související problematiku tzv. cloudu.
Následující kapitola Zkušenosti a doporučení ze zavádění tabletů do českých škol shrnuje dosavadní zkušenosti v této oblasti a nabízí sadu doporučení, kterou se mohou čtenáři řídit ve vlastní praxi. Vychází především z projektů Škola na dotek a Vzděláváme pro budoucnost, popisuje konkrétní scénáře využití tabletů a analyzuje různé role, které sehrávají zaměstnanci školy v procesu zavádění. V této souvislosti je zmíněna nedostatečně rozvinutá digitální gramotnost učitelů, která tento proces často brzdí.
Nejzajímavější a nejpřínosnější částí knihy bude pro mnohé čtvrtá kapitola, věnovaná námětům konkrétních aktivit s tablety ve výuce (Náměty činností s tabletem). Aktivity jsou rozděleny dle různých hledisek (podle časové náročnosti, počtu osob, podle využívaných technologií) a cílových skupin (předškoláci, žáci, studenti, senioři a osoby se speciálními vzdělávacími potřebami). Snadný přístup k online podpoře knihy obstarávají QR kódy. Každý námět zahrnuje praktické tipy a příklady úkolů a konkrétních aplikací, které je pro danou činnost možné použít. Výsledkem je obraz univerzálního edukativního využití možností tabletů napříč předměty. Z námětů činností zmiňme např. tvorbu komiksu, karet se slovíčky či zpravodajství nebo měření za pomocí nejrůznějších senzorů, kterými jsou tablety vybaveny.
Autoři si zachovávají sympatický kritický odstup a ke všem projednávaným tématům přistupují bez předsudků nebo přílišného nadšení. Nevyhýbají se ani problematickým aspektům, na kterých může proces zavádění tabletů do výuky ztroskotat, ať už jsou původu technického, či lidského. Před sebou tak máme erudovaný a zároveň velmi srozumitelný text, který nepostrádá logickou strukturu a vyznačuje se komplexností a objektivitou.
Autorům se zde podařilo umně skloubit pedagogický a technologický přístup k novému trendu a nejen díky tomu s největší pravděpodobností splní očekávání cílové skupiny čtenářů. Mezi neopomenutelné klady knihy patří její výrazné zaměření na praxi a také online podpora knihy, dostupná na adrese http://www.ucimesestabletem.cz. Ta kromě všech odkazů a aplikací zmíněných v poslední kapitole nabízí navíc např. doplňující materiály, fotografie a videoukázky k námětům činností. V knize rovněž najdeme množství odkazů na doplňující webové zdroje, obsáhlou bibliografii a rejstřík.
ŠKOP, Michal. Učíme se s tabletem: přání nebo skutečnost?. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2016, 30(1) [cit. 2024-11-21]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/ucime-se-s-tabletem-prani-nebo-skutecnost
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|