Víc AI, méně stresu: Jak připravit lekci za půl hodiny
Připravit vzdělávací lekci pro školu za třicet minut? Ještě před pár lety bych si to nedokázal představit. Dnes to zvládnete velmi snadno díky umělé inteligenci.
Jedno dopoledne zazvonil telefon. Na druhém konci byla kolegyně z pobočky – v hlase náznak paniky, jaký znají ti, kdo někdy něco zapomněli: „Zítra mi přijde třída. A já nemám připraveno vůbec nic. Říkal jsi, že AI zvládne všechno. Tak ukaž, co umí.“
Poslal jsem stručný návod a během několika minut s ní prošel základy. Ještě ten den napsala: „Dalo mi to základ, kostru i pár nápadů, které by mě samotnou nenapadly. A přitom mě to pořád nutí přemýšlet. Tak uvidíme, jestli to zítra bude fungovat.“ Druhý den zněl telefon znovu – tentokrát radostně. „Dopadlo to skvěle. A víš co? Během dvaceti minut jsem pak upravila i dvě starší lekce – a hned jsou lepší! Miluju ten program!“
V menších knihovnách bývá čas vzácnější než ticho v neděli dopoledne. Jeden člověk často stíhá výpůjčky, web, objednávky, návštěvníky i školní třídu. A tak je každá pomocná ruka vítaná – klidně i ta virtuální. ChatGPT v tomto směru není zázrak, ale určitě je docela schopný kolega. Stačí vědět, jak se s ním domluvit.
Začínáme od píky
Prompt – česky „zadání“ – je základ. Napíšete-li jen „udělej něco o obrození“, dostanete nejspíš školní referát. Ale upřesníte-li, že půjde o 45 minut s dětmi čtvrté třídy, že máte jen papír, tužku a vlastní hlas, a že cílem je děti nejen poučit, ale i rozhýbat a naučit pracovat s informacemi, výsledek bude jiný – přesnější, použitelnější.
Takový návrh lekce pak většinou není konečný. Zaujme mě jedna aktivita – požádám tedy AI: „Rozveď tento nápad podrobněji a vytvoř k němu pracovní list.“ Když se mi výstup nezdá, napíšu: „Navrhni pět dalších variant“ nebo „Přidej zábavnější formu.“ Ne že by pokaždé překvapila genialitou, ale její neúnavnost je pozoruhodná. Co bych sám skládal hodinu, to zvládne za sekundu. A většinou je to použitelné.
Jakmile jednou porozumíte tvorbě promptu, otevře se vám široké pole: návrh struktury lekce, aktivity, omalovánky, pracovní listy, otázky do kvízu, scénáře k divadýlku – to všechno vznikne rychleji, než byste si připravili kafe. A pořád máte kontrolu. Můžete měnit, upravovat, porovnávat verze. AI vám nedává hotovou věc, ale nabídky. Volba je na vás.
Knihovník je informační pracovník - a měl by na to myslet i s AI
To, co ale nikdy nesmíte ztratit ze zřetele, je odpovědnost. AI občas halucinuje. Tedy vymýšlí si. A ať už vám vygeneruje pracovní list nebo scénář k vzdělávací lekci, za obsah ručíte vy. Musíte vědět, co z toho použít a co nechat ležet ladem. Ostatně: AI má být pomocník, ne autor.
A ještě něco. Umělá inteligence vás ve třídě nezastoupí. Nezachytí neverbální pobavené „hmm“, které značí, že děti přestávají dávat pozor. Nepozvedne obočí, aby zklidnila neposedu v páté lavici. Neimprovizuje, když se rozbije projektor. To všechno umí jen živý lektor. Ale díky AI se třeba na tu improvizaci lépe připravíte. A zůstane i víc času na děti.
Ano, AI něco mění. Ale mění to způsobem, který nebere, ale nabízí. Kolegyně z úvodu zůstala sama sebou. Jen teď má v rukávu víc nápadů. A místo vymýšlení od nuly mohla ten odpolední stres proměnit – třeba v naši společnou poradu. U piva. Nebo – řekněme to oficiálněji – u dobře vychlazené minerálky.
Dočetli jste až sem. Prima. Pokračování najdete v článku s názvem „Víc AI, méně stresu: Jak za půl hodiny napsat článek o tom, jak za půl hodiny připravit lekci“.
LINC, Miloslav . Víc AI, méně stresu: Jak připravit lekci za půl hodiny. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 39(3/2025) [cit. 2025-09-10]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: https://duha.mzk.cz/clanky/vic-ai-mene-stresu-jak-pripravit-lekci-za-pul-hodiny
- 62 zobrazení