Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 2/2025 » Vivat e-výpůjčky! Jak jsme rozšířili nabídku služeb naší knihovny o digitální příběhy
O zavedení služby e-výpůjček jsme v Městské knihovně Velká Bíteš uvažovali už delší dobu. Hlavní otázkou bylo, zda najdeme v rozpočtu dostatek financí na pokrytí nákladů na balíčky e-knih či e-audioknih. Rozhodli jsme se, že část v rozpočtu na knihy jim vyhradíme a část uhradíme z navýšeného rozpočtu. Na školení v Moravské zemské knihovně jsme se dozvěděli, že získat dotaci je velice snadné, a tak jsme se do toho pustili. Zažádali jsme o dva balíčky – e-knihy a e-audioknihy.
Zavedení bylo velice jednoduché. Díky dotaci jsme nakoupili od společnosti Palmknihy dva balíčky e-výpůjček. Jejich aktuální stav máme možnost každý měsíc kontrolovat díky pravidelným měsíčním reportům s informací, kolik bylo staženo e-výpůjček, kolik z toho bylo e-knih/audioknih a jaká částka nám z balíčku ještě zbývá. Pak už stačilo pouze napsat do Tritia s žádostí o přípravu katalogu na tento formát. Vše šlo velice rychle a bez komplikací. V katalogu máme pro lepší orientaci čtenáře hned na první stránce záložku e-výpůjčky, aby si čtenář mohl rovnou vyhledávat literaturu ve svém oblíbeném formátu.
Službu e-výpůjček máme nastavenou vstřícně: čtenáři si mohou zdarma půjčit až 4 tituly na 31 dní. Spolu s e-výpůjčkami jsme zavedli i online platby přes platební bránu, což z nich dělá opravdu pohodlnou službu – čtenář si teď vše vyřídí z domu přes čtenářské konto a během několika vteřin si stáhne jakoukoli e-výpůjčku.
Jako každá nová služba, než se „vychytá“, objeví se „drobné komplikace“. Nejčastější potíže se týkaly pochopení časového omezení výpůjček. Někteří čtenáři si je počítali podle kalendářního měsíce, jiní si omylem stáhli pátou výpůjčku s tím, že od 8. do 8. dalšího měsíce není vždy 31 dní. Objevily se i technické problémy – kniha se nezobrazila v aplikaci, i když byla evidovaná ve čtenářském kontu nebo si čtenář knihu z aplikace smazal a chtěl stáhnout znovu – systém ale výpůjčku smaže až po 31 dnech. Pomohla reinstalace nebo rychlá pomoc Palmknih, jejichž podpora reaguje opravdu pohotově. Je však třeba dodat, že šlo o výjimečné případy, které jsou dnes již vyřešené. Marketingově velmi oceňujeme profesionální bannery od Palmknih, které lze snadno použít online i fyzicky v knihovně.
Průměrně každý měsíc pozorujeme mírný nárůst využití služby. Zhruba čtvrtinu výpůjček tvoří audioknihy, zbytek e-knihy. E-knihy lákají hlavně praktičností: mít knihu vždy u sebe v mobilu či čtečce, ať už čekáte u lékaře nebo jedete autobusem. Audioknihy si čtenáři oblíbili zvláště u rutinních, manuálních činností, do kterých se nikdy moc nehrnete – sekání zahrady, umývání nádobí atd. Máme i skupinu maminek, které krásné příběhy v podobě audioknih nabídnou svým dětem na zabavení, pokud zrovna nemají čas.
Nevnímám, že by nám díky této službě přibylo čtenářů. To spíše ti současní, jsou nadšení a často i překvapení, co vše knihovna nabízí. Knihovnám, které zatím váhají, bych vzkázala: nebojte se! E-výpůjčky jsou skvělým způsobem, jak rozšířit nabídku a zpřístupnit literaturu tam, kam fyzická kniha nedosáhne. Oživí služby knihovny, jsou moderním mostem mezi čtenářem a příběhem. A především – podporují čtení v jakékoli podobě. Nevidím důvod volit mezi papírem, zvukem a displejem – věřím, že čtenářský zážitek je platný v každé formě. Ať už si příběh přečteme, nebo jej vyslechneme.
BARTOŠKOVÁ, Kateřina. Vivat e-výpůjčky! Jak jsme rozšířili nabídku služeb naší knihovny o digitální příběhy. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2025, 39(2) [cit. 2025-06-17]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/vivat-e-vypujcky-jak-jsme-rozsirili-nabidku-sluzeb-nasi-knihovny-o-digitalni-pribehy
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|