Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 3/2014 » Vytváření nového bakalářského kurikula na KISK FF MU
Obor Informační studia a knihovnictví se neustále dynamicky vyvíjí a také potřeby praxe přinášejí nutnost pravidelně revidovat naše kurikulum tak, abychom sledovali trendy vyučované v zahraničí a zároveň, aby naši absolventi nacházeli dostatečné uplatnění na trhu práce. Navíc v roce 2015 budeme reakreditovat náš magisterský studijní program a v roce 2017 také bakalářský. O magisterském kurikulu bylo publikováno poměrně hodně. Upozornili bychom zejména na články v časopisu Inflow. V tomto článku bychom rádi popsali přípravu studijního programu pro bakaláře, na němž KISK spolupracuje s Moravskou zemskou knihovnou v Brně. Studenti se obvykle rozdělují na ty, kteří chtějí v budoucnu pracovat v knihovnách a na zájemce o informační vědu, proto jsme připravili tři specializovaná knihovnická a jedno vlákno zaměřené na informační studia.
Cílem bakalářského studia je vychovávat profesionály pro praxi na různých pozicích v paměťových institucích (zejména v knihovnách), informačních centrech, kulturních a vědecko-výzkumných strukturách, ve státní správě, stejně jako ve firemním prostředí, zejména pak v oblasti péče o klienta, marketingu, knowledge managementu a competitive intelligence. Prostřednictvím našich absolventů chceme zvyšovat kvalitu služeb, pomoci zavádět nové technologie a postupy v praxi a podílet se na zvyšování konkurenceschopnosti ekonomiky. Při vzdělávání informačních profesionálů využíváme klasické formy výuky, uvažujeme o větším zapojení e-learningu, webinářů a v neposlední řadě chceme do výuky zařadit také MOOC kurzy z oblasti knihovnictví a informační vědy. Důležitá je pro nás také spolupráce s jinými obory. Již jsme navázali spolupráci s Pedagogickou fakultou MU, Fakultou sociálních studií MU a s Katedrou muzeologie Filozofické fakulty MU, s nimiž připravujeme společné kurzy nebo připravujeme aktivity v rámci experimentální Knihovny Na Křižovatce.
Smyslem bakalářského studia je dát studentům terminologický základ, seznámit je s fungováním knihoven a jejich služeb, naučit je práci s moderními technologiemi, seznamovat je s moderními postupy a jejich aplikací a naučit je hledat efektivní řešení problémů. Důležitý je kontakt s praxí, proto jsou součástí výuky také exkurze do knihoven a přednášky odborníků z praxe z ČR i ze zahraničí. Kromě toho nabízíme studentům širokou nabídku praxí a stáží nejen v knihovnách, ale i v dalších institucích, a možnost vyzkoušet si aplikaci znalostí na konkrétních problémech v rámci terénního projektu nebo ve svých diplomových pracích. Různé aktivity lze zkoušet také v naší experimentální Knihovně Na Křižovatce, kterou provozujeme ve spolupráci s Knihovnou Jiřího Mahena. KISK by měl přispívat k tvorbě nových poznatků prostřednictvím výzkumů, do kterých jsou zapojováni také studenti v rámci vybraných předmětů nebo Výzkumného semináře. Velký důraz je kladen na rozvíjení soft skills a kreativního myšlení.
Při vytváření konceptu bakalářského studia jsme vycházeli nejen ze stávajícího stavu na KISK, ale zmapovali jsme také další obdobně zaměřené školy v ČR, kterými jsou Ústav informačních studií a knihovnictví na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (ÚISK) a Ústav bohemistiky a knihovnictví na Filozoficko-přírodovědné fakultě Slezské univerzity v Opavě (ÚBK). Při návrhu kurikula jsme se inspirovali také v zahraničí, konkrétně v prostředí amerických knihoven, které patří ke špičce v našem oboru a lze zde vysledovat určité trendy ve výuce do budoucna. Vycházeli jsme zejména z akreditace American Library Association (Accreditation, c1996-2014). V USA je obor knihovnictví a informační věda vyučován většinou v rámci magisterského stupně studia a je výrazně orientován na typové pozice. Proto lze z těchto konceptů vycházet, ale není možné je úplně převzít. Je také nutné přizpůsobit studium potřebám českého prostředí. Při výběru institucí jsme dále vycházeli ze seznamu Education Grad Schools (Top Library Information Science Programs, c2014), který pravidelně hodnotí kvalitu škol a také ze seznamu tzv. iSchools (Directory, c2012-2014), do jejichž řad bychom se rádi v budoucnu připojili.
Inspirovali jsme se zejména ve studijních programech těchto škol:
Po připomínkách odborníků jsme zmapovali také skandinávské země a západní Evropu. Zde jsme vycházeli zejména ze studijních programů těchto institucí:
Na základě analýzy studijních programů KISK a výše uvedených institucí jsme vybrali předměty, které budou tvořit obecný základ studia. Zde se předpokládá, že jej absolvují všichni studenti. Kromě odborných předmětů jsou zde zahrnuty kurzy rozvíjející IT kompetence a soft skills. Připravili jsme také volitelné specializace, v nichž se mohou studenti dále profilovat v oblasti, která je zajímá. V této chvíli máme připraveny čtyři specializace, o jejichž konečné podobě se ještě vedou interní diskuze.
Přehled specializací:
Při sestavování kurikula byla pro nás důležitá zpětná vazba, proto jsme v první fázi předložili kurikulum vybraným zaměstnancům KISK a MZK. Po zapracování připomínek jsme oslovili odbornou veřejnost. Naším cílem bylo postihnout zástupce všech druhů knihoven. Nechyběli tedy zástupci profesních sdružení a asociací (Knihovnický institut NK ČR, SKIP, AKVŠ), Národní knihovny ČR, krajských vědeckých knihoven, velkých městských knihoven, obecních knihoven a v neposlední řadě také akademických knihoven. Knihovnické vlákno bakalářského kurikula připomínkovali (v abecedním pořadí) PhDr. Ondřej Fabián, Mgr. Tomáš Gec, Mgr. Roman Giebisch, Ph.D., PhDr. Zuzana Hájková, Mgr. Zlata Houšková, PhDr. Šárka Kašpárková, PhDr. Hana Landová, PhD., Ing. Libuše Nivnická, PhDr. Vít Richter a RNDr. Tomáš Řehák. Kurikulum bylo přijato vcelku pozitivně, přesto jsme získali zajímavé postřehy a připomínky, které jsme se snažili zvážit a některé z nich jsme do návrhu zapracovali.
Častou výtkou byla orientace pouze na studijní programy amerických univerzit, proto jsme doplnili analýzu o vybrané knihovny ze západní Evropy a Skandinávie. Určitě nechybí také srovnání a vymezení se vůči ostatním školám ISK v České republice. Někteří dotázaní by kladli větší důraz na řízení organizací, projektování, kooperaci knihoven, fundrising a marketing, čemuž se ale ve velké míře věnujeme na magisterském stupni (např. Aplikovaný seminář). V rámci bakalářského studia jsou tato témata také probírána, ale spíše na úrovni úvodu do problematiky, případně jsou znalosti prohlubovány ve vybraných volitelných předmětech. Kolegové z praxe ocenili zavedení samostatných předmětů Katalogizace v rámci specializace Organizace informací a dokumentů. Často se objevoval i názor, že popisy jednotlivých kurzů jsou obsahově nevyvážené. Při zpracovávání kurzů jsme vycházeli z aktuálních sylabů v Informačním systému MU a také z popisu předmětů z webů zahraničních škol. Charakteristiku jednotlivých kurzů ještě budeme upravovat ve spolupráci s jejich vyučujícími. Kolegové z akademických knihoven ocenili zařazení specializace Informace ve vědě a výzkumu. Všem hodnotitelům jsme se snažili dát zpětnou vazbu. Touto cestou bychom jim rádi poděkovali za cenné podněty a za čas, který návrhu kurikula věnovali.
V současnosti probíhá interní evaluace mezi pracovníky KISK a probíhá interní diskuze mezi tvůrci kurikula ohledně vymezení větví Informační studia a Informace ve vědě a výzkumu. Snažíme se také najít k nově zařazeným kurzům potenciální vyučující. Na začátku příštího roku by měla být hotova finální verze bakalářského studijního programu, kterou poté blíže představíme v odborných časopisech široké odborné veřejnosti.
Použité zdroje:
Accreditation. ALA: American Library Association [online]. Chicago: ALA, c1996–2014 [cit. 2014-11-13]. Dostupné z: http://www.ala.org/offices/accreditation
Top Library Information Science Programs. US News Graduate Schools [online]. U.S. News, c2014 [cit. 2014-11-13]. Dostupné z: http://grad-schools.usnews.rankingsandreviews.com/best-graduate-schools/top-library-information-science-programs/library-information-science-rankings
Directory. ISchools [online]. iSchools Organization, c2012-2014 [cit. 2014-11-13]. Dostupné z: http://ischools.org/members/directory/
KRČÁL, Martin; LIDMILA, Jan; LORENZ, Michal. Vytváření nového bakalářského kurikula na KISK FF MU. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2014, 28(3) [cit. 2025-02-06]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/vytvareni-noveho-bakalarskeho-kurikula-na-kisk-ff-mu
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|