Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 2/2021 » Význam mediální gramotnosti v dnešní době
Článek se zabývá problematikou mediální gramotnosti, zamýšlí se nad tím, proč je důležité tuto kompetenci rozvíjet a nabízí knihovníkům materiály vzdělávacího programu Jeden svět na školách (JSNS), které mohou využít v rámci mediálně vzdělávacích aktivit cílených na mládež či širokou veřejnost.
Mediální krajina se v posledních 30 letech změnila naprosto zásadním způsobem. Internet je nesrovnatelně dostupnější, digitální technologie prostupují našimi životy, sociální sítě se staly opravdovým fenoménem, nemalá část naší každodennosti se odehrává v kyberprostoru. V souvislosti s těmito změnami se čím dál tím častěji hovoří o mediálním vzdělávání a potřebě rozvíjet mediální gramotnost.
Pojmy „mediální výchova“ a „mediální vzdělávání“ označují vzdělávací proces, jehož cílem je posílit mediální gramotnost. „Mediální gramotnost“ je souhrn vědomostí, dovedností i postojů týkajících se tradičních i digitálních médií, mezi nimi například:
Mediální gramotnost je úzce propojená s dalšími koncepty, jako je informační gramotnost, digitální gramotnost nebo audiovizuální gramotnost.
Výzkumy ukazují, že mediální gramotnost středoškoláků, ale i dospělých není vysoká. Z dotazníkového šetření Mediální gramotnost českých středoškoláků, který jsme publikovali v září 2018, vyplynulo, že čeští středoškoláci nemají dostatek znalostí o médiích a mediální krajině (neznají mediální legislativu, nejsou si jisti, která média jsou veřejnoprávní, neznají příliš vlastníky soukromých médií, některé mediální žánry) a bojují s analýzou konkrétních mediálních sdělení. K podobným závěrům dospěla v tematické zprávě Mediální výchova na základních i středních školách také Česká školní inspekce. Dospělí získali v „testu mediální gramotnosti“ ve výzkumu, který si objednala Česká televize u agentury STEM/MARK v průměru pouze 39 bodů ze 100 možných.
Lidé s nízkou mediální gramotnosti čelí mnoha rizikům – je pro ně obtížnější vyhledat si potřebné informace a posoudit důvěryhodnost těch nalezených, rozpoznat přesvědčovací techniky reklam, zabezpečit své účty na digitálních médiích. Krajními důsledky uvěření fake news a poplašných zpráv byla snaha léčit cukrovku peroxidem vodíku nebo pokus vykolejit vlak s cestujícími pokácením stromů.[1] Závažným problémem jsou také řízené dezinformační kampaně, jejichž cílem může být například ovlivnit výsledek voleb, což bylo vidět například v amerických prezidentských volbách v roce 2016 nebo v referendu o Brexitu.
JSNS je vzdělávací program společnosti Člověk v tísni a už od roku 2007 podporuje rozvoj mediální gramotnosti žáků základních a středních škol. Přehled všech aktivit, které k mediálnímu vzdělávání realizuje včetně jejich bližšího popisu, najdete na www.jsns.cz/mv.
Zaregistrujte se bezplatně na jsns.cz/registrace v kategorii „Ostatní“ a využívejte na workshopech či seminářích audiovizuální lekce, které zahrnují dokumentární film, sociální spot či webovou hru k vybranému tématu, vzdělávací aktivity a informační text seznamující s problematikou. K mediálnímu vzdělávání nabízíme aktuálně více než 70 audiovizuálních lekcí, které pokrývají témata jako zpravodajství, sociální sítě a internet, reklama a marketing, rizika kyberprostoru, fake news či propaganda. U AV lekcí uvádíme vždy doporučený věk (spodní hranice typicky začíná mezi 11–13 lety, mnoho dokumentárních filmů může být zajímavých i pro dospělé), animovaný pořad V digitálním světě je určen dětem již od 8 let.
JSNS vydal doposud 10 didaktických publikací. Objednejte si je k vám do knihovny zdarma v tištěné podobě nebo si je stáhněte ve formátu PDF.
Objednejte si zdarma sadu hravých plakátů k mediálnímu vzdělávání a rozvěste je u vás v knihovně. Do knihovny můžete pověsit také nástěnku s „5 klíčovými otázkami“, což je nástroj, který lze využívat pro posuzování důvěryhodnosti jakýchkoliv mediálních sdělení. Přečtěte si o této metodě více a stáhněte si nástěnku na této webové adrese.
Pracujte na workshopech či seminářích s webovou aplikací MQtester, která si klade za cíl hravou formou vzdělávat v oblasti médií. Je určena žákům druhého stupně ZŠ a SŠ i široké veřejnosti. Úlohy v MQtesteru jsou rozděleny do tří úrovní: první je nejsnazší, třetí nejtěžší. Sečtením získaných bodů ve všech úrovních zjistíte svůj celkový „kvocient mediální gramotnosti“.
Odebírejte náš online newsletter, v němž najdete každé dva týdny přehled všech aktualit k mediálnímu vzdělávání.
[1] Případu seniora Jaromíra Baldy, který byl obviněn a odsouzen za teroristický útok, se dotýkáme v nové audiovizuální lekci s názvem Mediální ring 2: Sociální bubliny, dostupné online na https://www.jsns.cz/lekce/912335-medialni-ring-2-socialni-bubliny
ŠAFÁŘOVÁ, Kateřina. Význam mediální gramotnosti v dnešní době . Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2021, 35(2) [cit. 2025-04-12]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/vyznam-medialni-gramotnosti-v-dnesni-dobe
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|