Nacházíte se: Úvod » Archiv čísel » 4/2023 » #Vzdělávání #Inovace #Prosperita
Pod tímto názvem najdou všichni zájemci z kulturního a kreativního sektoru nabídku vzdělávacích příležitostí v oblasti rozvoje manažerských kompetencí, digitálních dovedností a finanční gramotnosti. Projekt připravila Knihovna Jiřího Mahena v Brně pro rok 2023 v rámci Národního plánu obnovy, výzva Rozvoj kompetencí: Vzdělávací aktivity pro pracovnice a pracovníky KKS.
Cílem projektu je prostřednictvím vzdělávání podpořit trvalý osobní rozvoj a profesní růst pracovníků v kultuře a kreativních odvětvích, který je nezbytný ke kvalitnímu, inovativnímu a kreativnímu výkonu práce, poskytování atraktivních služeb, uplatnění na trhu práce či úspěšnému podnikání. Zároveň se v průběhu vzdělávání otevírají příležitosti k síťování a výměně zkušeností lidí z různých oborů, nové možnosti spolupráce a partnerství.
Prvním krokem k vytvoření kvalitní vzdělávací nabídky bylo ověření vzdělávacích potřeb. Proto byly formou dotazníku osloveny ve spolupráci se statutárním městem Brnem subjekty z cílové skupiny v rámci Brna, Brněnské metropolitní oblasti a Jihomoravského kraje. V každé vzdělávací oblasti bylo nabídnuto několik témat (celkem 73). Dotazovali jsme se i na preferované dny. Response se u většiny témat pohybovaly v rozpětí 100 – 200 kladných odpovědí. Z nich byla pro realizaci vybrána ta s největším zájmem, zároveň tak, aby poskytovala ucelený vhled do problematiky. Zohledněno bylo i časové hledisko tak, aby se témata nepřekrývala ve stejném čase. Počtem zařazených vzdělávacích aktivit bylo přihlédnuto také k možné absorpční kapacitě cílové skupiny – pracovní povinnosti vs. časová kapacita pro vzdělávání. Proto byla volena kombinace on-line a prezenčního vzdělávání, i různá délka časové dotace v rámci dne. Projekt zohledňuje rovněž fakt, že pracovníci kulturního a kreativního sektoru mohou působit v různých typech organizací (příspěvkové, neziskové, komerční) či pracovat jako OSVČ. Proto tam, kde to bylo účelné, byla témata volena i podle tohoto kritéria. Vzdělávací aktivity lze volitelně kombinovat, čímž lze dosáhnout komplexnějšího osobního rozvoje.
V roce 2023 mohly být semináře vzhledem k časovému průběhu schvalování projektů (rozhodnutí o dotaci bylo až koncem července) plánovány až na období září až prosinec. Chtěli jsme však zachovat co největší šíři nabídky, a tak období srpna bylo obrovským vyjednávacím a logistickým maratonem, s cílem skloubit časové možnosti lektorů a firem, prostorové kapacity a především, aby byly respektovány časové možnosti uchazečů o vzdělávání. A jak se v reálu daří naplnit cíle projektu? I když jsme zhruba v polovině realizačního období, lze již vyhodnotit hlavní trendy. Pokud jde o účastníky, je zřejmé, že se podařilo oslovit širokou skupinu pracovníků v kultuře a kreativních odvětvích. Přihlášeni jsou lidé z galerií, muzeí, divadel, kulturních center, hudební agentury, uměleckých škol, tanečníci, fotografové, stylisté, architekti a další umělecké a tvůrčí profese. A samozřejmě profesionálové z knihoven.
Když vybereme z každého okruhu top témata, pak to v oblasti rozvoje manažerských kompetencí včetně komunikačních jsou management pro top a střední vedoucí pracovníky, psychologie v profesní komunikaci, projektový management v kultuře či komunikace s klienty a kolegy, cyklus PR akademie. V oblasti digitálních dovedností jsou atraktivní digitální marketing, Google Workspace, AI revoluce, kybernetická bezpečnost, spolupráce skrze digitální technologie, digitalizovaná kulturní paměť v celoživotním učení, práce s daty v kultuře. Ve finanční oblasti můžeme uvést ekonomiku pro manažery příspěvkových organizací, základy podnikání pro OSVČ, finance a cenotvorba, fundraising a crowdfunding, ekonomické dopady kultury, úspěchy a fuckupy v podnikání. Celkově je v období od 6. září do 11. prosince obsaženo 29 vzdělávacích témat realizovaných v 50 dnech. Je třeba zmínit, že některé semináře byly téměř ihned po zveřejnění zaplněny, a tak se v rámci daného finančního rozpočtu některá témata doobjednávala.
Musím také podtrhnout podstatný prvek, který je nezbytný pro úspěšnou realizaci projektu, a to výkonný a sehraný tým našich lidí, který se průběžně stará o vše potřebné – komunikaci s účastníky, lektory, zajištění techniky, uzavírání smluv, dohod, hlídání finanční stánky projektu, zajištění publicity, koordinaci s nezbytnými procesy na straně zřizovatele a mnoho dalších operativních věcí. Vzdělávání je realizováno za finanční spoluúčasti EU prostřednictvím Národního plánu obnovy a Ministerstva kultury ČR a je spolufinancováno statutárním městem Brnem. Díky tomu je pro všechny účastníky zdarma. Absolventi získají potvrzení o účasti na vzdělávání.
Významným partnerem projektu se stalo Statutární město Brno nejen díky kofinancování, ale také pomáhalo při úvodním ověřování vzdělávacích potřeb a zajištění informovanosti o projektu. Za klíčové pak považuji zahrnutí našeho projektu do Akčního plánu Strategie rozvoje kultury a kreativních odvětví města Brna na období 2023-25. I díky takovýmto projektům se kulturní a kreativní nabídka reprezentovaná vzdělanými lidmi stává prosperujícím odvětvím s vysokým ekonomickým přínosem pro společnost i měřítkem kvality života v daném území.
NIVNICKÁ, Libuše. #Vzdělávání #Inovace #Prosperita. Duha: Informace o knihách a knihovnách [online]. 2023, 37(4) [cit. 2024-10-11]. ISSN 1804-4255. Dostupné z: http://duha.mzk.cz/clanky/vzdelavani-inovace-prosperita
/*
Duha vychází 4× ročně v elektronické i tištěné podobě. Tištěná čísla ve formátu PDF naleznete zde.
|
|